اغلب بخش های خبری تلویزیون، به نمایش خرید افراطی مردم پرداخته اند و با رنگ و لعاب های دلنشین، مردم را هرچند به صورت سهوی به مصرف گرایی تشویق میکنند. در این میان آنچه که تعجب برخی از مخاطبین را برانگیخته، تبعیت خبر 20:30 از این موج ـ تشویق به مصرف گرایی ـ ایجاد شده در صدا و سیما است.
باید اذعان کرد که نمایش خریدهای نوروز با این کمیت و کیفیت، مردم را به سمت مصرف گرایی سوق می دهد. نکته دیگر آنکه از صدا و سیما انتظار می رود در کنار نمایش بازار داغ نوروز و خریداران کالا، تصاویری از زندگی مردمان شریفی که بضاعت خرید سال نو را ندارند، نمایش دهد.
سوال ما از اصحاب رسانه ملی این است:
آیا همه مردم ایران قادر به خرید مختصر -و نه مفصل- عید هستند؟ آیا همه کودکان ایرانی می توانند برای سال نو فقط و فقط یک دست پیراهن و شلوار نو داشته باشند که شما در گزارش خود از خرید مردم در بندر عباس، کودکی را نشان میدهید که خبر از خرید 3 پیراهن و 3 شلوار میدهد؟
آیا پخش یک جانبه اینگونه خبرها، آن هم بدون هیچ مخالفتی نشانگر غفلت بازتاب دهندگان از کلیت جامعه نیست؟
عجیب است! شاید مردم فقیر، جزء این اجتماع نیستند که حال و روزشان بازتاب داده نمی شود!
فقر را کنار بگذاریم و برویم سراغ مردم متوسط جامعه؛ آیا کارمند متوسط این مملکت با داشتن 3 فرزند، قدرت خرید 500-600 هزار تومان مواد غذایی را دارد که شما گزارشهای این چنینی تهیه میکنید؟
راستی!
جشن نیکوکاری چه شد؟! سالهای قبل آنقدر شبکه های تلویزیونی مشغول به هیجان آوردن مردم برای کمک در جشن نیکوکاری بودند که حوصله مان سر می رفت و تصمیم می گرفتیم تلویزیون را از پنجره پرتاب کنیم بیرون. اما انگار امسال از دست جشن نیکوکاری خلاص شدیم... صدا و سیما و مجریانش هم راحت شدند!
موضوع این است که لیوان اقتصادی این مردم تا نیمه پر است ، اما نمیدانیم چرا صدا و سیما فقط نیمه پر را به تصویر میکشد؟
مگر نمیگویند که نیمه پر لیوان را "هم" ببین؟
این یعنی دیده شدن نیمه خالی در کنار نیمه پر.
اما کار به جایی رسیده است که باید بگوییم:
آقای صدا و سیما!
نیمه "خالی
لیوان" را هم ببین!!!