به گزارش پایگاه 598، دکتر حسین سلیمی در گفت و گو با ایسنا، به تشریح اتفاقات اول مهر دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی پرداخت و گفت: من آغاز سال تحصیلی جدید را به تمامی دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه تبریک میگویم امیدوارم در سال جدید با وجود اینکه با سال حساسی از جهت کمبود امکانات و فشارهای مختلف سیاسی مواجه هستیم، بتوانیم فعالیتهای توسعهای دانشگاه در عرصههای علمی و دانشگاهی را ادامه دهیم.
وی در ادامه تصریح کرد: تقاضای من از همه استادان و دانشجویان این است که کمک کنند تا ما به رغم تمامی کمبود امکاناتی که داریم بتوانیم شرایط رشد و توسعه علمی دانشگاه را مانند سابق فراهم کنیم و زمینه توسعه دانشگاه را فراهم نماییم تا نشاطی داشته باشیم که بر اثر آن هم فعالیتهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی رونق پیدا کنند و هم اینکه دانشگاه بتواند کار اصلی خود که توسعه و رشد علمی است را ادامه دهد.
اتفاقات اول مهر را پیش بینی کرده بودیم
دکتر سلیمی خاطر نشان کرد: البته در آغاز سال تحصیلی امسال ما پیش بینی میکردیم که اقداماتی صورت بگیرد تا تحریکاتی اتفاق بیفتد و بر اثر آن آرامش سیاسی دانشگاه را بر هم بزنند و متاسفانه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر از دانشجویان گروههای مختلف سیاسی با یکدیگر به دلیل موضوع بسیار کوچکی که بسیار راحت قابل حل بود، درگیر شدند.
نمیتوانیم گروه خاصی را مقصر بدانیم
وی تاکید کرد: با بررسیهای صورت گرفته مشخص شد که نمیتوانیم در اتفاق روز اول مهر گروه دانشجویی خاص را به عنوان مقصر قلمداد کنیم. چون این اتفاق درگیری بوده است و هر دو طرف نسبت به یکدیگر تعرضاتی را داشتهاند. اما در گفت و گویی صمیمانهای با دانشجویان سعی میکنیم این موضوع در یک فضای عقلانی حل شود تا هم با مقصران این قضیه برخورد لازم صورت بگیرد و هم این که این مشکلی که دراثر برخورد دو گروه دانشجویی با یکدیگر به وجود آمده تبدیل به فرصتی برای تعاملات مثبتتر بین گروههای دانشجویی تبدیل شود.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: در گفت و گویی که من با گروههای دانشجویی داشتم نکته بسیار جذاب و فوقالعاده این بود که هر دو گروه دانشجویی از من درخواست کردند، برخوردی با دانشجویان طرف مقابل صورت نگیرد و این رویکرد نشان دهنده این است که حتی دانشجویانی که با هم درگیر شدند همچنان حس برادری و خواهری را نسبت به یکدیگر دارند. اگر چه ما باید به گونهای سیاست گذاری کنیم که دیگر زمینه بروز چنین برخوردهایی ایجاد نشود.
دانشجویان فعالیتهای سیاسی ممنوعه انجام ندهند
دکتر سلیمی ادامه داد: خواسته من این است که اگر فعالیت یا به اصطلاح اقدامی در محیط سیاسی امروز کشور "ممنوع" تلقی میشود باید تمامی گروههای دانشجویی نیز آن را رعایت کنند و با عدم رعایت آن زمینه تحریکاتی که ممکن است هیجانات کوتاه مدت به وجود بیاورد را فراهم نکنند. امیدوار هستیم که گروههای سیاسی و فعالان فرهنگی در دانشگاه همان گونه که در سالیان گذشته بلوغ خود را نشان دادهاند، بتوانند الگوی مثبتی از فعالیتهای دانشجویی ارائه نمایند.
دانشجویان خطوط قرمز را رعایت کنند
وی در ادامه تاکید کرد: رویکرد من در خصوص فعالیت تشکلهای دانشجویی در سال جاری تغییری نسبت به سالهای گذشته ندارد و سیاست من در این حوزه همانند شش سال گذشته خواهد بود و ما معتقد به آزادی دانشجویان و ایجاد شرایط مناسب برای بیان فعالیت آنها هستیم و در عین حال دانشجویان نیز باید خطوط قرمز نظام را رعایت کنند. این خطوط قرمز در قوانین مختلف اعم از سیاستهای اعلامی توسط شورای عالی امنیت ملی، احکام مراجع قضایی و غیره مطرح شده است. طبیعتا مباحثی نظیر شرع، قواعد شرعی و ارکان نظام باید مورد احترام قرار بگیرند خارج از این مسائل سایر موضوعات میتواند در فضای باز و آزادتر توسط تشکلهای دانشجویی پیگیری شود.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: خط قرمز ما در فعالیت تشکلهای دانشجویی عمدتا قانون است و قانون را نیز ما به تنهایی تفسیر نمیکنیم مراجع قانونی این کار را عهده دار هستند و هر کسی هم قانون را زیر پا بگذارد ما موظف به برخورد هستیم.
"آتش به اختیار" به مفهوم قانون شکنی و خشونت ورزی نیست
دکتر سلیمی در توضیح مفهوم "آتش به اختیار" نیز گفت: جمله "آتش به اختیار " که از سوی مقام معظم رهبری عنوان شد اصلا به معنی قانون شکنی خشونت ورزی و یا زیر پا گذاشتن قواعد قانونی و اخلاقی نیست و هیچ کس در دانشگاه ما نیز چنین برداشتی از این جمله ندارد. در واقع آتش به اختیار به معنای توجه به اصول و اندیشههای انقلاب اسلامی و تلاش برای حراست از این اندیشهها است. بنابراین همان گونه که رهبری چند بار عنوان کردند هیچ کس حق ندارد خطوط قانونی و ضوابط آن را زیر پا بگذارد و اگر زیر پا گذاشته شود بر اساس همان قواعد و قانون برخوردهای لازم صورت خواهد گرفت.
با متخلفان درگیری اخیر برخورد میشود
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص تنبیه عوامل درگیری اخیر این دانشگاه نیز گفت: بخشی از تنبیهات، انضباطی است که این نوع تنبیهات به شاکی خصوصی نیاز دارد و اگر این شاکی باشد ما رسیدگی خواهیم کرد . یک سری از جرایم نیز عام هستند که شاکی خصوصی لازم ندارد اما احراز آن جرم میتواند باعث اقدام قانونی شود. گزارشهایی که در مورد حادثه دو روز گذشته دانشگاه وجود دارد که ما این موضوع را در اولین جلسه شورای نظارت دانشگاه بررسی خواهیم کرد با کسانی قواعد را زیر پا گذاشته و مرتکب خلافی شده باشند، برخورد می شود.
رشد چهاربرابری تشکلهای دانشجویی
دکتر سلیمی آماری از تعداد تشکلهای سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی طی سالهای اخیر ارائه داد و گفت:تعداد تشکلهای فعالی که امروز در دانشگاه وجود دارد در مقایسه با ۶ سال گذشته حدود ۴ برابر افزایش پیدا کرده است و با رشد چشمگیری همراه بوده است و هر دو طرف از سلایق سیاسی در دانشگاه ما به طور مساوی تشکل دارند. ضمن اینکه فعالیتهای بسیج دانشجویی هم در این مدت بسیار توسعه یافته است. به گونهای که فعالیتهای این تشکل در حوزه راهیان نور و یا راهپیمایی اربعین در کشور نمونه است و حتی به عنوان معین دانشگاههای دیگر نیز کمک میکنند.
وی افزود: تعداد مجوزهای صادر شده برای فعالیتهای تشکلات دانشجویی هر سال نسبت به آخرین سال دوران گذشته بیش از ده برابر افزایش یافته است. اما این که دانشجویان موفق به برگزاری آن برنامه میشوند یا نه فرق میکند. همین طور تعداد نشریات دانشجویی دانشگاه علامه بیش از سه برابر افزایش پیدا کرده است و تعداد کانونهای فرهنگی و انجمنهای علمی نیز افزایش دو برابری داشته است. البته این آمارها هنوز از نظر من مطلوب نیست و ممکن است ما مشکلات و کوتاهیهایی در این زمینه داشته باشیم که به مرور زمان باید این کاستی ها رفع شوند.
عدهای می خواستند با حاشیه سازی مانع رشد دانشگاه شوند
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: ماموریت رئیس هر دانشگاهی توسعه دانشگاه است و فعالیتهای جانبی دردرون دانشگاه نظیر فعالیتهای سیاسی نباید به گونهای باشند که فعالیت اصلی دانشگاه که فعالیت علمی و توسعهای است را تحت الشعاع خود قرار دهند. با وجود این که ما در طول ۶ سال گذشته همواره کسانی را داشتیم که تلاش میکردند با حاشیه سازی های متنوع سیاسی جلوی پیشرفت و توسعه دانشگاه را بگیرند اما ما توانستیم مسیر رشد را ادامه دهیم. یک نمونه بارز این است که تعداد زیادی از مراکزی که در حال حاضر در دانشگاه وجود دارد اصلا در گذشته در دانشگاه علامه وجود نداشت مثلا ما چیزی با عنوان مرکز رشد در دانشگاه نداشتیم و در حال حاضر دو مرکز رشد قوی در دانشگاه دایر است یا مرکزی با عنوان مرکز آموزش زبان فارسی برای غیر فارسی زبانان را نداشتیم که این مرکز دایر شده است. ضمن این که مدیریت همکاریهای بینالمللی نیز طی سالهای اخیر تاسیس شده است در حال حاضر با بیش از صد دانشگاه برتر دنیا ارتباط نزدیک برقرار کردیم.
درآمد ۸۰۰میلیونی یک مرکز رشد
به گفتهی وی، در حال حاضر مرکز آموزشهای تخصصی در دانشگاه علامه طباطبایی راه اندازی شده است که این مرکز سالیانه ۸۰۰ میلیون تومان برای دانشگاه سود آوری دارد. ضمن این که ۴ دانشکده این دانشگاه که مکان یا انجمن علمی یا سایر تشکیلات را نداشت امروزه دارای ساختمان و تشکیلات اداری آموزشی و پژوهشی مستقل هستند.ضمن این که در دانشگاه علامه کتابخانه دیجیتال یا مسجدجامع وجود نداشت اما در حال حاضر کتابخانه دیجیتال در این دانشگاه راه اندازی شده و این دانشگاه صاحب موزه نیز شده است. دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علامه نیز در جای مستقل و مناسبی قرار نداشت اما امروزه این تشکیلات وجود دارد.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: از ۱۱ دانشکده دانشگاه علامه طباطبایی ۷ دانشکده به مکانهای جدید و مناسب نقل مکان کردهاند که در این شرایط بودجه و امکانات فعلی انجام این اقدامات بسیار دشوار بود. بنابراین دانشگاه علامه در یک مسیر رشد پرشتاب قرار گرفته است و به دلیل همین مسیر شتابان طبیعتا هرازگاهی مورد هجمه هایی قرار میگیریم. امیدوار هستیم حاشیههای ایجاد شده مسیر اصلی رشد علمی دانشگاه را مسدود نکند.
** اگر چه امروزه بی انگیزگی، تضعیف روحیه مطالبه گری، بی تفاوتی و انفعال دانشجویان نسبت به مسایل مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه دامن گیر دانشگاه های کشور شده و نگرانی هایی را در جامعه دانشگاهی ایجاد کرده است اما باید در نظر داشت توسعه علم، دانش و حل مشکلات کشور بر پایه تفکرات علمی و منطقی، یکی از اصلی ترین رسالتهای دانشگاه ها و به تبع آن دانشجویان به شمار می رود. قطعا رشد و توسعه هر جامعهای بدون توجه به علم، دانش و آموزش امکانپذیر نخواهد بود. بنابراین نباید گروه محدودی از دانشجویان با استفاده از فرصت آزاد اندیشی و فضای باز سیاسی برخی دانشگاهها از رسالت اصلی خود که همان تلاش برای رشد علمی و آموزشی است دور شوند و با از بین بردن فرصت حضور موثر در عرصه های سیاسی و اجتماعی، فضا را برای ادامه مسالمت آمیز این نوع فعالیت ها متشنج کنند.