کد خبر: ۵۱۰۵۲
زمان انتشار: ۲۰:۴۲     ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱

فارس، دهمین انتخابات ریاست جمهوری جمهوری پنجم فرانسه به عنوان نهمین انتخاباتی که در آن مردم حق رأی مستقیم دارند، این بار نیز همچون دفعات گذشته نهایتا منجر به تعیین رئیس‌جمهوری جدید در رأس این کشور برای یک دوره 5 ساله خواهد شد.

این انتخابات طبق برنامه‌ریزی‌ها و روال معمول در دو نوبت طی امروز و 6 ماه مه آبنده برگزار خواهد شد و رئیس‌جمهور فرانسه در جریان انتخاباتی دو دوره‌ای برای یک دوره 5 ساله به این سمت منصوب می‌شود.

بر اساس تجدیدنظر صورت گرفته در قانون اساسی فرانسه در روز 23 ژوئیه 2008 که طبق آن رئیس‌جمهور می‌تواند برای دو دوره متوالی سکان ریاست‌جمهوری را در دست داشته باشد، "نیکلا سارکوزی" رئیس‌جمهور کنونی فرانسه که از سال 2007 به این سمت منصوب شده است، می‌تواند در صورت کسب اکثریت آراء برای دومین دوره متوالی ریاست جمهوری فرانسه را برای مدت 5 سال بر عهده گیرد؛ اگرچه نظرسنجی‌ها و گمانه‌زنی‌های صورت گرفته در فرانسه از شکست سارکوزی در این انتخابات از رقیب سوسیالیستش "فرانسوآ اولاند" حکایت دارد.

بر اساس قانون اساسی فرانسه تنها شهروندان فرانسوی بالای 18 سال واجد شرایط رأی دادن در این انتخابات هستند.

*نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 2012

"اوا ژولی" از حزب سبز (طرفداران محیط زیست)، "مارین لوپن" از حزب راستگرای افراطی، "نیکلا سارکوزی" از حزب اتحاد برای جنبش مردمی، "ژان لوک ملانشون" از حزب چپگرای افراطی، "فیلیپ پوتو" از حزب جدید ضدسرمایه‌داری، "ناتالی آرتو" از حزب کارگران، "ژاک شومیناد" از حزب همبستگی و پیشرفت (طیف چپ‌های هوادار ژنرال دوگل)، "فرانسوا بایرو" از حزب اتحاد برای دموکراسی، "نیکلا دوپنتنیون" از حزب جمهوریت و "فرانسوا اولاند" از حزب سوسیالیست نامزدهای حائز صلاحیت برای انتخابات ریاست جمهوری 2012 این کشور هستند که

درخواست نامزدی آنها با جمع‌آوری امضاء 500 معرف از شهرداران، نمایندگان و مقامات فرانسوی جنبه قانونی به خود گرفته است.

*رقابت رسمی

رقابت رسمی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 2012 فرانسه 9 آوریل آغاز شد و نامزدها تا نیمه‌شب 20 آوریل فرصت داشتند به تبلیغ و رقابت بپردازند اما از نیمه شب 20 آوریل هرگونه تبلیغ و سخن سیاسی برای نامزدها ممنوع شد.

*ماشین‌های رأی‌گیری

در انتخابات ریاست جمهوری امسال در مقایسه با انتخابات ریاست جمهوری قبل، شاهد کاهش محسوس شمار بخش‌هایی هستیم که از ماشین رأی‌گیری استفاده می‌کنند به گونه‌ای که این رقم از 82 بخش به 64 بخش کاهش یافته است.

به طور مثال در شهر لورین (Lorient) دیگر بمنظور اجتناب از تقلب‌ احتمالی از ماشین رأی‌گیری استفاده نمی‌شود.

*انتخابات ریاست جمهوری 2012

در دور نخست انتخابات امسال 10 نامزد تعیین صلاحیت شده به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت و چنانچه هیچیک از 10 نامزد موفق به کسب اکثریت 50+1 درصدی آراء نشود، دو نامزدی که بیشترین آراء را کسب کرده باشند، به دور دوم انتخابات راه خواهند یافت.

نامزدها در دور دوم انتخابات که 2 هفته بعد یعنی 6 ماه مه (17 اردیبهشت) برگزار خواهد شد، به رقابت نهایی با یکدیگر برای ورود به الیزه خواهند پرداخت.

 

طبق نظرسنجی‌ها و گمانه‌زنی‌های صورت گرفته در فرانسه، "نیکلا سارکوزی" و "فرانسوآ اولاند" دو نامزدی هستند که در پایان دور نخست انتخابات بیشترین میزان آراء را به خود اختصاص خواهند داد و به دور دوم راه خواهند یافت تا در آنجا به رقابت نهایی برای کسب کلید الیزه بپردازند.

*6 بعدازظهر تا 8 شب پایان زمان رأی‌گیری

دور نخست انتخابات از ساعت 8 صبح به وقت محلی فرانسه در 85 هزار حوزه اخذ رأی در سراسر این کشور آغاز شده و تا 6 بعدازظهر ادامه خواهد داشت.

برخی اطلاعات موجود حاکی از آن است که احتمال دارد انتخابات تا ساعت 7 یا 8 شب نیز در شهرهای بزرگ فرانسه شامل پاریس، بوردو، گرونوبل، لیون، مارسی، مونت‌پلیه، نانت، نیس، استراسبورگ و تولوز به طول بینجامد.

*مشارکت مردم در انتخابات 2012

طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته در فرانسه، میزان مشارک مردمی در این انتخابات در مقایسه با انتخابات سال‌های گذشته بسیار پائین‌تر خواهد بود و 32 درصد فرانسویان در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

این در حالیست که بر اساس همین نظرسنجی‌ها، 65 درصد فرانسویان نیز اعلام کرده‌اند که در انتخابات شرکت کرده و رأی سفید به صندوق خواهند انداخت چرا که تمایلی به انتخاب هیچیک از نامزدها به عنوان رئیس‌جمهور آینده کشورشان ندارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها