به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، تعطیلی دو ساله مدارس بر اثر کرونا و روند آموزشی و پرورشی رو به جلو و توجه هرچه بیشتر کادر آموزشی مدرسههای غیردولتی در مقابل عملکردی که مدارس دولتی داشتند، اولویت خانوادههای حتی با وضعیت مالی متوسط را هم برای ثبتنام فرزندانشان در مدارس غیردولتی بیش از پیش کرده است.
موضوعی که با جستوجوی میدانی و پرسوجو از خانوادههای دارای فرزند محصل به وضوح آشکار میشود و قریب به اتفاق خانوادههایی که قصد نامنویسی فرزندشان در مدرسه غیردولتی را دارند، توجه بیشتر به دانشآموزان، محیط آرامتر و بدون خشونت کمتر و آزادی عمل بیشتر دانشآموز در این مدارس را ملاک انتخاب خود عنوان میکنند.
ادعای بیحساب و کتاب افزایش شهریه پیش از نهایی شدن
با شروع فصل ثبتنام مدارس باز هم داستان همیشگی انتخاب مدرسه و حکایتهای عجیب و غریب برخی مدارس غیردولتی در روند ثبتنام و دریافت شهریه آغاز میشود؛ با وجودی که هنوز شهریههای مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی به طور قطعی مشخص نشده است، برخی از مدارس ادعای افزایش شهریه با مبالغی بسیار از بیشتر از سال گذشته را دارند و مدعی هستند که کلاسها با گذراندن دوران آموزش آنلاین، هزینههای بیشتری را در پی دارد؛ هرچند که این ادعای افزایش بیحساب و کتاب شهریه تا اعلام نهایی میزان شهریه وجاهتی ندارد.
سعید صالح مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی درباره تعیین تکلیف وضعیت شهریه و پیشثبتنام مدارس غیردولتی به خبرنگار تسنیم گفت: تا زمانی که ثبتنام قطعی انجام شود، پیش ثبتنام مانعی ندارد و امکان برگشت شهریه موقتی حین پیشثبتنام وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه میزان دقیق شهریه تا اواخر همین ماه مشخص میشود، بیان کرد: تا زمانی که میزان شهریه قطعی نشده است مدارس اجازه ندارند که مبلغ شهریه را افزایش داده و این موضوع را قطعی اعلام کنند.
صالح یادآور شد: میزان تغییر شهریه مبتنی بر نرخ تورم، هزینههای مدرسه، کیفیت عملکرد و ... در نظر گرفته میشود و اولیا هم برای انتخاب مدرسه توجه داشته باشند که تعداد مدارس با کیفیت زیاد است و صرفا با تکیه بر یک مدرسه متحمل پرداخت شهریه نشوند.
البته که برخی مدارس و مؤسسان تا حد امکان و برای انتفاع بیشتر در اعلام برخی شاخصها مانند حقوق دریافتی کارکنان، هزینههای مدارس و مواردی از این قبیل دستکاریهایی دارند.
چرایی افزایش شهریه مدارس غیردولتی و استدلال مؤسسان
روی دیگر این ماجرا شهریههای سر به فلک کشیده مدارس غیردولتی است که خانوادهها را در دوراهی انتخاب مدرسه مناسب و تامین مالی شهریه قرار داده است و از طرفی مؤسسان مدارس غیردولتی موضوع افزایش شهریه را کاملا به حق و اقتضای شرایط میدانند.
حیدری موسس یکی از مجتمعهای آموزشی منطقه ١٩ تهران و از اعضای شورای مؤسسان این منطقه در مورد نرخ شهریه مدارس غیردولتی به خبرنگار تسنیم گفت: افرایش شهریه از طرف آموزش و پرورش و براساس اطلاعاتی که از ما به عنوان مؤسس مدرسه میدهند، اعلام میشود و مدارس به طور مستقیم دخل و تصرفی در این مورد ندارند.
وی درباره گلایههایی که از سوی اولیای دانشآموزان و معلمان نسبت به تناسب نداشتن خدمات و حقوق دریافتی با شهریههای اخذ شده وجود دارد، بیان کرد: مدارس غیردولتی هم هزینههای بالایی برای گذراندن امور متحمل میشوند؛ به عنوان مثال اکثر ملاکهای مدارس استیجاری است و افزایش اجاره بهای سالیانه تا 50-55 درصد را شاهد هستیم، از طرفی دیگر افزایش حق بیمه بیمه تامین اجتماعی و افزایش حقوق کارکنان تا سقف 30 الی 35 درصدی را داریم که این عوامل متناسب با پرداختی اولیا به عنوان شهریه میسر است.
حیدری با اشاره به اینکه با توجه به هزینههای یاد شده عایدی چندانی برای مؤسسان وجود ندارد و ناگزیر به افزایش شهریه هستیم، اظهار کرد: شرایط کرونا بر روند شهریه و وضعیت مدارس غیردولتی تاثیر منفی داشت و بسیاری از خانوادهها در این ایام به دلیل آموزش مجازی حاضر به پرداخت شهریه مصوب نبودند و ناچار به تخفیف و کاهش شهریه شدیم در حالی که بار کاری و هزینهها کاهشی نداشت.
وعدههای بیسرانجام کمک به مؤسسان مدارس غیردولتی
این مؤسس مجتمع آموزشی غیردولتی در پاسخ به این پرسش که حمایتهای صندوق حمایت از مؤسسان و وعده دریافت وام تعاون چه تاثیری بر روند اداره مدارس غیردولتی دارد، تصریح کرد: منابع دریافتی برای گذران امور مدارس غیردولتی کم است و افزایش شهریهها کفاف هزینهها را ندارد؛ صندوق حمایت از مؤسسان هم عملکرد چندانی در پیشبرد برنامههای مدارس غیردولتی ندارد و حتی وعده پرداخت وام تعاون در سال ١٣٩٩ تا به امروز به سرانجامی نرسید.
حیدری ادامه داد: با وجودی که مراحل و بروکراسیهای اداری دشواری برای دریافت این وام داشتیم اما همچنان گشایشی در کار حاصل نشده است و وامی به مؤسسان پرداخت نشد.
این مؤسس تصریح کرد: میپذیریم که دریافتی معلمان غیردولتی در برابر زحمات آنها بهویژه در دوران کرونا مبالغ بالایی نیست اما این چارچوب مبتنی بر قانون وزارت کار در نظر گرفته شده است و مدارس غیردولتی هم با توجه به شرایط و هزینهها چارهای جز پرداختهای اینگونه ندارند.
تراژدی به نام بهای سنگین شهریه برای آموزش مناسب
معضل تضعیف مدارس دولتی از یکسو و افزایش نرخ تورم از سوی دیگر دانشآموزان و اولیای آنها را برای انتخاب مدرسه مناسب دچار سردگمی کرده است؛ در واقع شرایط آموزشی در شرایط کنونی به گونهای پیش میرود که یک سوی ترازوی عدالت آموزشی داشتن تمکن مالی کافی برای شهریههای سنگین و سوی دیگر آن انتخاب مدرسههای صاحب نام غیردولتی یا دولتی خاص مانند تیزهوشان، نمونه دولتی، شاهد و ... است.
در این اوضاع اولیای دانش آموزان ناگزیرند تا برای ثمربخش بودن آموزش فرزندان خود، رنج هزینههای بالای مدارس غیردولتی بهویژه در دوره متوسطه را بپذیرند.