کد خبر: ۵۱۶۱۷
زمان انتشار: ۱۹:۲۴     ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۱
به دنبال درج خبری با عنوان "یک مقایسه ساده در واکنش کیهان به مصاحبه الهام" در رجانیوز، مهدی محمدی دبیر سیاسی روزنامه کیهان با ارسال جوابیه‌ای به این خبر واکنش نشان داد.
در ادامه متن کامل این جوابیه و پاسخ رجانیوز را می‌خوانید:

بسمه تعالی
جناب آقای نیلی
مدیر مسئول محترم سایت رجانیوز
 
در کمال تعجب و البته از طریق برخی دوستان مطلع شدم که سایت رجا در مطلبی با استناد به گفت وگوی چند ماه پیش بنده با هفته نامه پنجره، سعی کرده سخنان آقای الهام درباره منطق انتصاب اعضای مجمع از جانب رهبر معظم انقلاب را توجیه کند.
 
با وجود اینکه این کار برایم دشوار است و هرگز محاجه علنی با دوستان را که می دانم مایه خشنودی دشمن است به صلاح ندانسته و در آن داخل نشده ام، اما در این مورد خاص گمان می کنم به دلیل لحن نامناسب آقای الهام –که دورادور همیشه از ارادتمندان ایشان بوده ام- نسبت به تصمیم حضرت آقا، توضیحی کوتاه ضرورت داشته باشد.
 
گرچه دوستان رجا در خبر مورد بحث، خود را به غفلت زده اند ولی محل اصلی نزاع درباره صحبت های اخیر آقای الهام دقیقا آنجا بود که وی تاکید کرده بود یکی از وجوه انتصاب افراد در مجمع آن است که رهبری برای کسانی که بیکاری آنها مضر است، شغل جور می کند. محل اصلی انتقاد کیهان و دیگر اصولگرایان هم دقیقا همین جمله بوده است که دوستان به جای یک عذرخواهی ساده –که در مواردی نشان دهنده کمال شجاعت است- بحث را به وادی لجاجت کشاندند و لابد بنابر منطق مالوف برادران جبهه پایداری خود را پیروز صحنه هم می دانند!
 
در حالی که آنچه بنده، آن هم نه امروز بلکه چند ماه پیش و هنگام صدورحکم رهبر معظم انقلاب درباره هیئت حل اختلاف بین قوا گفته ام، اساسا ربطی به این موضوع ندارد. همه حرف من این بود –و هنوز هم هست- که آقای هاشمی به دلیل مواضع جانبدارانه و غیر قابل دفاع خود از زمان فتنه به این سو، دیگر در موقعیتی نیست که بتواند به وظیفه حل اختلاف بین قوا که جزو ماموریت های واگذار شده از جانب رهبری به مجمع بود، عمل کند بنابراین ضرورت داشته در این مورد ساختار سازی جدیدی انجام شود و لذا هیئت حل اختلاف بیرون مجمع شکل گرفته است. بنابراین من از ناکارآمدی آقای هاشمی در حل اختلاف بین قوا سخن گفته ام و این با هیچ نوعی از آسمان و ریسمان بافی، به فرمایشات جناب الهام قابل الصاق نیست.
 
مسئله بعدی از این بنیادی تر است. حس من این است که قضیه در واقع ربطی به مصاحبه آقای الهام و خبر کیهان ندارد. آنطور که من می فهمم، مسئله این است که دوستان جبهه پایداری از اینکه حکم رهبری برای اعضای جدید مجمع مستقیما با منطق و ممشای سیاسی آنها در ماه های گذشته، در تضاد بوده، برآشفته اند. گمان نمی کنم جایی برای بحث در این باره وجود داشته باشد که اگر منطق سیاسی برادران ما در جبهه پایداری مبنا و ملاک بود، کثیری از این آقایان نه فقط نباید برای ورود به مجمع از حضرت آقا حکم می گرفتند، بلکه احتمالا برای همیشه باید از جامعه سیاسی کشور اخراج می شدند!
 
فکر می کنم این چیزی است که دوستان باید در آن تامل کنند. آیا رهبری به فضای سیاسی کشور، مناسبات قدرت، گردش نخبگان و تعامل نیروها در جبهه خودی همانطور نگاه می کند که برادران ما در جبهه پایداری نگاه می کنند؟
 
تا بعد
 
التماس دعای مخصوص
مهدی محمدی
یوم الشهاده صدیقه طاهره، 3 جمادی الثانی/ 6 اردیبهشت

 
پاسخ رجانیوز
 
با وجود آنکه دامن زدن به بحث میان خانواده بزرگ دلسوزان انقلاب اسلامی را به صلاح ندانسته و این امر را موجب بهره برداری بدخواهان می‌دانیم، ولی به جهت طرح برخی مباحث در جوابیه برادر بزگورا جناب آقای مهدی محمدی، دبیر محترم سرویس سیاسی کیهان، رجانیوز بیان چند نکته را ضروری تلقی می‌کند:
 
1. اعتراض برادر محمدی به انتشار خبری در رجانیوز با عنوان "یک مقایسه ساده در واکنش کیهان به مصاحبه الهام" است که در آن خبر رجانیوز بدور از هرگونه جانب داری، با انتشار بخشی از متن روزنامه کیهان در انتقاد از مصاحبه دکتر الهام، به بخش‌هایی از مصاحبه جناب محمدی در هفته‌نامه پنجره استناد کرده که نه تنها مباحث مطرح شده از سوی دکتر الهام پیرامون مجمع تشخیص مطالب تازه و قابل انکاری نیست بلکه جناب محمدی نیز یکماه پیش به درستی همین مباحث را پیرامون مجمع تشخیص در مصاحبه خود مطرح کرده اند.
 
متن کیهان: " آقای الهام در جاي ديگري از همان مصاحبه كه خود به آن ارجاع داده است مي گويد «معلوم است كه مجمع، كارآيي خود را از دست داده است»! اين اظهارنظر با ديدگاه حضرت امام(ره) كه تاسيس مجمع به دستور حضرتش بوده است و قانون اساسي كه وظايف و جايگاه مجمع در آن آمده است و همچنين با نظر رهبر معظم انقلاب كه مجمع را «مظهر خرد جمعي نظام» دانسته اند، مغايرت آشكار دارد و اعتراض و انتقاد به آقاي الهام نيز از همين زاويه بوده است."
 
مصاحبه جناب محمدی: " آقای هاشمی دیگر آن فردی نیست که برای رفع اختلافات و عبور از بحران‎ها و مدیریت روابط بین قوا و تصمیم گیری‎‎های کلیدی بخواهیم به او تکیه کنیم. درواقع ایشان اساسا نمی‎تواند به مصلحت خود برسد، چه رسد به کشور. بنابراین نمی‎تواند در چنین جایگاهی باشد. تشکیل هیأت حل اختلاف بین قوا از سوی رهبر انقلاب خیلی واضح نشان داد که مجمع تشخیص مصلحت ديگر آن کارکرد خود را در حل اختلاف بین قوا از دست داده است. آقای هاشمی اگر بی‎طرفی و مصلحت‎اندیشی اش برای نظام را حفظ کرده بود، هیچ نیازی به این هیأت نبود. نفس تشکیل آن کمیته به‎معنای کاهش نقش سیاسی مجمع و گرفته شدن بخشی از اختیارات مجمع، به‎دلیل کاهش صلاحیت برای انجام آن امور بوده است. این ابتکار ارزشمند خود نشانه دیگری از جایگاه اعتلا بخش ولایت فقیه در بهبود سازوکار توسعه و آبادانی کشور و رفع نقایص و جلوگیری از اشتباهات و تأویل‎‎های متفاوت از قانون خواهد بود." (هفته نامه پنجره. شماره 129. ص 66)
 
بر مبنای این دومتن و برخلاف آنچه برادر محمدی در جوابیه خود به آن اشاره کرده‌اند، ایراد کیهان به "انتقاد از ناکارآمدی مجمع تشخیص" بوده است، که این ناکارآمدی به درستی پیش از این توسط ایشان هم تایید شده بود.
 
2. دوست عزیزمان آقا مهدی محمدی در بخش دیگری از جوابیه خود منطق و ممشای جبهه پایداری در انتخابات مجلس را با منطق و ممشای رهبر معظم انقلاب در انتخاب اعضای مجمع تشخیص مصلحت در تضاد دانسته‌اند و این امر را عاملی برای برآشفتگی دوستان جبهه قلمداد کرده‌اند.
 
در پاسخ به این گزاره توضیح این نکته ضروری است که قطعا منطق و ممشای جبهه پایداری در انتخابات مجلس با منطق و ممشای رهبر معظم انقلاب در انتخاب اعضای مجمع تشخیص مصلحت متفاوت است. کما اینکه منطق و ممشای جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس نیز با منطق و ممشای رهبر معظم انقلاب در انتخاب اعضای مجمع تشخیص مصلحت متفاوت است و اساسا دکتر الهام نیز در مصاحبه خود بدنبال تبیین همین تفاوت بوده‌اند حال آنکه جنجال رسانه‌ای اخیر پیرامون این مصاحبه مانع از توجه به این نکته بود.
 
دوستان جبهه متحد که اتفاقا کیهان در ماه‌های گذشته تمام قد در مقام حمایت از آن برآمده است، بارها و بارها در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های خود مرزبندی افراد با فتنه را یکی از شروط اساسی انتخاب اعضای فهرست انتخاباتی خود عنوان کرده‌اند، براین اساس اگر دوستان قائل به رعایت ممشای رهبر انقلاب در انتخاب اعضای مجمع تشخیص مصلحت برای انتخاب اعضای فهرست انتخاباتی جبهه متحد بودند، نه تنها منطق صحیح مرزبندی افراد با فتنه را یکی از مبانی اصلی خود قرار نمی‌دادند بلکه امروز آقای هاشمی رفسنجانی در راس مجموعه آنها قرار داشت و اشخاصی همچون مجید انصاری باید در فهرست انتخاباتی آنها جا داشتند و بماند که دیگر بهانه‌ای برای حذف علی مطهری و حمیدرضا کاتوزیان از فهرست انتخاباتی جبهه متحد نیز باقی نمی‌ماند.
 
آیا این استدلال منطقی است که ما امروز جبهه متحد اصولگرایان را به چالش بکشیم که از آنجا که  آقای هاشمی رفسنجانی از سوی رهبر انقلاب به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شده‌اند، چرا بر خلاف ممشای رهبر انقلاب در انتصاب ایشان، جبهه متحد اصولگرایان از آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان سر لیست خود استفاده نکرده است؟ و حال آنکه جناب محمدی معتقدند آقای هاشمی رفسنجانی حتی قادر به تشخیص مصلحت خود نیستند چه رسد به تشخیص مصلحت نظام.
 
بسیار واضح و روشن است که باید ممشای رهبر معظم انقلاب برای انتصاب افراد در مجمع تشخیص مصلحت نظام با رویکردی که نیروهای معهد انقلاب برای وارد کردن اشخاصی انقلابی به مجلس بر می‌گزینند متفاوت باشد. و بسیار واضح‌تر آنکه منطق انتخاب افراد برای جایگاه تشخیص مصلحت با منطق انتخاب افراد برای جایگاه آرمانگرایی مدبرانه که همان مجلس در راس امور است بسیار متفاوت خواهد بود.
 
این رویکرد و نحوه برخورد از جانب رهبر حکیم انقلاب البته مربوط به احکام ایشان برای اعضای دوره جدید مجمع هم نیست و مسبوق به سابقه است کما اینکه ایشان هرگز آقای طاهری اصفهانی امام جمعه اصفهان را با توجه به زمینه گسترده‌ای که وی برای سوء استفاده جریان برانداز فراهم کرده بود، برکنار نکردند تا اینکه طاهری خود از امامت جمعه شهر شهیدان استعفاء دهد و بدیهی است که این تدبیر رهبر انقلاب در فراهم کردن فرصت برای اشخاصی که می‌روند تا از چارچوب‌های سیاسی نظام اسلامی خارج شوند، در جایگاه رهبری و زعامت بسیار هوشمندانه حکیمانه و بنابر مصالح عالی نظام که همان جذب حداکثری است بوده و منطبق با ممشای پیر طریقت انقلاب خمینی کبیر است.
 
اتفاقا دکتر الهام در مصاحبه خود با رجانیوز نیز در مقام بیان همین تفاوت برآمدند که متاسفانه با حاشیه‌سازی برخی جریانات این تبیین شنیده نشد.
 
3. جناب محمدی عزیز نگاشتن این جوابیه را به دلیل "لحن نامناسب آقای الهام نسبت به تصمیم حضرت آقا" عنوان کرده‌ و جبران آنرا مستلزم عذرخواهی از این اشتباه بیان کرده‌اند. از آنجا که به نظر می‌رسد دوستان به جای رجوع به اصل مصاحبه به برداشت‌های سیاسی‌کارانه برخی رسانه‌ها از این مصاحبه مراجعه کرده‌اند، متن کامل پرسش و پاسخ رجانیوز با دکتر الهام را مجدد منتشر می‌کنیم تا خوانندگان خود قضاوت کنند که آیا این اظهار نظر لحن نامناسب نسبت به تصمیم رهبر معظم انقلاب و مستوجب عذرخواهی است و یا رفتار دوستان و "سخیف" خواندن آن از جانب روزنامه کیهان یک عذرخواهی کوتاه از جانب این روزنامه ارزشی را می‌طلبد.
 
 بماند که رجانیوز بر خلاف کیهان که بدون انتشار توضیحات دکتر الهام تنها به انتشار جوابیه خود به آن بسنده کرد، متن کامل جوابیه برادر عزیز مهدی محمدی را نیز برای قضاوت خوانندگان فهیم سایت منتشر کرد.
 
سوال رجانیوز: در حکم اخیر مقام معظم رهبری در مورد اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، ابقا یا انتصاب برخی از افراد را می‌بینیم. چگونه است که در مجمع به آنان اعتماد می‌شود، ولی در لیست جبهه پایداری نیستند؟ آیا به دلیل جایگاه‌های متفاوت است؟ نظر شما چیست؟
 
پاسخ دکتر الهام: به نظرم مقام معظم رهبری می‌خواهند از همه چهره‌های سیاسی موجود جامعه، به‌خصوص افرادی که احتمال می‌رود به مجلس نتوانند ورود کنند، استفاده کنند. بیکاری برای سیستم، مزاحمت ایجاد می‌کند. در مجمع تشخیص مصلحت، انتصاب خود افرادش هم یک جور مصلحت است. هم مصلحت است و هم باید از اطلاعات آنها در یک جائی در نظام استفاده شود که می‌شود. تثبیت آقای هاشمی را هم رهبری بر تغییر وی ارجح می‌بینند، ولی معلوم است که مجمع کارآیی خود را از دست داده است. شاید این طور تلقی شود که این عدم کارآیی به دلیل نسبت مجمع با دولت و رفتارهای تند و کینه‌ورزانه آن با دولت است و دولت که عوض شود، این کارآیی‌ها برمی‌گردد و رفتارها تغییر می‌کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها