کد خبر: ۵۱۳۷۳
زمان انتشار: ۱۸:۰۳     ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۱

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی بعد از ظهر امروز در دیدار با رئیس دفتر تبلیغات اسلامی و برگزارکنندگان جشنواره نوآوری‌های تبلیغی دینی با تقدیر از فعالیت‌های این دفتر تصریح کرد: تبلیغ دین به عناصر سه‌گانه محوری‌اش وابسته است زیرا دین یک اعتقاد قلبی، یک اقرار لسانی و عمل به ارکان است و هرگز تبلیغ به تنهایی نمی‌تواند در هسته مرکز اعتقاد راه پیدا کند.

وی افزود: تبلیغ باید دارای پشتوانه تعلیم و تعلیم نیز باید دارای پشتوانه تحقیق باشد تا از تحقیق به تعلیم و از تعلیم به تبلیغ آمده و بتواند در عقیده و عمل مردم اثر بگذارد.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: بسیاری از مردم و به خصوص جوانان با قضیه زندگی می‌کنند یعنی موضوع و محمول کافی است تا به اینها حرکت دهد، اما آن پشتوانه قرآن که تصدیق است را ندارند.

وی اضافه کرد: در قیاسات شعری و حوزه خیالات نیز همین‌طور است و همین که بگویند این ماده است می‌پذیرند و به عنوان مثال وقتی می‌گویند موی سر اینچنین مُد است این قضیه است و تصدیق نیست، زیرا پشتوانه علمی ندارد و مشخص نیست که این مدل در کجا ضرورت و در کجا منفعت دارد و انجام دادن و یا ندادن آن چه فرقی دارد.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: بهترین غذا را که برای انسان گرسنه بیاورند و اگر کسی شعری بخواند که تشبیه به لجن کند، آن فرد منزجر می‌شود.

وی گفت: ما یک تبلیغ قضیه‌ای داریم که در خصوص جوانان است و باید کاری کنیم که جلوی تبلیغ قضیه‌ای را گرفته و تبلیغ تصدیقی را به جای تبلیغ قضیه‌ای به انجام رسانده و قرآن را به جای قیاسات شعری نشر دهیم.

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: تبلیغ وقتی در جامعه اثر می‌کند که با پشتوانه تعلیم باشد یعنی اول علم باشد و حرف خوب داشته باشیم و بعد خوب حرف بزنیم.

وی افزود: حرف خوب درست است با تعلیم پدید می‌آید اما پشتوانه آن تحقیق است و یک محقق سالیان متمادی پژوهش و عصاره افکار بسیاری از صاحب‌نظران را جمع‌بندی می‌کند و وقتی به پایان رسید عصاره آن را به معلمان ارائه می‌کند و معلمان تدریس می‌کنند و مبلغان مقصود این را با بیان یا با قلم به جامعه منتقل می‌کنند و این تبلیغ دینی است، زیرا پشتوانه علمی دارد.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه مردم با استدلال و برهان بیدار می‌شوند و تنها با عصا و ید بیضا نمی‌توان مردم را بیدار کرد، ادامه داد: برای بیدار کردن باید خوب استدلال و برهان کرده و هم دارای قدرت خوب حرف زدن و هم حرف خوب زدن باشیم.

وی با بیان اینکه خوب انباری حرف زدن و انباری نوشتن مشکلی را از مردم حل نمی‌کند، اظهار داشت: هیچکس نباید دست به قلم ببرد مگر اینکه از قبل در کارگاه خیال خود بسازد که می‌خواهد مقدمه ذکر کند و بعد تعداد فصل‌ها را ذکر کرده و سپس خروجی آن هم باید مشخص باشد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر مقاله یا مقالی شفاف نباشد خروجی آن هم فهم ناصحیح است، اینکه قصه را با برهان و برهان را با قصه درهم آمیزد و چیزی از آن در نیاید، فایده‌ای ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تبلیغی وقتی دینی خواهد بود که بتواند عقیده را سامان داده، زبان را گویا کرده و عمل را راه اندازد.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به وجود عالمان بی عمل گفت: طرح این سئوال که چرا عالم بی عمل داریم و اینکه اعتراض می‌کنیم تو که می‌دانستی چرا خلاف کرده‌ای؟ اشکال به خود ما وارد است و ما اصلاً نمی‌دانیم چگونه اشکال کنیم.

وی اضافه کرد: کسی که چشم و گوش دارد و همه دستگاه‌های او شفاف است، اما دست و پای او فلج است وقتی مار و عقربی را دید فرار نمی‌کند و مسموم می‌شود، زیرا دیدن فرار نمی‌آورد و فرار کردن دست و پا می‌خواهد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به نقش انگیزه و فعال بودن نیروی انسان در فرد برای پذیرش تبلیغ گفت: وقتی فرد ببیند مبلغ یک جور حرف می‌زند و یک جور عمل می‌کند و حرف‌هایش عالمانه است و خود به حرف‌هایش عمل می‌کند به طور قطع حرف او را خواهد پذیرفت و بسیاری از افراد آیت‌الله بهجت را می‌دیدند و اصلاح می‌شدند در حالی که ایشان سخنرانی نمی‌کرد.

وی با اشاره به ضرورت داشتن بیان فصیح توسط مبلغ گفت: فصاحت بیان در دو عنصر اساسی خوب حرف زدن و حرف خوب زدن است و این به طهارت روح وابسته است.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به اختلاس و دریافت رومیزی و زیرمیزی در جامعه گفت: این حکایت از آن دارد که این همه خون‌ها نتوانست جامعه را تطهیر کند.

وی افزود: کم خون نرفته و شهدا و جانبازان بسیاری داده‌ایم و اینکه چگونه شد که جامعه پاک نشده خیلی حرف است.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه چشم تمام جامعه به حوزه، روحانیت، مساجد و حسینه‌ها است، تصریح کرد: از حوزه باید انسان طیب و طاهر بیرون رود و اگر اینگونه شد جامعه را هم طیب و طاهر می‌کند و اساس تبلیغ نیز این است.

وی افزود: خون شهید زمین را پاک می‌کند و همان دینی که می‌گوید خون شهید زمین را پاک می‌کند می‌گوید مرکب عالم اثرش از خون شهید نیز بیشتر است.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به اینکه رسوبات و املاح چندین ساله تبدیل به سنگ می‌شود خاطرنشان کرد: گناه و شرک 50 ساله نیز همینطور است و اینکه گناه و شرک 50 ساله چه چیز می‌خواهی پاک کنی مهم است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها