به گزارش پایگاه 598، به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی شاهمیری قائم مقام سازمان تعاون روستایی درباره تامین میوه شب عید اظهار کرد: همانند سالهای قبل، اقدامات لازم برای تنظیم بازار میوه شب عید را داریم، با این تفاوت که تلاشمان بر این است تا خریدهای مناسبی را از کشاورزها داشته باشیم؛ به نوعی که میوهها دارای کیفیت مطلوب باشد و انبارش آن ها به نحوی انجام شود که هزینه انتقال و حمل و نقل به کمترین میزان خود برسد.
او افزود: از طرف دیگر با توجه به اینکه حدود ۱۰ روز است، پخش هوشمند استارت آپها را برای مرغ و تخممرغ داشتهایم، تنظیم بازار شب عید را هم روی همین پایلوت قرار است ادامه دهیم تا بتوانیم قسمت عمدهای از بحث تنظیم بازار میوه شب عید را با استارتاپها داشته باشیم. این میوهها مانند سالهای گذشته، شامل پرتقال و سیب است که عمده مصرف را شامل میشود.
شاه میری ادامه داد: حدود دو هفته است که خریدها را آغاز کرده ایم و سعی میکنیم که انبارش به نحوی انجام شود تا حداقل هزینه حمل و نقل را داشته باشیم. توزیع سنتی سبب میشود که صفهای سنگین به وجود آید. این موضوع سبب ناعدالتی میشود، به نحوی که کالاهای تنظیم بازاری سر سفره مردم قرار نمیگیرد.
این مقام مسئول اضافه کرد: مسئله هوشمند سازی سبب میشود تا مردم بدون هزینه حمل و نقل، کالای مورد نیاز را درب منزل تحویل بگیرند. همین موضوع را برای میوه شب عید نیز خواهیم داشت تا با استفاده از اپلیکیشن «بازرگام» این کار را در استانهای مختلف شروع کنیم.
شاهمیری گفت: این کار را برای تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ از شهر کرج و اصفهان آغاز کردهایم و عملاً به استانهای دیگر نیز میبریم. اقلام اصلی برای تنظیم بازار شب عید، در حال حاضر فقط پرتقال و سیب است، اما بحثهایی انجام شده که به این سبد محصولات دیگری را هم اضافه کنیم.
او افزود: هدف اصلی از این کار، کاهش دادن هزینه هاست؛ یعنی هزینههای حمل و نقل و زمان. همچنین، چون بازار سیاه هم در زمینه تنظیم بازار به وجود میآید و مردم را نگران میکند، استفاده از روشهای جدید سبب میشود تا یک امنیت فکری به وجود آید، زیرا امنیت فکری باعث جلوگیری از ذخیرهسازی بی دلیل میشود.
قائم مقام سازمان تعاون روستایی گفت: محصولات به ویژه پرتقال، فسادپذیری زیادی دارند؛ به همین دلیل، جایگاههای زیادی را برای دپوی محصولات قرار داده ایم که جا به جاییها به حداقل برسد، ضمن آن که نیازسنجی هر استان در کارگروههای مربوط انجام شده تا از خرید بیش از حد که منجر به فساد میوه میشود، جلوگیری کنیم. به منظور احتیاط، فقط بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بیش از نیازسنجیها خرید کرده ایم.