خبرآنلاین، سرمربی راه آهن که پس از یک ماه تقریبا بهبود پیدا کرده ، از دو
هفته قبل به دنبال پیگیری این اتفاق است که چرا در زمان سانحه رانندگی ،
کیسه های هوای خودروی او باز نشده است.
این خبری بود که اولین بار از
سوی محمد دایی ، برادر مربی راه آهن که در سانحه رانندگی به همراهش بوده ،
رسانه ای شد. جمله ای که سبب شد تا یکی از سخنگوهای این شرکت بین المللی در
گفت و گویی با بی بی سی فارسی اعلام کند:« آنچه در این سانحه رخ داده شاید
ناشی از این باشد که آقای دایی دکمه فعال سازی پرادو را فعال نکرده باشد و
در این صورت ، شرکت سازنده خودرو ، تقصیری در این سانحه ندارد.»
این
جمله اما سبب شده تا کاپیتان دایی برای پیگیری شکایتش از این شرکت خودروساز
ژاپنی مصمم تر شود. او در این باره به خبرنگار ما می گوید:« ببینید ،
سئوال من این است که چرا هر دو کیسه هوا به صورت همزمان در این تصادف فعال
نبودند. جالب است که این آقای سخنگو که درباره ماشین من حرف زده ، اسمش
اعلام نشده و این برای شرکت معتبری مثل تویوتا عجیب است که کسی به عنوان
منبع آگاه درباره مسائلش صحبت کند.»
او سپس درباره توضیحات این آقای
سخنگوی ناشناس می گوید:« واقعا این گفته ها هم عجیب است چون اصلا من حاضرم
به این آقا و شرکت تویوتا پرادو هم جایزه بدهم اگر بیایند نشان بدهند که
این دکمه ، کجای ماشین است. تا جایی که من می دانم فقط ماشین هایی مثل 206 و
سوناتا برای سرنشین جلو ، آن هم نه برای راننده بلکه برای صندلی کنار
راننده ، دکمه ای دارد که اگر فعالش کنی ، کیسه هوای ماشین به کار می افتد
اما سایر ماشین ها مثل بنز و همین تویوتا دکمه فعالسازی ندارند. اصلا من
حاضرم 100 تا پرادو به شرکت تویوتا جایزه بدهم اگر بیایند نشان بدهند این
دکمه ای که می گویند کجای ماشین است.»
دایی تاکید دارد این نقص فنی را
از طریق شکایت بین المللی از شرکت تویوتا پیگیری می کند. اقامه دعوایی که
ممکن است به نام علی دایی در کشوری مثل سوئیس طرح شود. او می گوید:« از
وکیل بین المللی ام خواسته ام به دلیل این اشکال فنی که باعث شد شدت تصادف
افزایش پیدا کند از شرکت تویوتا شکایت کند و در مراجع بین المللی هم این
شکایت را ادامه می دهم.»
دایی در تصادف اسفند ماه گذشته اش به شدت از
ناحیه سر و گوش آسیب دید و چند هفته ای را در بیمارستان بستری بود. این
شکایت می تواند یکی از بزرگترین دعاوی بین المللی علیه شرکت تویوتا باشد
چون آقای گل فوتبال جهان می تواند یکی از سرشناس ترین چهره های تاریخ باشد
که شرکت ژاپنی را به دلیل باز نشدن کیسه های هوای اتوموبیل بیش از صد
میلیون تومانی اش به دادگاه می کشاند. خودرویی که تولیدش از سال 1982 آغاز
شده و هر 6 سال یکبار بدنه و موتورش تغییراتی اساسی داشته است. خودروی علی
دایی اما مدل 2006 است. مدلی که ساخت آن در پایان سال 2009 به پایان رسیده و
اتاق جدیدی را کارخانه جایگزینش کرده. خودرویی که ایربگ سمت راننده اش
باید به طور اتوماتیک عمل می کرده است و این شکایت بین المللی از سوی
فوتبالیست معروف ایرانی می تواند چالشی بزرگ شود برای شرکت خودروساز سرشناس
ژاپنی.