به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرآنلاین، سازمان صدا و سیما اعلام کرد نظرسنجی تازهاش نشان داده که در میان رسانههای موجود در کشور، تلویزیون با ۵۵.۷ درصد پرمخاطبترین رسانه میان مردم است.
در نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات رسانه ملی در خصوص میزان مخاطبان شبکههای تلویزیونی، ۷۶٫۳ درصد از مردم در فصل پاییز امسال بیننده حداقل یکی از برنامههای سیما بودهاند.
در این نظرسنجی شبکههای «سه» با ۶۰٫۵ درصد، «آی فیلم معاونت برونمرزی» با ۴۵٫۳ درصد و «یک» سیما با ۴۵٫۱ درصد مخاطب در صدر پربینندهترین شبکهها قرار گرفتند و شبکه خبر معاونت سیاسی هم با ۱۳٫۶ درصد رشد نسبت به پاییز سال قبل، در رأس شبکههای تلویزیونی ازنظر رشد مخاطب در بازه زمانی مشابه نسبت به پارسال قرار گرفته است؛ شبکههای «سه»، «آی فیلم» و «یک» ازنظر رشد مخاطب در یک سال گذشته در رتبههای دهم، دوم و هشتم قرار دارند.
مقایسه آمار مخاطبان شبکههای سیما در پاییز ۱۳۹۸ با فصل خزان ۱۳۹۷ نشان میدهد بعد از شبکه خبر، شبکههای «آی فیلم» معاونت برونمرزی و «مستند» سیما هم با رشد ۹٫۷ درصدی در جایگاه دوم شبکههای تلویزیونی ازنظر رشد مخاطب در مقایسه با پاییز سال گذشته قرار گرفتهاند.
شبکههای «پنج» و «سلامت» سیما هم با رشد ۹ درصدی در مقایسه با پاییز سال قبل بهصورت مشترک در جایگاه سوم شبکههای تلویزیونی ازنظر رشد مخاطب قرارگرفتهاند.
رتبههای شبکههای تلویزیونی از نظر میزان مخاطب در پاییز سال ۱۳۹۸ به شرح ذیل است که مقابل هر کدام میزان رشدشان نسبت به پاییز سال قبل قرار گرفته است:
بر اساس این نظرسنجی در فصل پاییز سال ۱۳۹۸، به طور میانگین بینندگان در هر شبانهروز، سه ساعت و ۱۶ دقیقه پای برنامههای سیما نشستهاند. در نظرسنجی، ۳۵.۲ درصد مخاطبان در پاسخ به این سوال که «اگر قرار باشد فقط یک شبکه را تماشا کنید، کدام شبکه را انتخاب میکنید؟» «شبکه سه» را انتخاب کردهاند و ۱۸.۱ درصد هم انتخابشان در پاسخ به این پرسش «شبکه آیفیلم» بوده است.
این نظرسنجی نشان میدهد که بیشترین دلیل بینندگان برای تماشای برنامههای تلویزیونهای داخلی در درجه اول سرگرمی و تفریح (با ۵۶.۶ درصد) و در درجه بعدی، کسب خبر و اطلاع (با ۳۳.۳ درصد) بوده است.
بر این مبنا، در میان انواع برنامهها، سریالها با ۶۱.۲ درصد و اخبار با ۵۵.۶ درصد، پربینندهترین قالبهای برنامهای در تلویزیوناند.
این نظرسنجی همچنین نشان میدهد در میان رسانههای موجود در کشور، تلویزیون با ۵۵.۷ درصد همچنان محبوبترین رسانه برای مردم است. در رتبههای بعدی اینترنت (۱۶.۳ درصد)، شبکههای اجتماعی (۱۳ درصد)، ماهواره (۸.۶ درصد)، رادیو (۴.۹ درصد) و روزنامه و مجلات (۱.۵ درصد) قرار میگیرند.