کد خبر: ۴۸۳۱۶
زمان انتشار: ۰۱:۰۹     ۲۰ فروردين ۱۳۹۱

"متن تقاضاي استيضاح وزير كار در مجلس قرائت شد "، اين خبري بود كه پس از قرائت از تريبون مجلس در روز چهارشنبه گذشته، بر خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت تا تلاشها و رايزني‌ها پس از اعلام وصول اين طرح، رنگ‌و بوي ديگري به خود گيرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محوريت مد نظر استيضاح‌كنندگان انتصاب سعيد مرتضوي در جايگاه مدير عاملي صندوق تامين اجتماعي بود، موافقان استيضاح معتقدند اين فرد تناسبي با جايگاه انتصابي ندارد و در عين حال سوابق قضايي وي نيز اين عدم تناسب را تشديد مي‌كند لذا به اعتقاد اين عده مجلس مي‌تواند از حق و اختيار خود يعني ابزار استيضاح استفاده كند.

اين درحاليست كه مخالفان استيضاح با اشاره به مقطع كنوني كه مجلس هشتم در ماههاي پاياني كار خود لايحه مهم بودجه را در دست بررسي دارد، بر مخالفت خود پاي‌مي‌فشارند و تاكيد دارند كه وزير در انتخاب مديران زير مجموعه خود اختيار دارد.

خبرنگاران ايسنا نظر تعدادي از نمايندگان را در اين باره جويا شده‌اند تا فضاي پيش‌رو كمي شفاف‌تر به جلوه آيد، مشروح اين گفت‌و گوها را در ذيل مي‌خوانيد:

*اسماعيلي:انتصاب مرتضوي حق شيخ‌الاسلام بود/استيضاح وزيركار غير قانوني است

يك عضو فراكسيون انقلاب اسلامي با اشاره به طرح برخي مباحث مبني براحتمال استيضاح وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: اين استيضاح در اين موقعيت به صلاح مجلس و مردم نيست.

ولي اسماعيلي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: استيضاح يك وزير زماني معنا پيدا مي‌كند كه بعد از گذشت چند ماه از انتصاب يك مدير،عملكردش بررسي شود و اگر مشكلي در اين عملكرد وجود داشت طرح استيضاح وزيري كه مدير را منصوب كرده در دستور كار قرار گيرد.

وي ادامه داد: موضوع استيضاح وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در شرايط فعلي كه مجلس بررسي بودجه 91 را در دستور كار خود دارد از اهميت چنداني برخوردار نيست كه بخواهيم وقت مجلس را به آن اختصاص دهيم.

اسماعيلي اظهار كرد: درست است كه مجلس ناظر بوده و مي‌تواند بر كليه مسائل مهم كشور نظارت داشته باشد اما اين نظارت نمي‌تواند بحث تفكيك قوا كه در قانون اساسي آمده را تحت‌الشعاع قرار دهد.

اين نماينده اصولگراي مجلس، انتخاب معاون يا رييس زيرمجموعه يك وزارتخانه‌ را حق وزير و دولت دانست و افزود: اگر بعد از يك دوره مثلا شش ماهه عملكرد يك مدير كه مسئوليتي را بر عهده گرفته مشكل داشت و يا اگر از قوانين سرپوشي شد به استناد مواردي كه وجود دارد مي‌توان طرح استيضاح وزير مربوطه را مطرح كرد.

اسماعيلي تاكيد كرد: درست است كه استيضاح حق نمايندگان است اما بايد براي آن شاخص‌هايي را مورد توجه قرار دهد؛ بنابراين اين استيضاح را مغاير با قانون اساسي مي‌دانم.

وي تصريح كرد: واقعيت امر اين است كه دخالت غيرقانوني در عزل و نصب‌هايي كه در حدود و اختيارات دولت است بيشتر از اين نبايد صورت گيرد.

اين عضو فراكسيون انقلاب اسلامي افزود: صلاحيت داشتن يك فرد يا نداشتن آن بر عهده مجلس نيست بلكه مراجع نظارتي مانند وزارت اطلاعات بايد تشخيص دهند فردي آيا حكم كيفري يا قضايي دارد يا خير؟ البته اگر مراجع مربوطه به وظيفه خود به درستي عمل نكند در آن صورت مجلس مي‌تواند موضوع را مورد بررسي قرار دهد.

