1- خانم زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم به چند مورد در باره اقدامات مبارزه جویانه! دولت در امر ویروس کرونا که بنظر می آید با سر تیتر اقدامات داوطلبانه و انساندوستانه! دولتمردان قابل توجیه است اشاره کردند که: چرا کشوری که به شدت تحریم دارویی است، در پژوهشهای ناشناخته بر روی سلامت، در ردیف اول قرار میگیرد؟/ چرا تجربه تلخ اعتماد به سازمان های ظاهرا جهانی در حوزه جمعیت را دوباره با کرونا تکرار میکنیم؟/ چرا ترکیب ستاد ملی مبارزه با کرونا و نحوه تصمیم سازی آن شفاف نیست؟/ چرا از نمایندگان ملت در مجلس هیچکس عضو این ستاد نیست و از درون آن خبر ندارد؟
2- پیگیری و اصرار بر توافق هسته ای با نام برجام با شعار توافق به هر قیمتی که در نهایت پس از امضای برجام آمریکا به در نظر گرفتن این موضوع که فهمیدند که دولت روحانی داوطلبانه! به هر قیمتی نیازمند برجام است از آن خارج شد و کشورهای اروپایی عضو برجام هم به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکردند و قضیه آنقدر شور شد که دولت بازهم داوطلبانه و با نگرانی! اقدام به بازگرداندن مرحله ای فعالیت های هسته ای نمود با این شرط که اگر غربیها به تعهدات خود عمل کنند ایران دوباره به اجرای کامل تعهدات خود بار خواهد گشت.امری که تا به امروز انجام نشده و تحریم ها همچنان به قوت خود باقی است و داوطلبانه بودن ما در ماندن در برجام بیشتر به ضرر ما شده تا به سود ملت ایران.
3- در زمان مذاکرات حرکتی از سوی تیم مذاکره کننده هسته ای رخ داد که نمایندگان دولت های روسیه و چین را انگشت به دهان کرد و ایشان نسبت به توانایی اعضای ایرانی مذاکرات به تردید انداخت . برابر اظهارات نماینده روسیه تلاش این دو دولت این بود که تحریم های تسلیحاتی در برجام گنجانده نشود زیرا نه در موضوع و نه در محتوا ربطی به مذاکرات هسته ای نداشت و ظاهرا طرف های غربی نیز این امر را پذیرفته بودند لاکن بناگاه طرف ایرانی در حرکتی رافت گونه و تالیف قلوب طرف های غربی تحریم تسلیحاتی کشور را یکطرفه به غربیها هدیه نمود و جالب قضیه اینجاست که امروز که زمان تحریم تلسیحاتی تمام شده دولت روحانی این امر را یک پیروزی دیپلماتیک اعلام می کند بدون آنکه اشاره کند که تحریم تسلیحاتی چه ربطی به توافق هسته ای داشته و یا صحت و سقم نماینده روسیه در این باره چه بوده است؟
4- FATF نه نهاد تحریمی است و نه اصولا اقدام می کند. این نهاد، یک «زیرساخت انتقال داده» در حوزه اطلاعات مالی کشورهاست. وزارت خزانهداری آمریکا برای محکم کردن سیستم تحریمهای «موضعی» خود علیه ایران، به چند مجموعه داده نیازمند است. از طریق سیستم تراکنش بین بانکی یا «سوئیفت»، اطلاعات ارزی ما را به طور کامل در اختیار دارند. از طریق شرکتهای حسابرسی بینالملی که طبق توافقات وزارت اقتصاد دولت یازدهم در ایران مستقر شدهاند، اطلاعات شرکتهای ما را به دست آوردهاند. در این میان، نیازمند تکمیل اطلاعات در حوزه تراکنشهای ریالی ما هستند و این دقیقا جایی است که از طریق بند «تعاملات بینالمللی» اکشن پلن اف ای تی اف می تواند دادههای آن را به دست آورده و نقشه تحریمی خود را تکمیل کند.
5- در مهرماه 1382 و در جریان حضور همزمان وزاری امور خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان در تهران، تیم مذاکرهکننده ایران به سرپرستی دکتر روحانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی، در اقدامی که هدف آن "اعتمادسازی" با کشورهای اروپایی بود، تصمیم گرفت "به طور داوطلبانه" پروتکل الحاقی را امضا و اجرا کند.ایران پس از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی، فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد و به بازرسان آژانس اجازه داد تا به صورت سرزده از مراکز اتمی و در برخی موارد از مراکز نظامی بازدید کننداما با ارجاع پرونده اتمی ایران به شورای امنیت، مجلس فوریت طرحی را که چندی پیش از آن به تصویب رسانده بود از تصویب نهایی گذراند و دولت ایران را ملزم به کاهش همکاری با آژانس و لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی کرد.
با اندکی تعمق بنظر می آید اقدام داوطلبانه در دولت روحانی به نوعی غرب گرایی به هر قیمتی حتی اگر با جان و مال مردم نیز همراه باشد انجامیده است که بدون در نظر گرفتن تبعات آن باید همیشه این طرف ایرانی است که باید از منافع ملی خود به نفع منافع غرب عقب نشینی کند.