به گزارش سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، آیت الله میرباقری در شب پنجم ماه محرم در مدرسه مبارکه فیضیه در ادامه مباحث شبهای گذشته به موضوع درگیری بین حضرت سیدالشهدا علیهالسلام و بنیاُمیه اشاره کرد و گفت: آن دلیلی که موجب قیام امام حسین علیهالسلام در برابر دستگاه فاسد یزید شد، برپایی دین حق و تلاش برای بازگردان امت اسلامی به مدار اسلام حقیقی بود. در واقع انحرافی که جریان بنیامیه به دنبال تحقق آن بود، انحراف مردم از جریان هدایتی بود که انبیای الهی صلوات الله علیهم اجمعین، در طول تاریخ مردم را به آن دعوت میکردند.
استاد میرباقری در ادامه به لزوم اظهار دین، توسط انبیای الهی برای جلوگیری از انحراف امتها اشاره کرد و افزود: اظهار دین توسط انبیای الهی سلام الله علیهم، دارای خصوصیات و مراحلی است. وی با اشاره به حقیقت دین که بر اساس آیات الهی همان جریان نور و هدایتی است که از عالم بالا به این عالم نازل میشود، گفت: با اینکه ارادهی الهی بر تحقق این نور در عالم، تعلق گرفته است، ولی جبهه کفر و نفاق به دنبال خاموش کردن این نور الهی است.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه در ادامه، جریان تحقق نور و هدایت الهی را بر اساس آیات قرآن تبیین کرد و آن را به خلفای الهی و دین الهی تفسیر کرد. وی با اشاره به تلاش جریان کفر و نفاق برای ایجاد انحراف از مسیر هدایت الهی در میان امتها افزود: بر اساس آیات مبارکه سوره توبه، یهود برای انحراف امت حضرت موسی سلام الله علیه از جریان توحید، «عُزَیز» را فرزند خدا معرفی کرد و نصاری برای انحراف امت حضرت عیسی سلام الله علیه از جریان توحید، خود حضرت عیسی سلام الله علیه را فرزند خداوند معرفی کردند. وی تأکید کرد: البته این جریان انحرافی که در داخل امت این دو رسول الهی به وجود آمده، برخلاف جریان اوصیای ایشان بود.
استاد سید محمدمهدی میرباقری در ادامه با بیان این مطلب که همه انبیای الهی صلوات الله علیهم، با دو جریان مخالف رو به رو بودند، یک جریان از درون و یک جریان از بیرون، گفت: جریان نفاق و مخالفی که در درون جبهه انبیاء شکل میگرفته، اختصاص به اسلام نداشته و در دین حضرت مسیح و در دین حضرت موسای کلیم سلام الله علیهما نیز چنین جریانی وجود داشته است. وی افزود: هدف نهایی این جریانات نیز، انحراف امت از مسیر اوصیای حقیقی این رسولان الهی و در نهایت تحریف در اصل دینی است که به وسیله انبیای الهی برای هدایت جامعه آورده شده است.
آیت الله میرباقری با اشاره به این نکته که جنس تحریف در دین اسلام با جنس تحریف در ادیان گذشته تفاوت دارد، افزود: شباهت جریان کفر و جریان نفاق در این است که هر دو جریان، به دنبال انکار اصل توحید هستند ولی جریان نفاق با یک استدلال و قول برتر نسبت به جریان کفر، به دنبال دستیابی به اغراض خود است. در حقیقت جریان کفر در همان ابتدا به دنبال انکار توحید است. درحالی که جریان نفاق در ظاهر توحید را میپذیرد ولی به دنبال دین سازی در مقابل دینِ حق است.
استاد میرباقری در ادامه به بیان علت تحرکات جبهه نفاق در داخل امت حضرت مسیح و حضرت موسی سلام الله علیها پرداخت و گفت: جریان نفاق برای اینکه بتواند خود را در جای خداوند بنشاند، و به جای خداوند در عالم اعمال ربوبیت کند، دست به تحریف دین الهی برده و جریان هدایت و نور را از مسیر اوصیای رسولان الهی منحرف کردهاند.
حضرت آیت الله میرباقری در فرازهای پایانی سخنان خویش به چگونگی اعمال ربوبیت توسط جریان نفاق اشاره کرد و افزود: جریان نفاق هیچ وقت درخواست پرستش خود از جانب مردم را نداشتند، بلکه خطاب به امتها میگفتند: هر چه ما دستور میدهیم شما موظفید که اطاعت کنید و البته در فرمان دادن کاری به خداوند متعال نداشتند و ارادهی خودشان را تبدیل به فرمان میکردند. وی در ادامه افزود: آغاز بدعت در دین حق و انحراف از مسیر هدایت الهی از جائیست که عدهای برای خود «مقام اَمر» قائل میشوند و هواهای نفسانی خود را در قالب دستور به امتها القا میکنند و عدهای هم به دنبال آن میروند.