کد خبر: ۴۸۸۲۹
زمان انتشار: ۱۲:۵۷     ۲۲ فروردين ۱۳۹۱

مدیرکل آموزش قضات معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه در مورد حضور قضات زن در دادگاهها گفت: هم اکنون 60 قاضی زن در حال گذراندن دوره های قضاوت هستند که در صورت نیاز توسط هسته گزینش قوه قضائیه جذب می‌شوند.

به گزارش مهر، غلامرضا موحدیان صبح سه شنبه در نشستی خبری اعلام کرد که آزمون علمی تمامی داوطلبان قضاوت در سال 90 به اتمام رسیده و 952 نفر پذیرفته شده اند.
 
وی افزود: آزمون علمی توسط 10 کمیته در تمامی استانها انجام شد و هم اکنون پرونده داوطلبان قضاوت در مرحله صلاحیت اخلاقی، شخصیتی و سلامت جسمانی و روانی قرار دارد که نتایج نهایی تا اواخر شهریور ماه مشخص می شود.
 
این مقام مسئول در معاونت آموزش قوه قضائیه اعلام کرد که درخواستی به معاونت آموزش قوه قضائیه ارائه شده تا متقاضیانی که نمره آنها نزدیک به قبولی در آزمون علمی است در نوبت دیگری دوباره از آنها آزمون گرفته شود.
 
همچنین با تقویت مراکز کارآموزی در تهران و قم و مشهد دوره های کار آموزی پذیرفته شدگان با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.
 
موحدیان با بیان اینکه هم اکنون خروجی قضات از قوه قضائیه بیشتر از ورودی قضات است گفت: پیشنهاد من به قوه قضائیه این است که باید ساز و کارهایی را در ایجاد کنند تا قضات بازنشسته بدون دغدغه از نگرفتن سنوات و کسر مالیات همچنان به قضاوت بپردازند چرا که یک قاضی با تجربه به اندازه 10 قاضی جوان کارایی دارد.
 
وی در پاسخ به اینکه در کشورهایی مانند انگلستان آنقدر جذابیت قضاوت بالا است که بسیاری از وکلا جذب قضاوت می شوند در حالی که در ایران قضات جذب وکالت می شوند گفت: این موضوع صحیح است ولی در آزمونهای اخیر نیمی از متقاضیان وکیل بودند که این قابل تامل است.
 
مدیرکل آموزش قضات معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضائیه در پاسخ به اینکه آیا قوه قضائیه در جذب قضات زن اقداماتی انجام داده است گفت: هم اکنون 30 زن در دانشکده علوم قضایی و 30 زن دیگر در مراکز آموزشی دستگاه قضا در حال گذراندن دوره های قضاوت هستند که به اعتقاد من این زنان می توانند نقش مهمی در دادگاههای خانواده داشته باشند البته حضور آنان در سمتهای معاون دادستان و دادیار و بازپرس قطعی است ولی در صورت اعلام نیاز این زنان می توانند در دستگاه قضا گزینش شوند.
 
موحدیان همچنین اعلام کرد که عده ای در آزمون قضاوت به دنبال گزینش و کار در دستگاه قضا نیستند و تنها می خواهند معلومات و شخصیت خود را محک بزنند که در آزمون قبلی 80 نفر در مرحله گزینش انصراف دادند.
 
وی اظهار داشت: در یک طرح جدید دو هزار نفر از افرادی که در شوراهای حل اختلاف با مدرک لیسانس در حال فعالیت هستند برای گزینش انتخاب شده و آزمون جداگانه ای از آنها برگزار می شود که در صورت قبولی 5 سال الزاما در شوراهای حل اختلاف قضاوت می کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها