کد خبر: ۵۰۰۵۵۴
زمان انتشار: ۱۱:۱۶     ۱۱ بهمن ۱۴۰۰

به گزارش پایگاه 598، ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پلاک خودرویتان مفقود شده یا به سرقت رفته باشد. در چنین مواردی چه باید کرد؟ در این گزارش به همه آنچه که باید در ارتباط با مفقودی خودرو بدانید، اشاره کرده ایم.

مشکلاتی که در ارتباط با خودرو پیش می‌آید، گاهی با یک آگاهی و اطلاعات ساده قابل حل است. گاهی هم به دلیل نبود همین اطلاعات، مشکلات بسیار جدی را برایمان ایجاد می‌کند.

یکی از این مشکلات، مفقودی یا سرقت پلاک خودروست. البته ممکن است این مفقودی به دلیل سرقت خود خودرو باشد. یا ممکن است پلاک خودرو به صورت مجزا سرقت شده باشد. در هر حال، آنچه که لازم است، کسب اطلاعات کافی در این ارتباط است تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کند. به عنوان مثال اگر پلاک خودرو سرقت شود و اقدامی برای اطلاع به پلیس صورت نگیرد، امکان سوءاستفاده از پلاک سرقتی و شراکت ما در جرم وجود دارد.

در چنین مواردی باید ظرف 48 ساعت مورد را به واحد شماره‌گذاری راهنمایی و رانندگی اطلاع داد. پس در اولین قدم بهتر است در صورت مفقودی یا سرقت پلاک، موضوع را به پلیس 110 اطلاع دهید. پلیس با حضور در محل گزارش تهیه کرده و مورد سرقت یا مفقودی ثبت می‌شود. در این صورت اگر فرد سارق دست به سوءاستفاده از پلاک سرقتی بزند، مشکلی متوجه شما نخواهد بود.

در برخی موارد هم پلاک مخدوش می‌شود که باز هم باید مورد آن به پلیس گزارش شود. برای دریافت پلاک جدید نیز باید همراه با مدارک لازم و پلاک مخدوش شد به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرد. فراموش نکنید که در تمامی این موارد، همراه داشتن سند و کارت خودرو الزامی است. البته بسته به اینکه مشکل پلاک مفقودی، سرقتی یا مخدوش شدن پلاک باشد، ممکن است مدارک دیگری هم مورد نیاز باشد که بهتر است قبل از مراجعه به مراکز مربوطه، نسبت به آن مطلع شوید.

چگونه پلاک جدید دریافت کنیم؟

افرادی که پلاک‌شان مفقود شده یا به سرقت رفته، برای دریافت پلاک جدید باید همراه خودرو به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند تا درخواست‌شان ثبت شود. مدارکی همچون برگ عدم خلافی، پرداخت وجه اعلام شده برای پلاک جدید، اصل بیمه شخص ثالث و اصل کارت معاینه فنی برای صدور پلاک جدید ضروری است. می‌توانید با در دست داشتن این مدارک، به مراکز شماره‌گذاری مراجعه کنید و درخواست پلاک جدید کنید.

پس از مفقودی پلاک خودرو، پلاک قبلی قابل استفاده است؟

اما در برخی موارد، پلاک قبلی پیدا می‌شود و مالک نمی‌داند که آیا امکان استفاده مجدد از آن را دارد یا خیر. پلاک قدیمی به دلیل امحا شدن توسط پلیس، اعتبار ندارد و حتی مالک هم نباید از آن استفاده کند.

در چنین مواردی، باید مورد را به پلیس اطلاع داد و تنها از شماره تازه دریافت شده استفاده کرد. در حقیقت با اعلام مفقودی و سرقت، پلاک قبلی شما وارد لیست سیاه شده و امکان تردد با آن وجود ندارد. این کار برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی انجام می‌شود. اما باز هم در صورت پیدا شدن پلاک سرقتی یا مفقودی، امکان استفاده مجدد از آن برای مالک خودرو هم وجود ندارد.

نویسنده: سپیده اشرفی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها