کد خبر: ۴۹۰۱۰
زمان انتشار: ۱۰:۵۸     ۲۳ فروردين ۱۳۹۱
یک عضو کرد زبان پارلمان عراق اعلام کرد عربستان سعودی و ترکیە حاضر بە پذیرش طارق الهاشمی معاون فراری رئیس جمهور عراق در خاک کشور خود نبودەاند.
فارس، حاکم شیخ لطیف عضو ائتلاف تغییر در پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد از مقامات منطقە کردستان عراق درخواست کرد ، "طارق الهاشمی" معاون فراری رئیس جمهور عراق را بە خاک منطقە کردستان راە ندهند.

وی اظ‌هار داشت: وقتی کە آقای الهاشمی بە منطقە کردستان پناە آورد ، تحویل وی بە حکومت بغداد از یک جهت باعث بروز جنگ داخلی و از جهت دیگر یک عمل غیر اخلاقی محسوب می شد ، اما هم اکنون کە وی از منطقە خارج شدە است ، مقامات حکومت کردستان می توانند دیگر اجازە ورود بە این منطقە را بە وی ندهند.

شیخ لطیف با اشارە بە اینکە پناە دادن دوبارە طارق الهاشمی می‌تواند دردسرهای قانونی زیادی برای منطقە کردستان ایجاد کند ، گفت: کشورهای بزرگی همچون ترکیە و عربستان سعودی اقامت آقای الهاشمی در کشورشان را نپذیرفتەاند، حال چرا منطقە کوچکی همچون کردستان باید این ریسک بزرگ را انجام دهد؟

این اظهارات در حالی مطرح شد که پیش از این یک مقام سعودی اعلام کرده بود که الهاشمی که از سوی دستگاه قضایی عراق تحت تعقیب قرار دارد‏ در مرحله کنونی در عربستان باقی خواهد ماند.‏ این منبع اعلام کرده بود که حضور الهاشمی در عربستان احتمالا تا پایان دوره نخست وزیری مالکی ادامه خواهد داشت.

طارق الهاشمی درپی متهم شدن به حمایت از تروریسم و ارتکاب اقدامات تروریستی و صدور حکم جلب برایش در 19 دسامر به منطقه کردستان در شمال عراق فرار کرد و سپس در یکم آوریل جاری از آنجا با هواپیمای اختصاصی نخست وزیر قطر به دوحه و سپس به ریاض رفت.

الهاشمی که چهارشنبه وارد عربستان شده است‏ مذاکراتی را با سعود الفیصل وزیر خارجه این کشور انجام داد. وی‏ پیش از این نیز در سفر به قطر با برخی مقامات این کشور وارد مذاکره شده بود.

از سوی دیگر دفتر اطلاع رسانی جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق اعلام کرد که الهاشمی پیش از خروج از کشور درخواستی را مبنی بر قصدش در عزیمت به برخی کشورها مطرح کرده بود‏ اما پیش از اعلام موافقت طالبانی با این موضوع عراق را ترک کرده است.

روز گذشته نیز یک منبع دیپلماتیک ترکیه اعلام کرد که طارق الهاشمی معاون رئیس جمهوری عراق که به اتهام حمایت از اقدامات تروریستی تحت پیگرد دستگاه قضایی عراق است، وارد شهر استانبول ترکیه شده است.

عضو کرد زبان پارلمان عراق بە مواضع گذشتە طارق الهاشمی در پارلمان و ریاست جمهوری اشارە کرد و افزود: مواضع وی هموارە علیە کردها بودە است ، حال چرا ما باید از وی دفاع کنیم؟

موضوع فرار طارق الهاشـمی بە سلیمانیە و عدم تحویل وی بە مقامات قضایی بغداد ، در چند ماە اخیر روابط منطقە کردستان و حکومت مرکزی بغداد را بە شدت تحت تاثیر قرار دادە است.

طارق الهاشمی ، چند روز پیش فرودگاە اربیل را بە مقصد دوحە و پس از آن بە عربستان و ترکیە ، ترک کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها