به گزارش پایگاه 598، وضعیت این روزهای فضای مدیریتی کشور عجیب است، مدیری با استعفایش درحال
فرار از پاسخگویی است و مدیری دیگر با تاتکیکهای روانی مختلف مشغول سرگرم
کردن مردم برای فرار از پاسخگویی است؛ انگاری مدیران بیش از اینکه به فکر
ارائه راهکاری برای حل مشکلات باشند به دنبال مسیری برای دور زدن افکار
عمومی هستند!
روز گذشته خبرهای «استعفای پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری
تهران» از جمله خبرهایی بود که با موجی از واکنشهای کاربران فضای مجازی
همراه شد.
پایتخت روز گذشته باز هم آسمانش تاریک بود؛ غلظت آلایندهها به حدی بود که
کمیته اضطرار آلودگی هوا تصمیم گرفت بار دیگری تمامی مقاطع تحصیلی را برای
امروز تعطیل اعلام کند، راهکاری که با وجود تغییرات در طرح ترافیک و زوج و
فرد بازهم تنها راه برای در امان نگاه داشتن دانش آموزان از خطرات آلودگی
هواست، نه راهی برای کاهش آلودگی!
با این حال این مهمترین خبر پیرامون مشکلات ریز و درشت این روزهای پایتخت
نبود، بلکه استعفا و رفتن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترفیک شهرداری
تهران خبری بود که البته زودتر از اینها انتظارش وجود داشت؛ بد نیست
یادآوری کنیم معاون مستعفی حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همان مدیرعامل
شرکت راهآهن است که در دوران مدیریتیاش (آذرماه ۹۵) فاجعه برخورد مرگبار
دو قطار در ایستگاه هفت خوان سمنان که منجر به فوت بیش از ۴۰ نفر از
هموطنان شد، رخ داد که در نهایت منجر به استعفای وی شد!
البته پورسیدآقایی تنها مدیری مستعفی آن دوره نیست، بلکه بازهم نیاز به
یادآوری است که وزیر وقت راه و شهرسازی دوران مدیریتی وی یعنی عباس آخوندی
دو سال پس از استعفای پورسیدآقایی از سمت خود استعفا داد!
با این حال در کمال تعجب و پس از روی کار آمدن مدیریت شهری جدید پایتخت در
سال ۹۶، محسن پورسیدآقایی به عنوان معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران
منصوب شد تا مدیری ناکارآمد بار دیگری بر منصبی جدید تکیه بزند؛ وی خیلی
زود و در سه ماهه پایانی سال ۹۶ طرح جدید ترافیک تهران را به بهانه کاهش
ترافیک و آلودگی هوا پیشنهاد داد، طرحی که تنها تفاوت مشهودش افزایش عوارض
تردد در محدود طرح ترافیک بود! طرح جدید باوجود انتقادهای فراوان مورد
تایید شورای شهر قرار گرفت و در سال ۹۷ برای نخستین مرتبه اجرا شد.
خوشبختانه سال ۹۷ همراه با بارش های آسمانی فراوان بود و پایتخت روزهای پاک
و سالم بیشتری را پشت سر گذاشت، مسئلهای که مورد اذعان مدیران کنونی شهری
نیز قرار گرفت؛ اما قصه سال جاری متفاوت است، برخلاف سال گذشته نزولات
آسمانی به اندازهای نبود که آسمان سیاه پایتخت را سفید کند و این در حالی
است که اتفاقا در سال جاری پورسیدآقایی طرح جدید زوج و فرد را نیز با کمک
شورا و شهرداری اجرا کرد، طرحی که به مانند طرح ترافیک جدید تنها تفاوت
مشهودش افزایش عوارض تردد و کسب درآمد بیشتر برای شهرداری بود!
علیرغم تلاشهای پورسیدآقایی برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا، آنچه که امسال
اتفاق افتاد افزایش روزهای آلوده و تعطیلی چندباره مدارس بود؛ اما اینها
تنها بخشی از تلاشهای ناموفق وی بود، طرح دوچرخههای بیدود نیز از دیگر
طرحهای شکست خورده وی برای کاهش ترافیک و آلودگی بود، طرحی که باوجود
هزینههای بسیار موفق نبود و به دلیل اختلاف حاصل شده بین پیمانکار و
شهرداری تهران این روزها منجر به جمع شدن دوچرخهها از سطح شهر شده است!
پورسیدآقایی که مدافع جدی طرح جدید ترافیک و زوج و فرد و همچنین دوچرخههای
بیدود بود، در نهایت روز گذشته استعفای خود را تقدیم حناچی شهردار تهران
کرد و پیش از وخیمتر شدن شرایط فرار را بر قرار و پاسخگویی ترجیح داد؛ این
مسئله با واکنش کاربران فضای مجازی نیز همراه بود.
در این باره خزر نوشت: « واقعاً هیچ کسی نمیتونه جای استاد پورسیدآقایی رو
بگیره. کسی که تز مدیریتی ایشون گرفتن عوارض از بزرگراهها و تونلها و
پلهای تهران بود. خداییش اگه قالیباف شهردار تهران نمیشد؛ شما از کجا
میخواستید پول در بیارید؟»
نوروزپور نیز نوشت: «تهران هیچگاه "خدمات" پورسیدآقایی رو فراموش نخواهد
کرد، به خصوص در این روزها که ملت در آلودگی هوا در حال خفه شدن هستند و
این مدیر زحمتکش بدون گسترش حمل و نقل عمومی، تا تونست جیب ملت رو خالی کرد
و نهایتا تهران رو با کسری ۵۰۰۰ اتوبوس تحویل گرفت و با کسری ۸۰۰۰ تایی
تحویل داد!»
پیروز حناچی شهردار تهران نیز در صفحه شخصیاش نوشت: «مدیری زحمتکش پس از
دو سال خدمت صادقانه جای خود را به برادر متخصص دیگری داد. برای دکتر
پورسیدآقایی که تهران، فعالیتهای مجدانهی وی را از یاد نخواهد برد آرزوی
بهروزی دارم و برای دکتر یوسف حجت سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک
شهرداری تهران در مسئولیت تازه، آرزوی موفقیت.» برخی کاربران در واکنش به
توییت حناچی نوشتند: «منتظر گزارش دستاوردهای مدیر زحمتکشتان هستیم!
پورسیدآقایی نام خودش رو با طرح ترافیک جدید و زوجوفرد جدید گره زد؛
طرحهایی که درآمد را بیشتر کرد اما آلودگی هوا را رفع نکرد؛ بازهم مدارس،
فردا به علت آلودگی هوا تعطیل شدند!»
کاربر دیگری با اشاره به دوران مدیریتی پورسیدآقایی در راه آهن کشور نوشت:
«استاد پورسیدآقایی دارن میرن برای مسئولیت گنده بعدی ولی هنوز پاسخی در
رابطه با تصادف قطار تبریز ندادن»
برخی از کاربران نیز پورسیدآقایی را «مرد استعفاها» خطاب کردند و برخی نیز
وی را «مخالف جدی استارتاپها» عنوان کردند و رفتنش از شهرداری را به فال
نیک گرفتند.
اما موج واکنشها بیش از این بود و جلالی نوشت: «الحمدلله پورسیدآقایی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و عامل اصلی آلودگی بیش از پیش
هوای تهران، طراح یک طرح بی سر و ته و غیر کارشناسی، کسی که در کارنامه خود
افتضاح راه آهن را یدک میکشد، پس از حدود دو سال مدیریت مفتضحانه در بدنه
مدیریت شهری استعفا داد.»
اما نکته جالب توجه درباره استعفای پورسیدآقایی متن نامه وی به حناچی بود،
جایی که وی طرح جدید ترافیک را جزو افتخارهای بین المللی عنوان کرده است؛
البته که افزایش درآمد شهری چون پایتخت آنهم از جیب ساکنانش در شرایطی که
تورم بیش از ۴۰ درصد است و مردم شرایط سخت اقتصادی را سپری میکنند باید هم
جزو افتخارهای بین المللی تلقی شود، اما سئوالی که مطرح است اینکه چرا
طراح چنین افتخار بین المللی باید از سمت خود استعفا دهد؟
کاربری در این باره نوشت: «وقتی هدف صرفا کسب درآمد و تحقق ایدههای تهران
گران باشه یه روزی میشی پورسیدآقایی !تئوری طرح ترافیک و زوجوفرد جدید نه
تنها مشکل آلودگی هوا پایتخت رو حل نکرد بلکه سبب شد تا بلاخره
پورسیدآقایی استعفا بده و بره!»
آنچه که مشهود است، مدیریت شهری پایتخت از سال ۹۶ تا به الان با تئوری
افزایش هزینهها و گران اداره کردن شهر به دنبال حل مشکلات و مهاجرت بلعکس
(از تهران به سایر شهرها) بودند، تئوریای که محسن پورسیدآقایی در اجرایی
شدنش نقش به سزایی داشت، اما رفتنش حاکی از شکست این تئوری است؛ باید منتظر
بود و دید مدیران در اقدامهای بعدی چه آشی برای پایتخت نشینان می پزند؟!