کد خبر: ۴۹۹۷۲
زمان انتشار: ۱۸:۱۶     ۲۸ فروردين ۱۳۹۱

امارات همچنان از امواج انقلاب دور مانده اما حاکمان آن به شدت از شهروندانی که دیگر تنها دغدغه آنها سوار شدن بر خودروهای گران قیمت و سفر به لندن نیست، واهمه دارند.

به گزارش فارس، پایگاه خری عربی پرس در مقاله ای به اقدامات اخیر دولت امارات در لغو تابعیت تعدادی از شهروندان این کشور پرداخت و نوشت که چند ماه پیش بود که دولت امارات تابعیت هفت نفر از اصلاح طلبان در این کشور را لغو کرد که این موضوع جنجال های زیادی را میان طرفداران این تبعیض و فعالان حقوق بشر ایجاد کرد، حال امروز این فعالان با احکام زندان مواجه شده اند.

بازداشت فعالان حقوقی به علت درخواست اصلاحات

مقامات امارات افرادی که این حکم علیه آنها اتخاذ شده را به اداره مهاجرت احضار کرده و از آنها خواسته اند تا تعهد دهند که به دنبال تابعیت دیگری باشند، چرا که وجود آنها در این کشور مخالف قانون است و آنها بازداشت خواهند شد. این افراد امضای این تعهد را رد کرده بودند، بویژه اینکه تاکنون هیچ قرار رسمی در مورد لغو تابعیت آنها صادر نشده است، به همین علت مقامات امارات تصمیم گرفتند شش نفر از این افراد را بازداشت کرده و آنها را به زندان تحویل دهند.

اسامی این هفت نفر که لغو تابعیت آنها محکومیت گسترده مردمی و حقوقی علیه دولت امارات را به دنبال داشت، عبارتند از: دکتر على الحمادی، محمد عبد الرازق الصدیق، دکتر شاهین الحوسنی، حسین الجابری، حسن الجابری، ابراهیم المرزوقی، أحمد غیث السودیدی.

این فعالان که الان در زندان الشهامه در ابوظبی در بازداشت هستند، پیش از این نیز به بهانه های واهی به خیانت و مزدوری برای گروه های خارجی متهم شده بودند، تمام گناه این افراد این است که عریضه ای را برای مطالبات اصلاح طلبانه خود نوشته اند  و آن را برای حاکم امارات فرستاده اند، آنها در این نامه خواستار اصلاحات قانونی در این کشور شده بودند، اما این پیشنهاد و درخواست به مذاق مقامات اماراتی خوش نیامد و علاوه بر لغو تابعیت آنها در دسامبر گذشته آنها را در برابر گزینه های هجرت یا انتخاب تابعیتی دیگر قرار دادند و آنها را از مکان تولدشان اخراج کردند.

دولت امارات پیش از این نیز یک شهروند اماراتی دیگر با نام احمد غیث که کارشناس مسایل مالی و محاسباتی بود را سلب تابعیت کرد بود.

ممنوعیت مطالعات علمی در زمینه حق فعالان حقوقی

موسسه حقوق بشری العربیه در این زمینه با محکوم کردن سلب تابعیت از این هفت نفر اعلام کرد: این مایه ننگ است که شخصی به صورت اجباری از کشور خود اخراج شود، ما از دولت خواسته و می خواهیم که در احکام این افراد تجدید نظر کند و حق آنها را به آنها بدهد، مقامات اماراتی باید فورا فعالان را آزاد کنند و به سخنان عاقلانه آنها در ایجاد اصلاحات ریشه ای در کشور گوش فرا دهند.

در همین راستا برخی از دانشگاه های امارات سعی کردند تا میزان غیر قانونی بودن این اقدام دولت را به بررسی بگذارند بویژه اینکه این اقدام با هدف خفه کردن هر فعالیت اصلاح طلبانه در کشور صورت می گیرد، اما این تصمیم با مخالفت جدی دولت مواجه شد و هر گونه نشستی در این زمینه رد شد.

برخی از هواداران دولت مدعی هستند که شهروندان هیچ اعتراضی نباید به دولت خود داشته باشند، اما یک فعال سیاسی در این زمینه می گوید که کسانی که از وجود رفاه در کشور دم می زنند، فراموش کرده‌اند که مبالغ مالی و رشوه هایی که دولت به مردم می دهد، آنها را از عرصه کار دور نگه داشته به همین علت باعث شده که بیگانگان برای پر کردن پست های کشور وارد آورند، علاوه بر اینها دولت به گونه ای با مردم تعامل می کند که گویا از اموال خود به آنها می‌دهد، این در حالی است که حجم بسیاری از عایدات نفتی کشور به جیب همین حاکمان میرود.

زندان به علت انتقاد از حاکم ایالت الشارقه

این مقاله به نقل از یکی دیگر از فعالان حقوقی می افزاید که اگر بخواهیم این نکته را مورد توجه قرار دهیم که افرادی که تابعیت دریافت کرده اند در مقابل اقدامات قضایی و جنایت ها می توانند لغو تابعیت شوند، اما در مورد این شش نفر تنها به علت آنچه توهین به شخص حاکم نامیده شده، آنها لغو تابعیت شده اند و این یکی از نمودهای دیکتاتوری در این کشور است.

عربی پرس تاکید می کند که تشدید فشارها بر فعالان حقوقی و شهروندان اماراتی مخالف با دیدگاه های حکام امارات تا حدی بالا گرفته که روزنامه واشنگتن پست در شماره اواخر مارس خود نوشت که مقامات اماراتی یک فعال سیاسی در این کشور را به علت انتقاد از شیخ سلطان بن محمد القاسمی حاکم ایالت الشارقه در صفحه تویتر خود بازداشت کردند.

این بازداشت یکی از جدیدترین اقداماتی بود که از سوی دولت امارات در راستای افزایش فشارها بر مخالفان سیاسی در این کشور غنی از نفت ایجاد شد.

مردم امارات بیدار شده‌اند

در همین راستا سه نفر دیگر نیز به علت نوشتن مطالب مختلف در شبکه های اجتماعی در هفته های اخیر بازداشت شده اند، یکی از این افراد به علت ارائه نظر شخصی خود در زمینه انقلاب های عربی در تویتر بازداشت شده و با اتهامات متعددی از جمله خصومت با دولت مواجه شده بود.

این مقاله در پایان با اشاره به فضای پلیسی شدید در امارات متحده عربی می نویسد که این هفت نفر که به جرم فعالیت سیاسی محکوم و زندانی شده اند، تنها گناهشان این است که درخواست اصلاحات را از حاکم ابوطبی کرده اند، البته امارات همچنان از انقلاب های عربی دور مانده است، اما حاکمان آن به شدت از شهروندان خود که دیگر تنها هم و غم آنها سوار شدن بر خودروهای گران قیمت و سفر به لندن نیست، واهمه دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها