آويني فيلم_ياسر انصاري: روز پنج شنبه بود كه خبر دريافت جايزه ديگري از سوي آقاي فرهادي روي گوشي تلفن همراهم پيامك شد. حقيقتش آنقدر اين خبر تكراري بود كه تا آخرش را نخواندم، يعني آنقدر كه جشنواره هاي مختلف اروپايي و آمريكايي گرفته تا حتي آفريقايي به ايشان جايزه داده اند كه مطمئنم خودش هم آمارش را ندارد!
اما وقتي پاي اينترنت نشستم و تا آخر خبر اين جايزه را خواندم شگفت زده و مطمئن شدم! يعني هركسي كه خبر آن را بخواند مطمئنا متعجب مي شود اما مطمئن از اين جهت كه خبر دروغ سيزده و از اين جور حرف ها نبوده است.
خبر را بخوانيد: كميسر امور آموزش و پرورش، جوانان، فرهنگ و چند زباني اتحاديه اروپا روز چهارشنبه ۴ آوريل (۱۶ فروردين) اعلام كرد كه اصغر فرهادي به عنوان اولين گيرنده جايزه رسانه اي اتحاديه اروپا برگزيده شده است.
گفتني است اين جايزه براي فيلمي كه قرار است توسط فرهادي و الكساندر موله گي ساخته شود به او اهدا مي شود! فيلمي كه هنوز ساخته نشده است. يعني معلوم نيست اگر اين كار ساخته نشود و اصلا اين دو نفر به تفاهم نرسند سرنوشت جايزه داده چه مي شود.
اين جايزه روز يكشنبه ۲۰ مه در شصت وپنجمين جشنواره فيلم كن به فرهادي اعطا خواهد شد. جايزه رسانه اي اتحاديه اروپا به خاطر پروژه مشترك فرهادي و الكساندر موله گي از كمپاني فيلمسازي "ممنتو” به اين دو اعطا مي شود. اين جايزه توسط داوران مستقل و اعضاي كميسيون آموزش، فرهنگ و زبان و جوانان اتحاديه اروپا به پروژه هايي داده خواهد شد كه سهمي متعهدانه در توسعه چند فرهنگي ايفا كرده باشند.
درباره بودجه اين جايزه بايد گفت كه: بودجه آن براي فاصله زماني سال هاي ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ مبلغي معادل ۹۰۰ ميليون يوروست كه به ابتكارها و پروژه هاي سمعي بصري مربوط با مسائل فرهنگي و مناسبات انساني تعلق مي گيرد.
فرهادي هم در واكنش به دريافت جايزه رسانه اي اتحاديه اروپا گفته است: « در جهاني كه سياستمداران در صدد تبديل رنگين كمان زيباي تنوع فرهنگي به دايره اي از اختلاف و درگيري هستند، دريافت اين جايزه پيامي بسيار دلگرم كننده است.» وي با سپاس از انتخاب خود افزوده كه اين جايزه نويد چشم اندازي شفاف از مبادله و احترام متقابل فرهنگي است.
گفته مي شود كه داستان فيلم مشترك فرهادي و الكساندر موله گي به موقعيت اجتماعي رابطه پيچيده يك دختر ايراني و پسري از شمال آفريقا مي پردازد.
راستش در پايان بايد بگويم اين نوع جايزه دادن ها نه تنها حكايت از اين دارد كه جشنواره هاي آن ور آّبي خيلي بر اسلوب و پايه محكمي استوار نيست بلكه شائبه هاي سياسي بودنشان نيز قوي تر مي شود.