*عضو كميسيون اجتماعي درگفت‌وگو باايسنا:انتصاب مرتضوي نبايدبهانه‌ استيضاح وزير كار شود

يك عضو كميسيون اجتماعي با اشاره به طرح برخي مباحث مبني براحتمال استيضاح وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، عزل و نصب مديران را جزو اختيارات يك وزير دانست و گفت:‌ مجلس الزاما نبايد به سمت راهكار آخر برود.

سيروس برنا در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،اظهار كرد: به‌عنوان عضو كميسيون تخصصي مربوط به اين وزارتخانه، معتقدم عزل و نصب مديران از جمله انتصاب آقاي سعيد مرتضوي در حوزه اجرايي از اختيارات قوه مجريه و وزير كار است و اين موضوع نبايد بهانه استيضاح وزيركار شود.

برنا خاطرنشان كرد: با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري مبني بر ضرورت تعامل ميان قواي سه‌گانه و نيز با توجه به اين‌كه مجلس هشتم در آستانه تصويب بودجه قرار دارد و موضوعات جدي‌تري مانند مباحث مربوط به توليد ملي در دست بررسي است، به نظر مي‌رسد در مجموع فضا و شرايط مناسبي براي طرح اين مضوع نيست.

اين عضو كميسيون اجتماعي تصريح كرد: با توجه به اطلاعاتي كه در اينباره در اختيار داريم، به نظر مي‌رسد بايد فضاي فعلي تلطيف شود.

*جعفرزاده: رييس‌جمهور حق دارد افراد را براساس ملاك‌هاي خود منصوب كند

سليمان جعفرزاده اظهار داشت: رييس‌جمهور بايد در مورد عملكرد دولت و سازمان‌هاي وابسته پاسخگو باشد و مطالبات مردم را مدنظر قرار دهد بر همين اساس حق دارد افرادي را كه فكر مي‌كند تاثيرگذار است، منصوب كند.

عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار داشت: طبق فرمايشات رهبري در ابتداي سال و در حرم شريف رضوي تمام قوا بايد با تعامل و همكاري فرصت خدمت به يكديگر بدهند و ما نيز بايد اين فرصت را در اختيار دولت، وزير كار و رييس جديد سازمان تامين اجتماعي قرار دهيم تا با عملكرد خود به وضع سازمان تامين اجتماعي سامان دهد و اگر نتوانستند به مطالبات مردم و جامعه تحت پوشش سازمان تامين اجتماعي عمل كنند، آن زمان بايد به آن توجه كرد.

وي افزود: براي قضاوت در مورد عملكرد رييس جديد سازمان تامين اجتماعي و استيضاح وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي هنوز زود است و ما بايد در شرايط حساس كشور و در آستانه دور دوم انتخابات به مردم اين اطمينان را بدهيم كه مسئولان كشور همه در كنار يكديگر و با تعامل و توجه به فرمايشات رهبري در مسير تحقق اهداف نظام جمهوري اسلامي تلاش كنند.

اين عضو كميسيون اجتماعي مجلس در پايان تاكيد كرد: شايد با توجه به سابقه بنده و مسئوليت در يكي از كميته‌هاي اصلي طرح تحقيق و تفحص از سازمان تامين اجتماعي، شخصي به اندازه بنده از شرايط درون اين سازمان اطلاع نداشته باشد، لذا بر اين اساس معتقدم كه اين سازمان به يك مدير خوب نياز دارد تا با برنامه‌ريزي درست و اصولي و استفاده از ظرفيت‌هاي موجود در جهت اهداف سازمان تامين اجتماعي حركت كند. *رسايي: استيضاح وزير كار جز استمرار رفتارهای لجبازانه فايده‌اي ندارد

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس هشتم با اشاره به اعلام وصول استیضاح وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در جلسه امروز مجلس گفت : متاسفانه همانطور که در ارسال نامه استیضاح ما شاهد نوعی عجله بودیم به طوری که در روزهای پایانی سال و در حالی که مجلس جلسه نداشت، آقای باهنر از دریافت نامه استضاح خبر داد، امروز هم در اعلام وصول رسمی استیضاح، نوعی عجله و دستپاچگی دیده می شد.

حجت الاسلام حمید رسایی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهار داشت : آقای لاریجانی امروز به شکل غیر مرسوم و با عجله در وسط مذاکرات مجلس از آقای امیدوار رضایی خواست تا نامه استیضاح کنندگان را بخواند و آن را اعلام وصول کند در حالی که در موارد دیگر ما شاهد بودیم که در پایان جلسات این موارد اعلام می شد.

وي افزود: بعد از این موضوع وقتی دلیل این رفتار رییس مجلس را پیگیری کردم متوجه شدم که با پیشنهاد آقای ابوترابی و پیگیری آقای میرتاج الدینی و موافقت رییس جمهور قرار شده بود تا موضوع استیضاح در هیآت حل اختلاف مطرح و پیگیری شود که متاسفانه علی رغم موافقت برخی از استیضاح کنندگان در همین بین با عجله رییس مجلس، استیضاح اعلام وصول می شود و حتی این رفتار وی مورد انتقاد برخی از استیضاح‌کنندگان هم قرار می گیرد.

وي افزود: البته براساس شنیده هایم قرار است تا در هفته بعد این اتفاق بیافتد و موضوع استیضاح منتفی و موضوع به هیات حل اختلاف ارجاع شود.

عضو هیآت موسس جبهه پایداری گفت : بنده و برخی از دوستان دیگر در همان روزهای نخست، از جمله معترضین انتصاب آقای مرتضوی در این جایگاه بودیم و حتی نامه تذکر به رییس جمهور را هم امضا کردیم و البته هنوز هم این انتصاب را قابل نقد می دانیم و معترضیم ولی استیضاح وزیر کار را آن هم در اولین روزهای شروع به کار مجلس و با این همه تاکیدات رهبر انقلاب در حرم رضوی و سخنان روز گذشته ایشان در جمع مسئولان قوای مختلف مبنی بر تعامل دو قوه مجلس و دولت با یکدیگر را نیز اقدام سنجیده‌ای نمی دانیم که هیچ فایده‌ای ندارد جز استمرار یک سری رفتارهای لجبازانه که در نهایت مانند سئوال برخی از نمایندگان از رییس جمهور، هر دو طرف را بازنده خواهد کرد و وقت مجلس و دولت را خواهد گرفت و در نهایت هم هر طرف خود را محق جلوه می دهد ولی سودی برای مردم و نظام نخواهد داشت.

این نماینده اصولگرای مجلس هشتم تاکید کرد : معتقدم ارجاع موضوعاتی از این دست در روزهای پایانی عمر مجلس هشتم و سال پایانی فعالیت دولت به هیآت حل اختلاف، اقدامی سنجیده است و اساسا رهبر معظم انقلاب این هیات را برای چنین مواقعی تشکیل داده اند؛ بدیهی است بعد از جمع بندی در این هیآت، بهتر می توان در خصوص رفتارهای هر طرف قضاوت کرد.

رسایی در پایان گفت : آغاز سال جدید با کشمکش بین دولت و مجلس تنها نتیجه ای که خواهد داشت این است که توان دو قوه را تا پایان سال به تحلیل خواهد برد و تولید ملی را که حمایت از آن اقدامی استراتژیک و مطالبه رهبر هوشمند انقلاب است مانند سال جهاد اقتصادی به حاشیه خواهد برد و جز این هیچ ثمره ای برای مردم ندارد.

*عضو هيات‌رييسه كميسيون اجتماعي: نبايد وزير را به دليل يك انتصاب استيضاح كرد

يك عضو هيات رييسه كميسيون اجتماعي مجلس، طرح استيضاح وزير كار را يك حركت كاملا سياسي دانست و خاطرنشان كرد: عملكرد وزير كار در حوزه فعاليتش مثبت است و نبايد به جهت يك انتصاب طرح استيضاح مطرح شود چراكه پرداختن به اين حاشيه‌ها رابطه تنگاتنگ دولت و مجلس را زير سوال مي‌برد و ايجاد هرگونه خلل در اين ارتباط محكوم است.

جواد صبور آق‌چكندي، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تاكيد بر اينكه اعتقادي به استيضاح وزير كار ندارم، تصريح كرد: وزير كار فرد بسيار فعالي است، عملكرد بسيار خوبي دارد و تلاش بسيار زيادي براي انجام صحيح وظايفش انجام مي‌دهد لذا اين استيضاح را يك استيضاح سياسي و نفساني مي‌دانم و نه استيضاحي بر مبناي اصول كاري و مربوط به مسايل حوزه كار.

عضو كميسيون اجتماعي با بيان اينكه طرح استيضاح وزير كار تنها به دليل برخي انتصابات به جريان افتاده است، يادآور شد: نمايندگان پيش از هر اقدامي بايد به ارزيابي عملكرد وزيري كه قصد استيضاحش را دارند بپردازند، از آنجاكه وزير كار عملكرد مثبتي در حوزه وظايف مربوطه دارد نمايندگان نبايد به دليل انتصاب يك نيرو مساله استيضاح را مطرح كنند.

وي افزود: همكاري دولت و مجلس براي پيشرفت كارها و امور مطلبي است كه نبايد توسط مجلسيان و دولتيان فراموش شود چراكه اين امر رهبري و واجب الاطاعت است، ضمن اينكه مردم خواستار همكاري تنگاتنگ ميان دولت و مجلس هستند و تا آخرين روزي كه دولت دهم ماموريت خدمت به مردم را دارد نبايد خللي در كارش ايجاد شود، به خصوص در مورد كارهايي كه با سرمايه‌گذاري، اشتغال و حمايت از سرمايه ملي براي توليد ملي در ارتباط است.

صبور در خاتمه خاطرنشان كرد: اين استيضاح را به نفع كشور و مردم نمي‌دانيم، هدف اصلي بايد توجه به توليد ملي و توليد ثروت باشد چراكه اين امر قطعا رفاه عمومي را در پي دارد و پرداختن به برخي حاشيه‌ها سبب ايجاد خلل مي‌شود و هر خللي در اين امر وارد شود از طرف هر كس كه باشد محكوم است و بايد در مقابل آن بايستيم.

به گزارش ايسنا، در حاليكه پرويز سروري از امضا كنندگان طرح استيضاح، خبر از برگزاري جلسه استيضاح كنندگان داده و تاكيد كرد كه اجازه ندهيم ابتداي سال، مجلس و دولت درگير استيضاح باشند، لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: راه‌های گوناگونی برای حل این مسئله وجود داشته و دارد و بن‌بستی در این زمینه نیست و این مسئله یک مسیر اختلافی نیست تا هیات حل اختلاف وارد آن شود اما هیچ‌گونه منعی برای کسانی که خواستار کمک در این زمینه هستند، وجود ندارد.

تلاش طراحان استيضاح براي برگزاري جلسه با هيات حل اختلاف موضوع مورد اشاره لاريجاني بود، البته به گفته سروري، در جلسه استيضاح كنندگان مقرر شد كه در جلسه‌ ديگري با حضور عبدالرضا شيخ‌الاسلامي و برخي از دست‌اندركاران موضوع بررسي شده و تلاش‌ معطوف به اين امر باشد كه پيش از انجام استيضاح بتوانيم آنها را قانع كنيم كه اين گره را باز كنند، و اجازه ندهند كه ابتداي سال مجلس و دولت درگير استيضاح باشند چرا كه اين مساله مي‌تواند پرحاشيه و چالش باشد.

نماينده مردم تهران خاطرنشان كرد: بنابراين در تلاش هستيم كه مرتضوي استعفا دهد يا بركنار شود تا اين مساله به راحتي حل شود.

حال بايد ديد كه نهايتا اين مجلس است كه حرف خود را مبني بر "اختيار در استيضاح"، به كرسي مي‌نشاند يا وزير بر اقدام خود مبني بر " اختيار در انتصاب" اصرار مي‌ورزد؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها