به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک مدیران منابع انسانی و امور اداری و معاونان طرح و برنامه ادارات کل آموزش و پرورش استانها که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، اظهار کرد: سال تحصیلی جاری، سالی سرشار از ناشناختهها و تنگناهایی بود که به سختی سپری شد.
وی، حوزه امور اداری و منابع انسانی را یکی از حوزههای دارای چالش و پر دغدغه برشمرد و افزود: بیشترین چالشهای آموزش و پرورش در بخش نیروی انسانی است. همه از سند تحول بنیادین سخن میگویند؛ بهگونهای که این موضوع جزو مطالبات عمومی است، بنابراین تحول از ضروریاتی است که باید به آن پرداخته شود.
حاجی میرزایی گفت: زمانی میتوان از تحول سخن گفت که تغییر و تحولی در نیروی انسانی صورت گرفته باشد ولی بررسیها نشان میدهد در سالهای اخیر وضعیت مطلوبی در حوزه نیروی انسانی نداشتهایم و از لحاظ اعداد و ارقام با تنگاهای زیادی مواجه بودهایم.
وی استراتژی آموزش و پرورش در پیگیری سند تحول را تمرکز بر نیروی انسانی و معلم دانست و تصریح کرد: قرار بود همه نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش از مسیر دانشگاه فرهنگیان جذب شوند تا نیروی با کیفیت به نظام تعلیم و تربیت وارد شوند؛ اما عملاً این موضوع محقق نشد.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: حق آموزش و پرورش است که نیروی مورد نیازش را از بهترینهای جامعه گزینش کند، لذا تلاش کردیم این موضوع را ساماندهی کنیم.
وی گفت: با استمداد از رهبر معظم انقلاب و تشریح موضوع برای شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین شورای عالی آمورش و پرورش، موفق شدیم مصوبهای را از شورای عالی انقلاب فرهنگی دریافت کنیم که براساس آن، جذب نیرو تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی صورت گیرد.
حاجیمیرزایی تصریح کرد: خوشبختانه موفق به استخدام بیش از ۱۰۲ هزار نیرو در سال ۹۹ براساس قوانین قبلی، شدیم.
وی از تلاشها برای افزایش دریافتیهای فرهنگیان در سالهای اخیر و ادامه آن خبر داد و تصریح کرد: «لایحه رتبهبندی» را با سرعت هرچه در دولت مصوب و به مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: باید تلاش کنیم کیفیت نیروی انسانی را افزایش دهیم و در همین راستا دو طرح «کارآمد» و طرح «جامع یادگیری» با هدف تقویت دورههای آموزشی و ارتقای صلاحیتهای معلمان از طریق تعاملات تجربی، اجرایی شد.
وی شاخصهای نهایی را محور «گزارشدهی از اقدامات»، اعلام و عنوان کرد: باید در جهت تحقق اهداف حرکتی به وجود آوریم و عملکرد مناسبی داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش بروجود معیارهای دقیق ارزیابی از صلاحیتهای معلمان تأکید و اذعان کرد: امیدواریم در چارچوب رتبهبندی، ارزیابیهای دقیقی از صلاحیتهای معلمان، صورت بگیرد.
وی افزود: بحث دولت الکترونیک ویژگیهای بسیار زیادی دارد و این موضوع در شفافیت و کمک به مردم، بهرهوری، کاهش بی انضباطی، و ... مؤثر است لذا اگر بتوانیم داده ها را به خوبی پیوند دهیم، وضعیت مناسبتری پیدا خواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در حوزه «یک پارچهسازی سامانهها» جلو رفتیم و راه برگشتی نداریم باید این مسیر را ادامه دهیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.
وی، «عدم دقت در رویکرد حل مسأله» را مهمترین عامل حل نشدن مشکل برشمرد و اظهار کرد: همه افراد باید خود را مالک مسأله بدانند و برای حل آن آن قدر تلاش کنند تا به نتیجه برسند.
وی ادامه داد: مدیری موفق است که «قدرت ترکیب شوندگی» بیشتری داشته باشد و بتواند با دیگران کار کند، بنابراین مسأله زمانی حل میشود که مدیر «توانایی هماهنگی» بیشتر با سایر اجزای یک مجموعه را داشته باشد و چنین مدیری موفق خواهد بود.
حاجی میرزایی افزود: همه ارزشهای واقعی، ارزشهای ترکیبی هستند و ممکن است تک تک موضوعات ارزش داشته باشند اما در کنار یکدیگر قرار گیرند، ارزشمندتر می شوند؛ لذا ما باید قادر به خلق ارزش ترکیبی باشیم.
وی گفت: تلاش کنیم در جایگاهی که هستیم آثار ماندگار و ارزشمندی از خود به یادگار بگذاریم، زیرا اثر کار افراد همواره جاویدان است.