کد خبر: ۴۶۷۲۶
زمان انتشار: ۱۵:۰۰     ۰۵ فروردين ۱۳۹۱
يوکيو آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از سوي دو تن از مقام‌هاي ارشد پيشين اين نهاد وابسته به سازمان ملل به جانب‌داري از غرب در برابر برنامه انرژي هسته‌اي ايران متهم شده است.
به گزارش Press TV ، روزنامه انگيسي گاردين روز پنج‌شنبه (۳ فروردين، ۲۲ مارس) گزارش داد، رابرت کلي، دانشمند تسليحاتي امريکا و رئيس پيشين بازرسان آژانس در عراق گفت، نگراني‌هاي مشابه‌اي مي‌توان بين اشتباه غرب درباره جنگ‌افزارهاي کشتار جمعي عراق در دوران صدام حسين و شيوه رفتار فعلي با برنامه انرژي هسته‌اي يافت.

کلي گفت: "آمانو در حال گرفتار شدن در تله ديک چني [معاون اول رئيس چمهور پيشين امريکا] است. آن چه که ما در سال‌هاي ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ آموختيم، زماني که ما در آستانه جنگ عراق قرار داشتيم، اين بود که نظر ديگر کارشناسان بسيار مهم است و تجزيه و تحليل‌ها نبايد به گروه خاصي محدود شود."

اين مقام پيشين آژانس افزود: "بنابراين، ما از آن زمان به بعد چه درسي گرفته‌ايم؟ مطلقا هيچ. آمانو همانند ديک چني به گروه بسيار کوچکي از افراد اعتماد مي‌کند و متکي است و ديدگاه‌هاي آن‌ها مورد بررسي قرار نمي‌گيرند."

هانس بليکس، مدير کل پيشين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز گفت که آژانس بايد به اطلاعات تائيد شده اتکا کند.

وي گفت: "بين اطلاعات و شواهد تفاوت وجود دارد و اگر شما سازماني مسئول هستيد، بايد مطمئن شويد که پرسش‌هايي مطرح کرده‌ايد و اطلاعات تائيد نشده را مبناي نتايج خود قرار نمي‌دهيد."

بليکس در ادامه تصريح کرد: "آژانس از اعتبار ويژه‌اي برخوردار است و بايد با دقيق بودن در بررسي مدارک و شواهد از اين اعتبار پاسداري کند. اگر برخي دولت‌هاي خاص براي منفعت خود اطلاعات در اختيار آژانس قرار مي‌دهند، بايد مدارک و شواهد قانع ‌کننده ارئه کنند. در غير اين صورت، آژانس نبايد بر آن‌ها مهر تائيد بزند."

از هنگامي که آمانو در ژوئيه سال ۲۰۰۹ به مقام مديرکلي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي منصوب شد، فشار غرب بر تهران به خاطر برنامه انرژي هسته‌اي افزايش يافته و تهديدها به حمله نظامي عليه تاسيسات هسته‌اي اين کشور بيش از گذشته تکرار مي‌شوند.

ايران با رد اين ادعاها تاکيد مي‌کند، به عنوان يکي از امضاکنندگان پيمان منع گسترش جنگ‌افزارهاي هسته‌اي و يکي از اعضاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، از حق توسعه و دستيابي به فن‌آوري صلح‌آميز انرژي هسته‌اي برخوردار است.

تهران همواره از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خواسته است، آلت دست امريکا و هو پيمانان اين کشور قرار نگيرد و همچنين هشدار داده است که اين نهاد بين‌المللي با انتشار گزارش‌هاي جانب‌دارانه درباره برنامه انرژي هسته‌اي ايران اعتبار خود را خدشه‌دار مي‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها