به گزارش پایگاه 598، به نقل از باشگاه خبرنگاران، فاطمه کوهپایه زاده درباره دلایل بی رغبتی کودکان در انجام تکالیف مدرسه گفت:والدین زمان مشخصی را برای انجام تکالیف تعیین کنید، کودک نیز باید در تصمیم گیری شرکت کند. این زمان نباید با زمان برنامههای تلویزیونی مورد علاقۀ کودک و زمان فعالیتهای فیزیکی او تداخل کند تا کودک مجبور نشود یکی را انتخاب کند. به کودک بگویید این زمان ممکن است گاهی تغییر کند.
وی گفت: مکانی ویژه برای انجام تکالیف تعیین کنید. مکانی که ساکت باشد و نور کافی داشته باشد. مکان مستقلی را برای کتابهای او اختصاص دهید و به استقلال او احترام بگذارید.
این روانشناس با بیان اینکه بر نحوۀ درس خواندن وی نظارت کرده و آن را تقویت کنید، گفت:علت درس نخواندن کودک خود را شناسایی کنید و برای رفع آن بکوشید این علتها می توانند شامل ضعف در تمرکز، خستگی، اضطراب، افسردگی، درک نکردن مفهوم تکالیف شب، فراموش کاری، مشکل بودن تکالیف، فضای متشنج خانواده و در صورت لزوم برای رفع آن از مشاور کمک بگیرید.
کوهپایه زاده بیان کرد:برای کودکانی که به جای درس خواندن بازی میکنند از خود ِ بازی یا فعالیتهای مورد علاقه وی به عنوان پاداشی برای انجام تکالیف استفاده کنید. به طور مثال بعد از انجام بخش دیگری از تکلیفش ده دقیقه بازی کند. می توانید مشق و بازی را به صورت نوبتی درآورید.
وی ادامه داد:تکالیف طولانی را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنید و مشخص کنید که به ترتیب کدام را انجام دهد. این شیوه را نیز به خود او یاد دهید.
این روانشناس با بیان اینکه تلاش کودک را تحسین کنید، گفت: انتظار نداشته باشید کار کودک بی نقص باشد. هرگامی که برای استقلال برمیدارد را تحسین کنید.
کوهپایه زاده گفت:اگر کودک در درس خاصی مشکل دارد، با یادآوری موفقیتهای او در درسهای دیگر، در او اعتماد به نفس ایجاد کنید. به او بفهمانید که همه اشتباه می کنند و افراد موفق از اشتباهاتشان بهره می گیرند.
وی افزود:اجازه دهید تا کودک مسئولیت پذیر باشد. حتی پیش دبستانیها و کلاس اولیها باید تکالیفشان را خودشان انجام دهند. اگر نمی تواند تکالیفش را خودش انجام دهد احتمالا کودک وابستهای است و در این مورد با مشاور مشورت کنید.
این روانشناس تصریح کرد:با افزایش سن کودک به تدریج مداخله تان را در انجام تکالیف کودک کم کنید، اما نشان دهید هر وقت سوالی داشته باشد، در دسترس او هستید؛ و در کل روی تکالیف نظارت نسبی داشته باشید.
کوهپایه زاده گفت:برای انجام تکالیف به هیچ وجه او را سرزنش نکنید و خشونت به کار نگیرید، چون در این صورت از درس و مدرسه و به طور کلی از آموختن دلسرد خواهد شد. اعمال اصول تربیتی میبایست با خونسردی و حفظ حرمت خود و کودک انجام گیرد.
وی بیان کرد: برای انجام تکالیف تشویق در نظر بگیرید برای مثال به کودک بگویید که بعد از اینکه تکالیفت تمام شد با هم بازی میکنیم و یا هر چیز دیگر، همچنین کودک را در حین انجام تکالیف مورد تشویق قرار دهید، مثلا به سمت کودک خود بروید و او را نوازش کرده و تحسین کنید.
این روانشناس گفت: در صورت عدم موثر بودن تکنیک های گفته شده از روش محرومیت استفاده کنید برای مثال به کودک بگویید که اگر تا ساعت مشخص شده تکالیف را انجام ندهد نمی تواند با کامپیوتر بازی کند و یا کارتون ببیند و حتما تهدید خود را عملی کنید.