به گزارش پایگاه 598، به نقل از میزان، مهر امسال پس از ۱۹ ماه تجربه آموزش مجازی و دوری دانش آموزان از فضای مدرسه، ترتیباتی اتتخاذ شد که با رعایت شیوه نامهها و دستورالعملهای ابلاغی در برخی شهرها و و برخی از پایهها آموزش حضوری تجربه شود. فارغ از دانش اموزانی که همچنان نمیدانند امسال نیز همچون سالهای گذشته میتوانند به طور مستمر به مدرسه بیایند یا نه والدینی هستند که نگرانیها و دغدغههای قابل توجهی دارند.
والدین برای فرستادن فرزندان خود به مدرسه نیازمند اقناع سازی هستند و میگویند مدارس در صورت ابتلا دانش آموزان و معلمان به کرونا باید پاسخگو باشند از سویی دیگر به ادامه وضعیت موجود وآموزشهای مجازی نیز تمایلی ندارند، ایجاد تعادل در این میان و آموزش حضوری دانش اموزان با کمترین میزان آسیب دغدغه و مطالبه به حقی است که همواره از طرف اولیا مطرح است.
بازگشایی محدود ترس روانی را کاهش و اقناع جمعی حاصل میکند
علیرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در گفتوگو با میزان در مورد بازگشایی مدارس شهر تهران گفت: من مطمئن هستم که اگر خانوادهها بدانند که دانش آموزان چه ضرر و زیانی را در دوران آموزش غیر حضوری متحمل شدند به هیچ عنوان راضی نمیشوند که آموزش مجازی بماند.
وی ادامه داد:ما به دنبال این هستیم که آرام و تدریجی به دنبال بازگشایی برویم، ولی به طور کلی تصمیمات در کمیته بهداشت و سلامت و شورای آموزش مدرسه ابلاغ و تقاضای صدور مجوز به منطقه ارسال و منطقه با بررسی وضع موجود آن مدرسه در صورت انطباق تمهیدات آن برای رعایت پروتکلها مجوز را برای فعالیت و نوع الگو فعالیت مدارس را مشخص میکند.
مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفتوگو با میزان در مورد اقناع افکار عمومی به ویژه والدین به شروع آموزشهای حضوری گفت: در بعد اقناع سازی تا زمانی که به سمت کنترل بیماری و واکسیناسیون حداکثری نرویم نگرانیهایی وجود دارد.
وی ادامه داد:، اما به طور کلی این نیاز که تک تک افراد باید اقناع شوند وجود ندارد، اقناع نسبی به مرور در جامعه اتفاق خواهد افتاد در ابتدا ترسهایی هم به جهت واکسیناسیون دانش آموزان و هم آموزش حضوری وجود داشته است، اما با گذر زمان و بهبود اوضاع از آن کاسته میشود.
وی افزود:با ایجاد شرایط مساعد و بازگشاییهای محدود در برخی از مناطق کشور میتوان از ترس روانی شهروندان جامعه به ویژه والدین کاست.
نماینده مردم لرستان گفت: در موضوع برگزاری کنکور نیز تردیداتی وجود داشت و عدهای معتقد بودند که برگزاری کنکور احتمال شیب شیوع بیماری را افزایش میدهد، اما پس از برگزاری ان با آماری که از شرکت کنندگان موجود بود و استعلاماتی که شد این نگرانی بی مورد بوده و آمار ابتلای معنا داری در این خصوص نبوده است و تعویق کنکور بحث غیر کارشناسی بوده است.
وی ادامه داد: با توجه به برخی از تمهیدات برای آموزش حضوری در برخی از پایههای تحصیلی میتوان در شهرهای کوچک و با جمعیت کم و در شهرهای بزرگ با رعایت زمان بندی و اولویت حضور همین پایهها در کل مدرسه به طوری که ظرفیت مدارس صرفا در اختیار این پایهها باشد، انجام پذیرد.
وی گفت:برخی از دانش آموزان پایههای اول و دوم ابتدایی به جهت گرفتن انس با فضای مدرسه و معلم به شکلی محدود میتوانند حضور یابند.
نکته مهم اینکه آنچنان که شاهد هستیم با واکسیناسیون عمومی و کنترل شیب بیماری در روزهای گذشته و همچنین انجام واکسیناسیون دانش آموزی موضوع حضوری شدن اموزش برای دیگر پایهها و شهرها جدیتر خواهد شد. اما با توجه به تاکیدات موکد نهادها و سازمانهایی که وظیفه نظارت بر سلامت جامعه را به عهده دارند حتی با واکسیناسیون نیز نمیتوانیم به عادی انگاری برسیم. از این رو در مرحله اول بازگشایی و آموزشهای حضوری محدود و سپس اقناع سازی و در نهایت واکسیناسیون و رعایت دستوراالعملها میتواند به بازگشایی سراسری مدارس کمک و جانی دوباره به آموزش در کشور ببخشد. چرا که بر کسی پوشیده نیست که با اموزش مجازی علاوه بر مشکلاتی در حوزه مسائل آموزشی، موضوعات پرورشی نیز مورد تغافل واقع شده است.
پرورش فضایل اخلاقی با آموزش حضوری ممکن است
عزیزی کارشناس حوزه تعلیم و تربیت و مشاور تحصیلی در گفتوگو با میزان گفت:آموزش مجازی با حداقل امکانات منجر به افت شدید تحصیلی شده است، در هنگامی که امکان اموزش حضوری فراهم نیست. اگر از نرمافزارهای به روز به همراه آموزش آنها به همکاران فرهنگی استفاده کنیم میتوان تا حدودی به سطح آموزش حضوری نزدیک شد، اما با این حال همه میدانیم که هیچ چیز جای اموزش حضوری را نمیگیرد.
وی گفت:هرچند ارتباط حضوری و پرسش و پاسخ در آموزش چهره به چهره تنها یکی از مزیتهای آموزش حضوری است، اما ارتباط حضوری منجر به آگاهی از حال جسمانی و روانی دانشآموزان، میزان تمرکز بیشتر آنان، پرورش فضایل اخلاقی و ... میشود.
عزیزی گفت:در حدود دوسال گذشته زمانهای زیادی از دست رفته است فاگرچه که در شرایط اضطرار بوده ایم، اما باید این افت شدید که کیفیت اموزش با آن مواجه شده است را پله پله مرتفع نماییم.