کد خبر: ۵۱۴۵۹۷
زمان انتشار: ۱۳:۴۱     ۰۲ مهر ۱۴۰۱
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه ۵۰ درصد مشاغل تا ۱۰ سال آینده از بین خواهند رفت، خواستار بررسی رشته‌های دایر در دانشگاه‌ها و کم‌کردن ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌هایی شد که در آینده کاربردی نخواهند داشت و افزود: مطابق آمارها ظرفیت قابل توجهی از صندلی دانشگاه‌ها با عدم اقبال از سوی داوطلبان روبه‌رو شده است و این مساله نشان‌دهنده دغدغه نسل جدید برای مهارت آموزی و آینده شغلی است.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از  روابط عمومی وزارت علوم، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم در نشست تبیین طرح تحول آموزش عالی در دولت سیزدهم و طرح‌های تحولی دانشگاه مازندران با بیان این‌که ۴ چالش اساسی در سند تحول دولت سیزدهم در بخش وزارت عتف مربوط به تحول آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: با تشکیل کمیته‌های تخصصی کارآمد، تدوین برنامه‌های تحولی دانشگاه‌ها بر مبنای حل این چالش‌ها آغاز شده است.

وی با اشاره به چالش‌های مورد توجه در بخش‌های مختلف آموزشی، فناوری، فرهنگی و حکمرانی اظهار داشت: سند تحول آموزشی در ادامه ریل‌گذاری‌های گذشته با اصلاح ساختارها و تعریف فرآیندهای نوین است و بر همین اساس در یک بازه زمانی کوتاه مدت ۲ ساله انجام خواهد شد.

عموعابدینی به تشریح سند تحول آموزش پرداخت و نشانگرهای وضعیت مطلوب، چرخش‌های تحول‌آفرین و چالش‌ها، عوامل مرتبط با آن‌ها، راهبردها و اقدامات کلیدی در جهت رفع عوامل را از بخش‌های اصلی سند تحول برشمرد.

معاون آموزشی وزارت علوم به چالش‌های ناکارآمد در اداره دانشگاه‌ها و عوامل و راهبردهای آن اشاره و طرح‌های راهبردی و کلیدی تحقق حکمرانی دانشگاه‌های آینده را دارای رویکرد ایرانی- اسلامی و حکمت‌بنیان دانست و خاطرنشان کرد: وجود رشته‌های مشابه بدون توجه به ظرفیت‌ها و آمایش آموزش عالی منطقه‌ای و سرزمینی در دانشگاه‌ها، دست‌آوردی جز دانش‌آموخته بدون شغل در بر نخواهد داشت این در حالی است که می‌توان با ظرفیت‌های علمی استادان و نخبگان هر استان و منطقه، محتواهای جدید تعریف و به دانشگاه‌های مسئله و جامعه محور تبدیل شد.

*۵۰ درصد مشاغل تا ۱۰ سال آینده از بین خواهند رفت

عموعابدینی با بیان اینکه ۵۰ درصد مشاغل تا ۱۰ سال آینده از بین خواهند رفت، خواستار بررسی رشته‌های دایر در دانشگاه‌ها و کم‌کردن ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌هایی شد که در آینده کاربردی نخواهند داشت و افزود: مطابق آمارها ظرفیت قابل توجهی از صندلی دانشگاه‌ها با عدم اقبال از سوی داوطلبان روبه‌رو شده است و این مساله نشان‌دهنده دغدغه نسل جدید برای مهارت آموزی و آینده شغلی است.

معاون آموزشی وزارت علوم از استان مازندران به عنوان یکی از استان‌های شاخص با پتانسیل‌های چشمگیر طبیعی یاد کرد و افزود: این استان می‌تواند همراه با ظرفیت علم و فناوری و نخبگانی و برنامه‌ریزی تحولی، رشد و ارتقای بسیار خوبی را در بخش‌های مختلف صنایع و اقتصاد دریایی، کشاوزی, دامپروری و صنایع غذایی ایجاد کند.

عمو عابدینی از مدرک‌گرایی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور یاد کرد و با انتقاد از این‌که همه دانشگاه‌ها می‌خواهند به دانشگاه جامع تبدیل شوند، گفت: دانشگاه‌ها باید با ماموریت‌های محلی – منطقه‌ای و ملی تعریف شوند. تحول در محتوای درسی از مهم‌ترین نیازهای دانشگاه‌های کشور است و باید حرفه‌ای و در راستای حل مسائل کشور باشند.

معاون وزیر علوم با تاکید بر این‌که دانشکده‌ها باید از ساختار گروه‌محوری به برنامه‌محوری و استادمحوری تغییر یابند و توجه به بین رشته‌ای‌ها و ماموریت‌گرایی در مقاطع تحصیلات تکمیلی به‌صورت جدی عملیاتی شود، از دانشگاه‌ها خواست تا مطابق ظرفیت‌های موجود، سند تحول خود را تهیه کنند و دانشگاه‌های جامع در هر استان پیشران این مسئله باشند.

در ادامه این نشست، رحمت عباس‌نژاد معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران با اشاره به این نکته که این دانشگاه از دانشگاه‌های پیشرو در عملیاتی کردن طرح سند تحول آموزش عالی است، اظهار داشت: با اراده ریاست دانشگاه و تلاش و همکاری مجدانه اعضای هیئت علمی، ۲۰ طرح به دبیرخانه کمیته تحول دانشگاه مازندران ارسال شد که با توجه به فرصت جلسه،۷ طرح ارایه خواهد شد که انتظار می‌رود تا با حمایت و پشتیبانی مسئولان، شاهد عملیاتی‌نمودن طرح تحول دانشگاه مازندران باشیم.

گفتنی است در این نشست که با حضور مدیران آموزشی وزارت عتف, رئیس، معاونان و روسای دانشکده‌های دانشگاه مازندران، روسای برخی از دستگاه‌های اجرایی و اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران برگزار شد، طرح‌های پیشنهادی اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران با موضوعات تحقق برنامه تحول آموزش در برنامه راهبردی دانشگاه مازندران، گسترش دانشکده علوم دریایی برای تاسیس پردیس علوم دریایی دانشگاه مازندران، گفتمان پارادایم‌های تحولی در آموزش عالی، نقش زبان و ادبیات فارسی در دیپلماسی فرهنگی، گردشگری و آموزش عالی، استفاده از فناوری‌های نوین در طرح تحول آموزش عالی و ربات‌های پهپادی(مکاترونیک) ارایه و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها