کد خبر: ۴۹۰۱۸
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۲۳ فروردين ۱۳۹۱
ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی نخست وزیر عراق هشدار داد: بغداد با کشورهای پناه دهنده به طارق الهاشمی معاون رئیس جمهور عراق که متهم به حمایت از اقدامات تروریستی است، مقابله به مثل خواهد کرد.
فارس، "ولید الحلی" نماینده ائتلاف دولت قانون در گفت‌وگو با پایگاه خبری السومریه نیوز گفت: پرونده طارق الهاشمی سیاسی نیست بلکه قضایی است.

وی افزود: این پرونده در ارتباط با کشته یا زخمی شدن بیش از یکهزار شهروند عراقی است و تاکنون فقط 150 عملیات جنایتکارانه (در ارتباط با این پرونده) اعلام شده است و عملیات جنایتکارانه دیگر بعدا اعلام خواهد شد.

وی در اشاره به طارق الهاشمی گفت: عراق با کشورهایی که پناه دادن به یک فرد مرتبط با اقدامات تروریستی در داخل عراق را بپذیرند، مقابله به مثل خواهد کرد.

الحلی این پرسش را مطرح کرد که آیا مسئولان ترکیه و قطر و عربستان می پذیرند که فردی در کشور آنها جرم مرتکب شود و سپس به عراق بیاید و دولت عراق با او همکاری کرده و به او یاری رساند؟

وی بر ضرورت این نکته تاکید کرد که اگر این کشورها خواهان روابط مستحکمی با عراق هستند؛ دستگاه قضایی این کشور را محترم بشمرند.

الحلی از الهاشمی خواست که اگر بی گناه است خودش را تسلیم کند و شیوه های قانونی را برای مبرا کردن خود از جرایم در پیش بگیرد و ما محاکمه عادلانه وی را تضمین می کنیم.

یک منبع دیپلماتیک ترکیه گفت: طارق الهاشمی معاون رئیس جمهوری عراق که به اتهام حمایت از اقدامات تروریستی تحت پیگرد دستگاه قضایی عراق است، وارد شهر استانبول ترکیه شد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: طارق الهاشمی روز دوشنبه از عربستان وارد ترکیه شد.

طارق الهاشمی درپی متهم شدن به حمایت از تروریسم و ارتکاب اقدامات تروریستی و صدور حکم جلب برایش در 19 دسامر به منطقه کردستان در شمال عراق فرار کرد و سپس در یکم آوریل جاری از آنجا با هواپیمای اختصاصی نخست وزیر قطر به دوحه و سپس به ریاض رفت.

برپایه این گزارش، الهاشمی قصد دارد سفری منطقه ای را انجام دهد.

سفر الهاشمی نارضایتی بسیاری از جریان های سیاسی در عراق بویژه ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی را درپی داشت و وی از دولت قطر خواست تا الهاشمی را تحویل دهد اما قطر با درخواست عراق مخالفت کرد و آن را مغایر با عرف دیپلماتیک خواند و گفت که این مسئول به خاطر عدم صدور هرگونه حکم قضایی علیه وی همچنان از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است.

این سفر الهاشمی با حمله شدید تبلیغاتی مطبوعات قطری و سعودی علیه نوری المالکی همراه بود.

دفتر الهاشمی گفته است که وی قصد ندارد در تبعید زندگی کند و بعد از پایان این سفر به عراق بازخواهد گشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها