کد خبر: ۴۹۶۰۶
زمان انتشار: ۲۰:۳۱     ۲۶ فروردين ۱۳۹۱
رسانه‌های مختلف کشورهای عربی با کم اهمیت جلوه دادن موفقیت دور جدید مذاکرات میان ایران و شش کشور صنعتی سعی کردند تا اخبار مربوط به این نشست را از دید مخاطبان خود دور نگه دارند.

به گزارش فارس، مذاکرات دیروز میان ایران و گروه ۱+۵ با وجود اهمیت فراوانی که در عرصه سیاست خارجی داشت، به علت موفقیت آمیز بودن آن برای ایران از سوی رسانه های عربی مورد توجه ویژه قرار نگرفت و این رسانه ها با ترفندهای مختلف سعی کردند تا اخبار مربوط به این نشست را سانسور کرده یا آن را از دید مخاطبان خود مخفی نگه دارند.

روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاسط در انتهای صفحه اول خود با اشاره به این مذاکرات به نقل از مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت که مذاکرات این دوره با ایران کاملا متفاوت از دوره های قبلی بود که با شکست مواجه شده بود، مان همچنین در اظهارات خود از آمادگی آمریکا برای برگزاری نشست های دوجانبه با ایران در حاشیه این مذاکرات خبر داد و تاکید کرد که تمامی کشورها تمایل خود را برای نشست های دوجانبه با ایران اعلام کردند.

این روزنامه البته با استفاده از برخی از شگردهای خبری و آوردن این گزارش در پایین صفحه اول خود و استفاده از تیتری خنثی سعی کرد از برد مثبت این خبر برای ایران بکاهد، این در حالی است که سیاه نمایی ها و بزرگنمایی‌های این روزنامه درباره اتفاقات منفی در کشور همواره تیتر یک این روزنامه را در اختیار خود می گیرد.

روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات در این زمینه نوشت: فضای مذاکراتی که دیروز میان ایران و شش کشور صنعتی در استانبول برگزار شد، مثبت بود. اروپایی‌ها و روس ها تاکید کردند که ایران پیشنهادات ارزنده ای را مطرح کرده که زمینه را برای گفت‌وگوهای جدی فراهم می کند. الحیات البته مدعی شد که سعید جلیلی درخواست وندی شرمن رئیس هیئت آمریکایی و معاون وزیر خارجه این کشور در امور سیاسی را برای گفت‌وگوهای دوجانبه مستقیم با ایران پذیرفته است. خبری که از سوی ایران و سایر رسانه های عربی تکذیب شد.

پایگاه خبری شبکه الجزیره نیز سعی کرد در آغاز گزارش خود در مورد مذاکرات پیشینه ای منفی از این مذاکرات در دوره های قبل را مورد توجه قرار دهد تا به این ترتیب جنبه های مثبت دور جدید این مذاکرات را تحت الشعاع قرار دهد.

روزنامه الخلیج امارت که کشور متبوعش به تازگی هجمه تبلیغاتی جدیدی را علیه ایران در مورد سفر رئیس جمهور کشورمان به جزیره ابوموسی آغاز کرده، سعی کرد برگزاری دور جدید مذاکرات میان ایران و کشورهای صنعتی را کم اهمیت جلوه داده و فضای منفی از این نشست ارائه کند.

الخلیح با وجود بخش بالای گزارش خود در مورد فضای مثبت مذاکرات، در ادامه مطالب بالا را نقض کرده و مدعی شد که برخی ابعاد منفی نیز در روند این نشست وجود داشته است که شامل اظهارات طرف های ایرانی در مورد مسایل منطقه ای و صحبت از تروریسم و شهادت دانشمندان ایرانی و ... بود.

روزنامه الرأی کویت نیز با نگنجاندن این خبر در صفحه اول سعی کرد تا آنرا از دید مخاطبان مخفی نگه دارد، این رونامه به همین مقدار نیز بسنده نکرد و خبر موفقیت آمیز بودن مذاکرات ایران و شش کشور صنعتی را در درون اخبار زنجیره ای خود در زمینه جنجال تبلیغاتی علیه سفر محمود احمدی نژاد به ابوموسی آورد تا از بار مثبت این خبر بکاهد، تیتری که به این خبر اختصاص داده شده بود نیز در مورد اعتراض ایران به کشورهای عربی در مورد هجمه تبلیغاتی علیه این کشور بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۳ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۱
۰
۰
بنظرم از حالا بايد يك حركت عظيم وپردامنه وادامه دار درفضاي مجازي و وبلاگ ومراسم ها وهيئت هاي مذهبي براي تبليغ وطرح كانديداتوري جانباز سرفرازدكتر سعيد جليلي براي انتخابات رياست جمهوري يازدهم در سال آينده به راه انداخت وازهمه رزمنده ها و ايثارگران ومتدينين و... ومخصوصا ازخود ايشان اين درخواست مطالبه شود.
پاسخ
ناشناس
AUSTRIA
۱۳:۴۳ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۱
۰
۰
ba salam!
shoma az arabha che tavaghi darid , az koze haman brun dar ajad ke dar uest.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها