کد خبر: ۵۰۰۷۷
زمان انتشار: ۱۱:۳۲     ۲۹ فروردين ۱۳۹۱
آنکارا، ترکیه – ژنرال چویک بیر به اتهام رهبری کودتای سال 1997 به زندان فرستاده شد.
به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری آناتولی، ژنرال چویک بیر جانشین فرمانده سابق نیروهای مسلح ترکیه که هفته گذشته در منزل شخصی خود در استانبول دستگیر و به آنکارا فرستاده شده بود، به اتفاق یک ژنرال، دو سرهنگ و 5 صاحب منصب نظامی و امنیتی دیگر، به زندان فرستاده شدند.
قاضی ویژه ی دادگاه جمهوری آنکارا، روز گذشته پس از چندین جلسه بازجویی، از 12 متهم منتقل شده به دادگاه 9 تن از آنان را به جرم فعالیت غیرقانونی، سوءاستفاده از قدرت، کودتا، تجاوز به حریم شهروندان و جمع آوری غیرقانونی اطلاعات 6 میلیون شهروند ترکیه در دوران کودتای سال 1997 میلادی، روانه زندان کرد و 3 تن از آنان را آزاد و از کشور ممنوع الخروج کرد.
درمیان زندانی شدگان این پرونده ژنرال چویک بیر جانشین فرمانده سابق نیروهای مسلح ترکیه نیز به چشم می خورد که امضای او پای چندین سند و دستورنامه هایی وجود داردکه متسقیما از دستگاه قضا خواسته در حق افراد مختلف، به صلاح دید شخص وی، حکم حبس و مجازات صادر شود. همچنین سه تن از نزدیک ترین همکاران وی به نام های ژنرال اونال آک بولوت، سرهنگ سردار چلبی و سرهنگ یوکسل سونمز نیز روانه زندان شدند.
در کودتای سال 1997 میلادی، ژنرال های ترکیه علیه دولت اسلامی مرحوم نجم الدین اربکان، تانک های خود را به خیابان ها فرستاده و او را مرتجع خواندند. در ادبیات سیاسی ترکیه این رویداد به نام کودتای پست مدرن لقب گرفته است.
گفتنی است چندی پیش نیز ژنرال ایلکر باشبوغ فرمانده سابق نیروهای مسلح ترکیه به اتهام حمایت از شبکه ی گسترده پایگاه های های اینترنتی ضد دولت اردوغان زندانی شد و اکنون با احتساب زندانیان دو پرونده مهم بالیوز و ارگن اکن، بیش از 80 سرهنگ، افسر و ژنرال ترکیه محبوس هستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها