کد خبر: ۴۹۲۰۰۴
زمان انتشار: ۱۱:۰۷     ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
رفع خرابی کارتخوان‌های سامانه هوشمند سوخت، با مشکل تامین قطعه رو به روست، اما درباره کارتخوان‌های متصل به شبکه بانکی جایگاه‌های سوخت، اقداماتی در دست اجراست.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از باشگاه خبرنگاران، اخیرا خرابی کارتخوان‌ها در جایگاه‌های سوخت سبب گله‌مندی مراجعه کنندگان بسیاری شده است که این موضوع را در قالب گزارش های مختلف پیگیری کرده ایم.

پیگیری‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، حاکی از آن است که این شرکت، برای رفع مشکلات کارتخوان‌های سامانه هوشمند سوخت، به دلیل وارداتی بودن قطعات آن‌ها کمی با مشکل تامین قطعه رو به روست و درباره کارتخوان‌های متصل به شبکه بانکی در جایگاه‌های سوخت نیز، اقداماتی را در دست اجرا دارد.

مدیریت سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره خرابی کارتخوان‌های سامانه هوشمند سوخت، اعلام کرد: «در حال حاضر، کارتخوان‌های مربوط به سامانه هوشمند سوخت در سطح جایگاه‌ها، صرفاً توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تامین و پشتیبانی می‌شوند. خرابی کارتخوان‌های سامانه هوشمند سوخت، موضوعی معمول بوده و با توجه به میزان استفاده، آب و هوا و سایر عوامل عملیاتی کاهش یا افزایش می‌یابد، اما علی رغم شرایط ویژه کرونایی و مشکلات تامین قطعات این دستگاه‌ها، فرآیند تعمیرات آن‌ها مستمراً انجام می‌شود».

مشکل تامین قطعات کارتخوان‌ها با نگاه به داخل، قابل حل است

اسدالله قلیزاده رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی سراسر کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره خرابی کارتخوان‌های سامانه هوشمند سوخت، بیان کرد: یکی از عوامل ایجاد صف‌های طولانی در مقابل جایگاه‌های سوخت، خرابی کارتخوان‌های سوخت است. از اوایل سال قبل با معضل خرابی‌های مکرر کارتخوان‌های سوخت مواجه هستیم که در برخی ماه‌ها بیش از حد بوده است.

او افزود: منظور از کارتخوان‌ها، تجهیزات مربوط به سامانه هوشمند سوخت است که به دلیل مستهلک شدن، گرما و استفاده ناصحیح مردم از این تجهیزات نصب شده روی تلمبه‌های جایگاه‌های سوخت، آمار خرابی‌ها بیشتر شده و تکرار خرابی در چند روز پس از تعویض نیز بالاست. همین امر موجب از کار افتادن برخی نازل‌های جایگاه‌ها می‌شود و در نتیجه، ظرفیت نازل‌های سالم جایگاه‌ها کمتر شده و مردم در صف‌ها منتظر می‌مانند.

قلیزاده ادامه داد: این مشکل را به مسئولان نفتی و مراجع ذیصلاح دیگر اطلاع داده ایم و جلساتی برگزار کردیم که برخی تلاش‌ها در جهت بهبود شرایط انجام شده، اما مشکل همچنان باقیست. البته اصلی‌ترین کم کاری توسط وزارت نفت در این سال‌ها، عدم توجه به بومی سازی این تجهیزات به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری بوده است.

رئیس صنف جایگاهداران کشور تاکید کرد: نگاه به خارج از کشور همواره در تمامی عرصه‌ها ما را با مشکل مواجه کرده است، در حالی که اگر اعتقاد به دانش بومی داشتند، می‌توانستند از سال‌ها قبل مشکل را حل کنند و امروز مردم اذیت نشوند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی کشور در ادامه گفت: جایگاهداران هم از این شرایط ناراضی هستند چرا که این خرابی‌ها هم موجب عدم النفع جایگاهداران و هم موجب اعتراض مردم می‌شود؛ در صورتی که جایگاهداران نمی‌توانند دخل و تصرفی در رفع مشکل داشته باشند و مسئولان پشتیبانی سامانه هوشمند سوخت باید برای حل مشکل تلاش کنند.

افزایش تعداد شرکت‌های پرداخت الکترونیکی همکار با مدیریت سامانه هوشمند سوخت در آینده

مدیریت سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین درباره این که در حال حاضر تنها شرکت پرداخت الکترونیکی که کارتخوان‌های شبکه بانکی جایگاه‌های سوخت را پشتیبانی می‌کند،  آیا قرار است شرکت‌های پرداخت الکترونیکی دیگری نیز برای ارائه خدمات الکترونیکی بانکی به مدیریت سامانه هوشمند سوخت کمک کنند یا خیر؟ توضیح داد: «سرویس‌های پرداخت بانکی در ایستگاه‌هایی که به همین منظور توسط شرکت‌های پرداخت الکترونیکی تعبیه شده است، انجام می‌شود و در خصوص استفاده از خدمات سایر شرکت‌های پرداخت، این موضوع در دستور کار شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران قرار داشته و به مرور امکان فنی استفاده از خدمات تمامی شرکت‌های پرداخت واجد شرایط فراهم خواهد شد».

مشکل محدودیت در تراکنش‌های بانکی جایگاهداران برطرف شد

این مدیریت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، همچنین درباره گلایه های اخیر جایگاهداران عرضه سوخت مبنی بر ایجاد محدودیت در تراکنش های بانکی برای خرید الکترونیکی سوخت نیز اعلام کرد: پرداخت الکترونیکی در جایگاه‌های عرضه سوخت، توسط شرکت‌های دارای مجوز از طرف بانک مرکزی انجام می‌شود و اصولاً اختلال در این شبکه ارتباط مستقیمی به سامانه هوشمند سوخت ندارد.

با توجه به اینکه در ماه گذشته، ارتقاء نرم افزاری این حوزه توسط شرکت‌های طرف قرارداد انجام پذیرفته، اختلال‌های محدود گزارش شده مربوط به این موضوع بوده و در اسرع وقت برطرف شده است».

بر اساس این گزارش، مشکل تامین قطعه کارتخوان‌های مربوط به سامانه هوشمند سوخت در صورت استفاده از توان داخلی و مشکل خرابی کارتخوان‌های متصل به شبکه بانکی نیز با افزایش تعداد شرکت‌های پرداخت الکترونیکی همکار با مدیریت سامانه هوشمند سوخت قابل حل خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها