کد خبر: ۴۷۶۹۶
زمان انتشار: ۰۱:۳۲     ۱۶ فروردين ۱۳۹۱
کیهان: با آغاز خيزش هاي اسلامي در منطقه عليه ديكتاتورهاي مستبد و وابسته، حاكمان رژيم آل ثاني در قطر را بر آن داشته است كه نقش چندجانبه و در عين حال متفاوت و همراه با سياست هاي غرب و رژيم صهيونيستي را در قبال اين تحولات ايفا كنند.
پيگيري اين سياست از سوي قطري ها باعث شده است كه طي ماه هاي گذشته قرابت و نزديكي بيشتري ميان حاكمان اين كشور با سران تل آويو و در مقابل ايجاد تنش و تيرگي در روابط با جمهوري اسلامي ايران بوجود آيد.
جزيره قطر سعي دارد در تبليغات رسانه اي، خود را همراه با جبهه مورد حمايت افكار عمومي منطقه عليه نظام هاي مستبد نشان دهد. اين رژيم از سوي ديگر، به اغلب طرف ها، حتي قطب هاي متضاد، نزديك مي شود، به همين دليل نقش آن در قبال تحولات سوريه و بحرين كاملا متفاوت است.
به اذعان تحليلگران سياسي حاكمان قطر مركز ثقل سياست خارجي خود را كسب منفعت مادي و تحصيل رضايت قدرت هاي غربي قرار داده اند.
با توجه به ديدگاه و سياست روشن جمهوري اسلامي ايران در قبال موجوديت رژيم غاصب و جعلي صهيونيستي به هر ميزان كه دولت قطر به برقراري روابط گسترده پنهان و آشكار با اين رژيم مبادرت ورزيده است به همان اندازه از جمهوري اسلامي ايران كه همواره حامي آرمان فلسطين و جريان مقاومت در منطقه بوده، دور شده است هرچند قطر اولين كشور حوزه خليج فارس بود كه در دهه 1990 ميلادي مجوز تاسيس دفتر تجاري اسرائيل را در دوحه صادر كرد.
با پيروزي انقلاب مردم مصر و سرنگون شدن رژيم ديكتاتوري حسني مبارك، كشور قطر تلاش نموده تا با حفظ توازن مانع از به خطر افتادن امنيت رژيم صهيونيستي شود.
شبكه العالم به نقل از كارشناسان گزارش داد كه قطر از سوي آمريكا ماموريت دارد تا از طرح حفظ امنيت رژيم صهيونيستي در منطقه حمايت كند.
با قوت گرفتن احتمال قطع صادرات نفت مصر به رژيم صهيونيستي به دنبال پيروزي انقلاب مردم اين كشور، يك منبع آگاه فاش كرد كه تل آويو جايگزين مطمئني براي جبران گاز مصر درنظر گرفته است.
«محمد بسيوني» سفير پيشين مصر در اسرائيل در اين باره فاش كرد كه مصر 40درصد از نيازمندي اسرائيل به گاز را تامين مي كند و اگر توافقنامه گاز مصر و اسرائيل لغو شود، اسرائيل براي واردات گاز جايگزين هايي را درنظر خواهد گرفت.
وي گفته است كه قطر در اولويت قرار دارد بويژه كه اين كشور براي تامين گاز اسرائيل اعلام آمادگي كرده است.
قطر در اوج تحريم هاي اسرائيل از سوي جهان اسلام و حتي كشورهاي عضو اتحاديه عرب به روابط و همكاري هاي اقتصادي خود با صهيونيست ها ادامه داده و كارشناسان و رايزنان اقتصادي دو طرف پنهان و آشكارا بين دوحه و تل آويو رفت و آمد مي كردند به گونه اي كه اين موضوع خشم اعراب به ويژه فلسطينيان را برانگيخته بود.
بنابراين قطر از سوي آمريكا ماموريت خدمت رساني به رژيم صهيونيستي و تشويق كشورهاي عربي به برقراري روابط با اين رژيم در پوشش فعاليت هاي اقتصادي علني و فعاليت هاي امنيتي محرمانه را برعهده داشته و از طريق قراردادن پايگاه هاي نظامي در اختيار آمريكا براي برپايي محكم ترين روابط ميان اسرائيل با يك كشور عرب اقدام كرده است.
البته نبايد فراموش كرد كه شيخ حمد بن خليفه آل ثاني، امير قطر اسفند سال گذشته در جريان ديدار با بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي در كشور سوئيس گفته بود كه اسرائيل دوست و يار صميمي قطر به شمار مي آيد.
امروز نيز كه به واسطه برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران تنش ميان تهران و تل آويو به اوج خود رسيده است، دولت قطر تلاش مي كند با نزديكي به رژيم صهيونيستي زمينه هاي گستاخي بيشتر سران اين رژيم درباره ياوه گويي عليه ايران فراهم آورند.
روزنامه صهيونيستي «جروزالم پست»، ضعف كشورهاي عربي و ورود قطر به بازي هاي سياسي منطقه را براي رژيم اشغالگر مثبت ارزيابي كرد.
«جروزالم پست» تاكيد كرد: مشغول بودن رژيم هاي قديمي عربي به امور داخلي خود، موجب ايجاد خلأ و حضور عناصر جديدي مانند «قطر» در بازي هاي سياسي منطقه شده است.
اين روزنامه مي افزايد: يكه تازي قطر امتياز بزرگي براي اسرائيل به شمار مي آيد؛ بويژه آنكه قطر طبق آنچه كه روزنامه «الوفد» مصر اعلام كرد، در حال جايگزين شدن مصري ها است.
جروزالم پست تأكيد كرد: اين روزها خبرهاي بسيار خوبي به گوش مي رسد؛ مانند ضعف كشورهاي عربي و مشغول بودن رژيم هاي قديمي عربي به امور داخلي خود.
اين روزنامه با اشاره به مشغول بودن حكام منطقه به ناآرامي هاي داخلي خود، خاطرنشان كرد: اين ناآرامي ها كشوري مانند قطر را كه هيچ اختلاف و نزاع مستقيمي با اسرائيل ندارد، براي تبديل شدن به يك قدرت بزرگ ترغيب مي كند.
سركوب قيام مردم بحرين توسط رژيم هاي ديكتاتوري آل خليفه و آل سعود و حمايت رسانه اي قطر از اين جنايات باعث تضاد آشكاري ميان سياست ايران و قطر شده است.
جمهوري اسلامي ايران همواره از قيام ملت هاي منطقه عليه رژيم هاي ديكتاتوري حمايت كرده اما دولت قطر با حمايت گسترده مالي از بنگاه خبري الجزيره، تلاش نموده است كه قيام ملت مظلوم بحرين را وارونه جلوه دهد.
شبكه الجزيره در پوشش اخبار جهان اسلام، كاملا گزينشي عمل مي كند.
الجزيره، خيزش مردم بحرين و كشتار مردم اين كشور توسط رژيم آل خليفه را به ندرت منعكس مي كند. بي توجهي به خشونتهاي گسترده در بحرين ناشي از شيعه بودن اكثريت جمعيت بحرين و حمايت آمريكا و شيوخ خليج فارس به ويژه عربستان و قطر از رژيم آل خليفه است.
اما در شرايط كنوني اوج اختلاف ايران و قطر به موضوع سوريه برمي گردد. در واقع آنچه اين روزها توجه افكار عمومي را به ديپلماسي قطر جلب كرده، تحركات اين كشور عليه دولت بشار اسد و حمايت مالي و تسليحاتي از مخالفان وي در سوريه است.
قطر در اينجا نيز كاملا همسو با سياست هاي دولت هاي غربي به ويژه آمريكا حركت مي كند. قطر در حمايت مالي و تسليحاتي مستقيم از مخالفان بشار اسد، نقش بازوي آمريكا را ايفا مي كند.
امير قطر در حمايت از مخالفان سوريه تا آنجا پيش رفت كه در مصاحبه تلويزيوني با شبكه سي بي اس، پيشنهاد كرد كه كشورهاي عربي، نيروهاي زميني خود را به جنگ با سوريه اعزام كنند. اين در حالي است كه تحولات سوريه با ديگر كشورهاي عربي منطقه، تفاوت بنيادي دارد.
آنچه مسلم است اين كه سياست جمهوري اسلامي ايران بر حفظ دولت سوريه به عنوان يكي از كشورهاي كليدي در محور مقاومت است.
    
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها