کد خبر: ۴۶۸۰۱
زمان انتشار: ۱۸:۲۸     ۰۶ فروردين ۱۳۹۱
بولتن نیوز: عید نوروز با خود تازگی سال جدید، طراوت بهار، عطر گل ها و شکوفه را به همراه دارد و مردم در کنار جشن وشادمانی، دید وبازدید و احیای سنت های چند هزار ساله، به جا آوردن صله رحم و باخبر شدن از حال دوست و آشنا و فامیل، از حال و روز هم با خبر می شوند و با نیروی تازه سال جدید را آغاز می کنند.

اما در سال های اخیر با افزایش جمعیت و تراکم جمعیت شهری، پیچیده شدن زندگی امروزی و تفاوت شاخص ها و سطح زندگی، مشکلات تازه ای نیز در سال جدید خود را نشان می دهد که مهمترین آنها رشد هزینه های زندگی و گران شدن کالاها و رشد قیمت هاست.

قبل از نوروز 91، بخشی از شرکت ها و عرضه کنندگان کالا به خصوص تعدادی از شرکت های فروشنده کالاهای خارجی، از عرضه کالای جدید به بازار خودداری می کردند و تلویحا اعلام کرده بودند که بعد از انتخابات مجلس وپایان گرفتن سال 90، قیمت ها را افزایش خواهند داد و خرده فروشان ومصرف کنندگان منتظر افزایش قیمت کالاهای خارجی بودند. اما با سال جدید متوجه شدیم که قیمت کالاهای داخلی نیز از هر نوعی بین 20 تا 50 درصد رشد قیمت داشته است.

قیمت انواع میوه حتی در میادین تره بار و بورس میوه و تره بار افزایش یافته است به خصوص در شهرهای توریستی و مناطق شمالی و شهرهایی که مسافر پذیر است و مردم در ایام عید به این مناطق سفر می کنند، افزایش قیمت ها را به طور ملموس به مصرف کننده منتقل می کند.

 قیمت سیب قرمز 2500 تومان، پرتقال از 1500 تا 2000 تومان، نارنگی 2500 تومان، خیار 2000 تومان، گوجه فرنگی 2500 تومان، "به" کیلویی 4 هزار تومان، ماهی پرورشی 6000 تومان، ماهی سفید 10 تا 14 هزار تومان و سایر میوه ها نیز از 20 تا 60 درصد رشد قیمت داشته اند.

قیمت مصالح ساختمانی نیز به گفته فروشندگان عمده فروش و خرده فروش از 20 تا 40 درصد رشد کرده است. قیمت اقلام مصرفی در سوپر مارکت ها نیز رشد قابل توجهی داشته و مثلا بستنی 300 تا 400 تومانی حالا 500 تومان شده، ماست 600 تا 700 تومانی به 1000 تا 1100 تومان افزایش یافته، شور و ترشی به کیلویی 3 هزار تا 3500 تومان افزایش یافته، قیمت انواع سس و پنیر کوچک و بزرگ با 20 تا 40 درصد رشد به 500 تا 2500 تومان افزایش یافته و تغییر قیمت ها در این اقلام کاملا ملموس است.

بنگاه های معاملات ملکی نیز می گویند که قیمت مسکن نسبت به شش ماه گذشته بین 10 تا 40 درصد در مناطق و با کیفیت های مختلف رشد کرده است و بسته به مناطق شهری ومرکز وحاشیه شهر، قیمت ها به طور نسبی رشد کرده و رشد قیمت ها موضوع کاملا ملموس و مشهودی است.

میوه فروشان و ماهی فروشان و عرضه کنندگان گوشت و مرغ و... می گویند که در روزهای سال جدید، هر سال با شلوغی بازار و خرید جدی مسافران مواجه بوده اند اما امسال با رشد قیمت ها، به طور نسبی از خرید مسافری کاسته شده است و آن ازدحام وشلوغی قبلی را شاهد نیستیم.

کارشناسان بازار و سازمان های مسوول، باید بررسی کنند که اثر هر یک از شاخص های تورم سال 90، رشد نقدینگی پایان سال، اثرات روانی بازار و رشد قیمت ها، کمبود عرضه و احتکار احتمالی، رشد قیمت شرکت ها و عمده فروشان، رشد تقاضا در سال جدید و... بر رشد 20 تا 50 درصدی قیمت ها چیست و چند درصد رشد واقعی را برای حمایت از تولید باید پذیرفت و چند درصد آن کاذب و حاصل از مشکلات مدیریتی و توزیع و بازار است...

طبیعی است که بخشی از این افزایش قیمت ها طبیعی است و باید انجام شود تا تولید داخلی و اشتغال ملی بتواند به کار خود ادامه دهد و تولید کنندگان هزینه های خود را تامین کنند و سرمایه گذاران متضرر نشوند. اما بخشی از این افزایش قیمت ها طبیعی نیست و کاذب و حاصل جو روانی بازار است و عده ای با احتکار یا توزیع نامناسب یا سوء استفاده از بازار فعلی، قیمت ها را به شکل کاذب افزایش داده اند و مسوولان نهادهای قیمت گذاری باید فکری برای مقابله با این بخش از بازار داشته باشند و به گونه ای عمل کنند که کار تولید در سال حمایت از تولید ملی تشویق شود و رونق داشته باشد اما بخش کاذب رشد قیمت ها به سرعت کنترل شود.

به نظر می رسد که بخشی از این افزایش قیمت ها به خاطر رشد نقدینگی، تورم بالای 22 درصد سال قبل وافزایش هزینه های تولید و... طبیعی است و تولید کننده و عرضه کننده و فروشنده، منتظر سال جدید بوده تا با اعلام نرخ های جدید، افزایش هزینه های تولید و فروش و حمل و نقل خود را جبران کند. اما بخشی از این رشد هزینه  ها متاثر از جو روانی شروع سال جدید است و دولت ومسوولان اقتصادی کشور وبه خصوص کارشناسان بازار، باید به توضیح فنی افزایش قیمت ها بپردازند.

مردم و رسانه ها ومصرف کنندگان انتظار افزایش قیمت ها را به طور طبیعی دارند اما بخشی از این افزایش قیمت، که به طور طبیعی حاصل رشد هزینه های تولید وتورم، رشد نرخ ارز و.... است پذیرفتنی است و باید میزان آن مشخص شود. اما با بخشی از این رشد قیمت ها که متاثر از جو روانی بازار است و به طور کاذب شکل گرفته باید برخورد شود.

اگر تورم سال 90 حدود 23 تا 24 درصد بوده و باید اثر خود را بر قیمت کالاها بگذارد اما بخشی از افزایش قیمت کالاها ارتباط زیادی با رشد هزینه های تولید ندارند و باید بررسی شوند تا مشخص شود که تا چه حد متاثر از احتکار، کمبود عرضه، تغییرات بازار به خاطر عید نوروز و... است.

برخی کارشناسان معتقدند که با پایان گرفتن تعطیلات نوروز و ورود میوه های بهاری و شروع کسب و کار، بخشی از این رشد قیمت ها اصلاح می شود و کاهش خواهد یافت اما بخش دیگری به خاطر مشکلات سیستم توزیع کشور کماکان ادامه می یابد و لذا مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت که عهده دار تولید تا توزیع کالا هستند باید به شکل فنی وکارشناسی بررسی کنند تا اگر اخلال اقتصادی وجود دارد و یا برخی از این فضا سوء استفاده می کنند با آنها برخورد شود.

مردم با هوش و فکر خو دبه طور طبیعی واکنش نشان داده اند و خرید خود را محدود کرده اند اما سازمان های مسوول نیز باید گزارش فنی از علل و دلایل  رشد قیمت ها به مردم ارائه دهند تا با همکاری دولت و مردم، بخشی از رشد قیمت ها که کاذب است خنثی شود و بخشی دیگر که با طبیعت سال جدید و تورم ساختاری و رشد نقدینگی و.... متناسب است پذیرفته شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها