کد خبر: ۵۰۷۰۶
زمان انتشار: ۱۰:۵۱     ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۱

16 فروردین ماه بود که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی مخالف برگزاری مذاکرات آتی ایران و 1+5 در ترکیه است، گفت: ایران پیشنهاد برگزاری مذاکرات در بغداد عراق را به گروه 1+5 ارائه داده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» همه نظرها، البته بیشتر در داخل مجلس معطوف به بغداد بود که استانبول به عنوان محل برگزاری دور جدید مذاکرات معرفی شد.

البته دور پیشین گفتگوهای ایران و 1+5 در استانبول آنقدر ناامیدکننده بود که فاصله زمانی اش با دور جدید مذاکرات 15 ماه به طول انجامید،دور قبلی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ژانویه سال ۲۰۱۱ میلادی برگزارشد، که نتیجه‌ای در بر نداشت.


اتفاقا پس از نشست ژانویه 2011 بود که دولتهای اروپایی مجری دیپلماسی ایالات متحده  شده  اند و استراتژی های آمریکایی را در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران در پیش  گرفتند.قصه تحریمها  و قطع صادرات نفت به درازا کشید تا کاترین اشتون با نامه نگاری به سعید جلیلی و دستگاه دیپلماسی خواستار دور جدید مذاکرات شد که البته با استقبال ایران مواجه شد . نشست پر حاشیه استانبول حاصل این نامه نگاریها بود.

سخنان دلگرم کننده

پیش از آغاز مذاکرات بود که مقامات ایرانی از عدم و جود ادبیات دلگرم کننده  از سوی مقامات آمریکایی و اروپایی سخن گفتند ،اما سعید جلیلی دقایقی پیش از آغاز مذاکرات گفت :"تلاش می کنیم مذاکرات  در شان ملت ایران باشد"

 اگر از حاشیه های پررنگ تر از متن این نشست چون تصویر شهدای هسته ای ایران پشت تریبون اشتون و جلیلی ،پوشش خاص و متمایز اشتون در  گفتگو با داود اوغلو و جلیلی و تصویر بزرگ نقشه ایران پشت سر جلیلی که در قسمت خلیج فارس آن بزرگ هک شده بود"Persian golf" بگذریم ، می توانیم به  مصاحبه های مکرر دو طرف مبنی بر خوشایند،مثبت و سازنده  بودن مذاکرات  اشاره کنیم . این نمود های مثبت بیرونی باعث می شود حتی بی بی سی هم در تحلیل های خود از واژه های "مطلوب" "مثبت " و "سازنده" استفاده کند.


البته سعید جلیلی پیش از سفر به استانبول گفته بود که "نمایندگان ایران با ابتکارهای جدید در مذاکرات شرکت خواهند کرد و امیدواریم کشورهای ۱+۵ نیز با رویکردهای سازنده وارد گفت‌و‌گو شوند."علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران نیز در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست با تاکید بر این که کشورش خواهان سلاح اتمی نیست گفته بود: "ایران متعهد به گفت و گو است."

اما نشست

جلیلی و اشتون پس از نشست در جمع خبرنگاران حاضر شدند وپیش از سوال خبرنگاران به شرح ماوقع پرداختند؛ سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از روند "موفقیت آمیز" مذاکرات ابراز رضایت کرد و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات هسته ای با ایران را مفید و سودمند توصیف کرد و گفت که دور بعدی مذاکرات در ۲۳ ماه می (سوم خرداد) در بغداد برگزار می شود. سرپرست گروه مذاکره کننده هسته ای ایران در کنفرانس مطبوعاتی ضمن ابراز رضایت از مذاکرات گفت این طور نبود که ما نقاط اختلاف نداشتیم اما نکاتی که مورد توافق قرار گرفت قابل توجه بود.


آقای جلیلی گفت که رفتار آینده باید مبتنی بر" جلب اعتماد ایران باشد "و ما توافق کردیم که با رویکرد "مثبت و سازنده" مذاکرات را ادامه بدهیم،الگوی ما الگوی موفق "سلاح هسته ای برای هیچ کس و انرژی هسته ای برای همه" است.
عکس و خبر مذاکرات به آمریکا  می رسد و حتی هیلاری کلینتون هم از مذاکرات استانبول ،استقبال می کند.

اسراییل،عصبانی می شود

اما تنها چهار روز بعد از برگزاری نشست  استانبول ،دانی آیالون، معاون نخست وزیر اسرائیل، طی مصاحبه ای اعلام می کند: "نباید در دام فضای مثبت مذاکرات افتاد." ارزیابی مثبت مقام های سیاسی،رسانه های جهانی و بسیاری از دیپلمات ها اسراییل را نگران می کند.بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي با انتقاد شديد از نتايج اين مذاکرات، ادامه مذاکرات در بغداد را «فرصتي طلايي» براي ايران به منظور «ادامه غني سازي» می خواند واشاره می کند که «ايران بايد فورا کليه فعاليت هاي هسته اي خود را متوقف کند».


نتانیاهو که معتقد است 5+1 فرصتی طلایی به ایران داده است تا به راحتی به غنی ساز ی بپردازد ،تلاش می کند که ادامه مذاکرات موجب نشود تا غرب از ادامه تحریمها علیه ایران که از 1 ژوئیه آغاز می شود سر باز زند.

هم‌زمان با انتقاد شديد نتانياهو از نتايج مذاکرات ايران و 1+5 در استانبول راديو اسرائيل اعلام کرد: گزارش هايي که از نشست استانبول به خارج درز کرده است همگي حاکي است که کشورهاي غربي اکنون با غني سازي اورانيوم از سوي ايران با غناي سه و نيم درصد موافق هستند و از آن کشور نمي خواهند که تاسيسات زيرزميني «فردو»ي قم را برچيند ولي خواهان نظارت دايم بر اين تاسيسات هستند.

این سیاه نمایی ها از سوی اسراییل آنقدر ناشیانه سناریو چینی شده بود که حتی صدای کنگره،آمریکا را هم درآورد.
اوباما نیز در اختتاميه نشست آمريکاي لاتين در کلمبيا در واکنش به اظهارات نتانیاهوتصريح می کند: «هيچ امتياز رايگاني به ايران نداده است و هنوز زمان براي ديپلماسي وجود دارد.»

 


کسینجرنيز در همين راستا يک خواسته اساسي دارد که در تعامل با ايران به عنوان يک کشور و نه يک مسئله خلاصه مي شود تا در نهايت طي يک نظام قاعده مند، ايران به يک قدرت ثبات دهنده منطقه اي و نه نقطه اي براي ايجاد تنش تبديل شود.
در همین حال ،شينهوا خبرگزاري رسمي چين در گزارشي نوشت: با رويکرد دولت "باراک اوباما" در قبال ايران و مثبت بودن نتيجه مذاکرات استانبول و احتمال موافقت با ادامه غني سازي در ايران، احتمال وقوع جنگ ديگري در خليج فارس وجود ندارد. روزنامه الراي اردن نيز در مقاله اي نوشت : مذاکراتي که ميان ايران و کشورهاي غربي در موضوع هسته اي برگزار شد، نتيجه مستقيم شرايط جديدي بود که طي ماههاي اخير شکل گرفته بود. اين روزنامه افزايش فشارها بر تهران طي ماههاي اخير و مسئله تهديدهاي رژيم صهيونيستي درباره حمله به تاسيسات هسته اي ايران را از جمله مسائل موثر در از سرگيري مذاکرات گروه 1+5 و ايران مي داند.

مظلومیت هسته ایران
سازنده بودن مذاکرات و تثبیت قدرت هسته ای ایران ،از یک سو و باور  جامعه جهانی به فعالیت هسته ای  صلح امیز جمهوری اسلامی  که  ترور دانشمندان هسته ای بر حقانیت این باور افزوده است، از سویی دیگر موجب شده است تا عصبانیت  اسراییل از دیپلماسی جمهوری اسلامی  روز به روز افزایش یابد و البته  بافشار به کنگره آمریکا موجب افزایش تحریمها علیه ایران شود ،اما دور جدید مذاکرات در بغداد (3 خرداد)شاید بتواند موتور پیش برنده ای در به دست آوردن نگاه  حمایتی  جامعه جهانی به "مظلومیت هسته ای ایران" باشد ...


  چنانچه پیش از این و در تظاهرات 4 فوریه در بیش از شصت شهر در ایالات متحده ،تصاویری از شهدای هسته ای ایران حمل می شد و روی آنها نوشته شده بود :stop us/israeli”"

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها