بالاخره بعد از چند روز که سریال پایتخت به سکانس پایانی ماقبل دوران کرونایی خود رسید و طوفان رسانه ای حملات منتقدان و مردم به سازندگان این مجموعه روند صعودی بخود گرفت و حتی رئیس سازمان صدا و سیما را هم به عکس العمل وادار کرد ، این سازمان برنامه «شب صحبت» با موضوع نقد و بررسی سریال «پایتخت ۶» شب گذشته ۱۸ فروردین ماه با حضور محمود گبرلو به عنوان مجری، سیروس مقدم کارگردان و مهدی فرجی مشاور «پایتخت ۶» و همچنین کیوان امجدیان و پژمان کریمی منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون را روی آنتن شبکه یک برد. تا قبل از این مصاحبه بر این باور بودیم که سیروس مقدم محتملا در یک تور رسانه ای افتاده و ناخواسته عنان کار را از کف داده و کارها توسط محسن تنابنده و آرش عباسی به وضعیت فعلی رسیده است لاکن سخنان دیشب سیروس مقدم و دیگر عوامل سریال که به آن اشاره خواهیم کرد، خط بطلان بر تمام نگاهها و نظرات ما کشید و فهمیدیم که ایشان نه تنها بر کار خود مسلط است بلکه اگاهانه و عامدانه کارها را به عواملی جون تابنده و عباسی سپرده اند. در اینجا فقط به مهمترین مطالب وی را تیتر وار آورده و با نتیجه خود قضاوت نهایی را به کاربران و خوانندگان عزیز می سپاریم .
مقدم:عین حال این خانواده ربات نیست و متناسب با رشد جامعه رشد میکند و متأثر است.( توهین به ملت ایران و تایید تلویحی روند انحطاط در خانواده های ایرانی و ظاهرا سریال های نوروزی صدا و سیما ماموریت تخریب نهاد خانواده را در نوروز امسال کلید زده اند)
مهدی فرجی: اگر بچهای دروغ نگوید و پنهان کاری نکند چطور چالش وارد داستان شود؟ ( موجه نشان دادن دروغ گویی برای ایجاد شادی در میان مردم)
کیوان امجدیان: اگر قرار بود از اعضای این خانواده تصویر ایده آل و بدون اشتباه ببینیم، غیرقابل دسترس میشد و آرامآرام از آن فاصله میگرفتیم.( صدا و سیما باید الگو سازی کند آن هم از طریق یک برنامه خانوادگی. واکاوی معضلات اجتماعی آن هم در این حد در قد و اندازه عوامل پایتخت نیست)
سیروس مقدم: نقش و تأثیر الوند در «پایتخت» مشخص است او واقعاً یک پایه اصلی کار بود اما نطفه و فکر اصلی سریال در همه فصلها متعلق به محسن تنابنده بوده است.در این موضوع زاویه و دریچهای که باز میکنیم باید شوخی و خنده باشد. اگر از دریچه شوخی نگاه کنیم سوءتفاهم هم پیش نمیآید.( عجیب است توجیه شکستن حریم عفت و پاکدامنی و سنت های خوب ایرانی – مذهبی به بهانه نگاه شوخی به مقوله خانواده!)
مهدی فرجی: واقعیت این است که سازمان با پخش این سکانس موافق نبود( اما باز هم با هر وسیله ای - شما نخوانید ضعف نظارت و رانت و ...- که شد حرف یک سریال بر پروتکل های تولیدی سازمان چربید)
سیروس مقدم: نیز در توضیح این سکانس گفت: آنچه در این سکانس شاهدیم غیرقانونی نیست چون زن و شوهری عقد کردهاند با موتور میروند به ماه عسل و این در داستان هم اعلام شده است.( ساده انگاری مقدم در همین جا نمود پیدا می کند. با این قبیل نظرات خیلی از روابط زن و شوهری را هم که اشکال شرعی و قاونی هم ندارد می توان در سایه روشن فیلم ها نشان داد /این بنظر حقیر ساده انگاری خطرناکی است که محسن تنابنده را تنها در روی صندلی اتهامات رسانه ای نمی گذارد و مقدم هم باید پاسخگو باشد و مقصر دانستن تنابنده و یا عباسی به تنهایی ظاهرا دور از انصاف بنظر می آیددر ثانی گنجاندن صحنه موتور سواری این حس را القا می کند که سازندگان مجموعه برای انحراف افکار عمومی این موضوع چالشی را به عد برگزیده اند تا قبح شکنی در دیگر بخش ها را گم رنگ کنند.)
مهدی فرجی: درباره اینکه برخی این سکانس را ادای دین به فیلم قبل انقلابی دانستهاند اظهار کرد: این سکانس یک شوخی بود که اتفاق افتاده است. همانطور که گفته شد سازمان و پخش هم مخالف بود ولی برای اینکه تلخ تمام نشود این گونه به پایان رسید.( قبح شکنی فاسدان قبل از انقلاب بنام شاد کردن مردم)
سیروس مقدم: مقدم در ین مصاحبه می گوید که انتظار تشویق هم داشته نه وارد آمدن شوک/ و اضافه می کند: تلویزیون نمیتواند یک سلیقه خاص را به نمایش بگذارد مردم اگر سلایق مختلف را نبینند تلویزیون را کنار میگذارند. تنوع در سلیقه بله اما اگر از وی تنوعی به قیمت شکستن حریم حجاب و عفاف بخواهند ظاهرا با تنوع در سلیقه وارد هر مقوله ای می شوند .کسی نیست از این کارگردان محترم بپرسد مگر شما سیاستگذار سیمای انقلاب اسلامی هستید؟که با تشخیص خود اقلیت و اکثریت کنید و خود را مامور تامیت نیازهای فکری همه بدانید.
در مجموع فتنه نفوذ فرهنگی بر مبنای ادغام نمایش صحنه های ارزشی با صحنه های غیر اخلاقی انجام میشود. به این معنا که در لابهلای صحنهها و دیالوگهای ارزشی و صحیح ، صحنه ها و دیالوگهای غیر اخلاقی رو به نمایش در می آید، تا با استفاده از صحنه های ارزشی بتوانند ، صحنه های غیر ارزشی را توجیه کنند