کد خبر: ۵۱۹۰۶
زمان انتشار: ۱۹:۱۲     ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۱
مبتكر ايده روز ملي خليج فارس گفت: ارائه طرح تشكيل استان خليج فارس به مركزيت ابوموسي از سوي تعدادي از نمايندگان اقدامي عجولانه و احساسي است.

جعفر مرادي شهدادي در گفتگو با خبرنگار مهر در آستانه 10 ارديبهشت روز ملي خليج فارس در مورد طرح ايجاد استان خليج فارس بيان داشت: ارائه طرح تشكيل استان خليج فارس به مركزيت ابوموسي توسط تعدادي از نمايندگان مجلس كه البته در ميهن دوستي آنان ترديدي هم نيست، اقدامي عجولانه و احساسي بوده كه حتي با تصويب آن راه حل مناسبي براي دفاع از هويت نام اين آبراه بين المللي و جزاير سه گانه ايراني نخواهد بود.

مرادي شهدادي اظهار داشت: به لحاظ سياسي طرح تشكيل استان خليج فارس علاوه بر اينكه نام باستاني "درياي پارس" يا "خليج فارس" را به يك استان محدود مي سازد، هيچگونه توجيه اقتصادي و فرهنگي نيز نخواهد داشت بنابراين در راستا تشكيل استاني با اين نام بايد تمامي جوانب را مدنظر قرار داد.

وي در مورد عواقب تشكيل استان خليج فارس هشدار داد و عنوان كرد: ممكن است با اينكار مهاجرت هاي بي رويه از يك سو و پديده قاچاق از ديگر سو، خرده فرهنگ هاي جزيره نشينان را تحت تاثير قرار داده و در نهايت به تفرق و از هم گسيختگي فرهنگي منجر شود، بنابراين نمايندگان مجلس به جاي طرح اينگونه مباحث بهتر است در اين برهه از زمان، به فكر تصويب طرح استفاده مجدد از نام درياي كاسپين يا مازندران در شمال و "درياي مكران" در جنوب ايران باشند.

اين پژوهشگر هرمزگاني با اشاره به جايگاه و اهميت خليج فارس و جزاير آن در عرصه بين المللي گفت: "مكيندر" جغرافيدان بريتانيايي، خليج فارس و نواحي پيرامون آن را "قلب جهان" لقب مي دهد بنابراين بر اساس اين نظريه هر دولتي كه بر قلب زمين يا هارتلند حاكم شود مي تواند بر جهان مسلط شود، در واقع اين جمله طلايي نشان دهنده ارزش و اهميت خليج فارس در جهان خواهد بود كه متاسفانه همواره نگاه حريصانه و آزمندانه دولت هاي آمريكا و بريتانيا را به دنبال داشته است.

وي در خصوص چگونگي صيانت از نام خليج فارس افزود: اكنون زمان استفاده از راه حلهاي ديپلماتيك و رايزني با دستگاه ديپلماسي اعراب تقريبا سپري شده و تنها گزينه هاي پيش رو براي دفاع از حق حاكميت ايران بر خليج فارس و جزاير سه گانه، رجوع به ديوان بين المللي دادگستري از يك طرف و از سوي ديگر استفاده از راهبردهاي فرهنگي در راستاي تنوير افكار عمومي و آگاه كردن جامعه جهاني نسبت به مالكيت تاريخي ايران بر اين آبراهه و جزاير آن است كه بدون ترديد اعراب را از دستيابي به اهداف شوم شان ناكام خواهد گذاشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
جاویدان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۸ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱
۰
نام خلیج فارس نباید در حد یک استان محدود شود چرا که اگر قرار بر انجام اینکارها بود سال ها قبل می بایست هرمزگانی ها یا بوشهری ها این موضوع را مطرح می کردند. پس خلیج فارس، فقط نام آبراهه جنوبی ایران خواهد بود.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها