به گزارش پایگاه 598 به نقل از دیجیاتو، هنگامی که عرضه خودروهای کاملا جدید از سوی شرکتهای خودروساز، از نظر اقتصادی به صرفه نباشد و از طرف دیگر مشتریان نسبت به مدلهای تکراری ارائه شده از سوی خودروسازان اعتراض داشته باشند، راه برای عرضه نسخههای فیس لیفت باز خواهد شد.
البته همانطور که اطلاع دارید، تنها در کشور ما (و شاید یکی دو کشور دیگر) است که دو - سه مدل قدیمی برای سالیان دراز در خط تولید باقی مانده و صدای اعتراض مشتریان را درآوردهاند.
یکی از این مدلهای قدیمی، پژو ۲۰۶ صندوقدار است که خود نسبت به سایر محصولات ایرانخودرو از عمر کمتری برخوردار است. شرکت ایران خودرو نیز با تبلیغات فراوان آن را فیسلیفت نموده و پروژه رانا را کلید زده است.
خودروی رانا در واقع نمونه تغییر شکل یافته و ایرانیزه شده پژو ۲۰۶ صندوقدار است که اگرچه ظاهر نسبتا مناسبی دارد اما میتوان گفت که با استقبال عمومی کمتری نسبت به پژو ۲۰۶ صندوقدار مواجه بوده است.
در این مقاله قصد داریم تا به بررسی قیمت، جنبه های ظاهری و باطنی انواع کارکرده این خودرو پردازیم. بنابراین در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.طراحی ظاهری و بدنه رانا
با نگاهی به ظاهر رانا میتوان صاحب اصلی ساختار آن که همان پژو ۲۰۶ اس دی است را به راحتی تشخیص داد. نمای روبروی این خودرو به کلی تغییر کرده و شباهتی به پژو ۲۰۶ ندارد.
دو کاسهچراغ جلو به فرم تقریبا چهار ضلعی با طراحی بسیار ساده و لامپ های تلسکوپی، در دو طرف جلوپنجره که مزین به نماد ایران خودرو است، قرار دارند.
در قسمت زیرین سپر نیز مجاری ورودی هوا به شکلی کاملا ابتدایی به همراه چراغهای مهشکن تعبیه شدهاند. دو خط حجم دهنده نیز از ستونهای A شروع شده و پس از گذر از روی درب کاپوت، به دو طرف محل نصب پلاک بر روی سپر جلو ختم می شوند.در نمای جانبی رانا نیز تقریبا چیزی جز شمایل آشنای پژو ۲۰۶ اس دی به چشم نمیخورد. در نمای عقب تقریبا همه چیز نسبت به ۲۰۶ تغییر یافته و ما با طراحی دگرگون شدهی بسیاری از عناصر اصلی، همچون درب صندوق عقب، چراغ ها و سپر عقب مواجه هستیم.
چراغ ترمز ثانویه در زیر لبه درب صندوق به صورت نواری از لامپهای LED قرار داده شده است و دو عدد چراغ شبنما - مهشکن نیز در دو طرف محل نصب پلاک، بر روی سپر عقب حضور دارند.
به طور کلی نمای ظاهری رانا با توجه به رقیب اصلی این خودرو در بازار ایران میتواند تا حدی متناسب و زیبا تلقی گردد اما شاید بسیاری از مشتریان همان ظاهر اصیل پژو ۲۰۶ صندوقدار را ترجیح دهند. البته بایستی بهای بالاتری نیز برای تصاحب پژو ۲۰۶sd با پیشرانه مشابه پرداخت نمایند.
طراحی داخلی و کابین رانا
داخل کابین رانا به طرز ناخوشایندی سرشار از انواع و اقسام پلاستیکهای خشک شده است. ادوات داشبورد و پنل دربها کاملا حس ارزانی را به شما القا میکنند و همه با هم فاکتور اقتصادی بودن را فریاد میزنند.
طراحی مجموعه داشبورد و غربیلک فرمان به طور کلی نسبت به پژو ۲۰۶ دگرگون شده و هیچ شباهتی با آن ندارد. طراحی داشبورد رانا چندان جذاب نبوده و حتی میتوان گفت که نسبت به ۲۰۶ عقب گرد نیز داشته است. طراحی غربیلک فرمان تا حدی زشت و نافرم به نظر میرسد.
از نظر گنجایش، ردیف جلو فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان می گذارد اما صندلیهای ردیف عقب با محدودیت در قسمت سر و پاها مواجه هستند. همچنین به دلیل کوچک بودن دهانه دربهای جانبی عقب، ورود به ردیف دوم برای افراد درشت جثه چندان راحت نخواهد بود.
ظرفیت فضای صندوق عقب رانا معادل 400 لیتر است که در نوع خود کافی به نظر میرسد. به طور کلی فضای داخلی رانا از نظر کیفیت و طراحی نمره قابل قبولی نمیگیرد اما اوضاع خیلی هم بد نیست چرا که با توجه به رنج قیمت و رقبای حاضر در این رنج، میتوان حداقل در ظاهر هم که شده از کابین رانا به حد کافی خرسند بود.
تجهیزات و امکانات
هم اکنون دو نسخه از رانا تحت عنوان رانا EL و LX در بازار خودروهای دست دوم موجود است که تفاوت این دو در میزان تجهیزات و امکانات آنهاست. رانا EL اولین نسخه از پروژه راناست که وارد بازار شد و به تیپ یک مشهور شد و هم اینک تولید آن متوقف شده است.
تفاوت رانا تیپ ۲ یا رانا ال ایکس با مدل اولیه(EL) به شرح زیر است:
- قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو از داخل
- داشبورد جدید با تریم مشکی
- مه شکن چراغ جلو
- سنسور دنده عقب
- نمایش انواع هشدارها نظیر باز بودن دربها، دمای خودرو( سنسور دما)، ساعت و تاریخ بر روی نمایشگر ال سی دی
لیست تجهیزات رانا LX، اعلان شده از سوی سازنده، به شرح زیر است:
استاندارد آلایندگی | يورو 4 | |
ترمز | "ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو ديسكي خنك شونده - ترمز عقب ديسكي" | |
کیسه هوای ایمنی | راننده و سرنشين جلو | |
فرمان | هیدرولیک | |
سیستم تهویه | تنظيم دستي | |
سیستم صوتی | "پخش MP3 - بلندگوهاي جلو و عقب" | |
چراغها | "چراغ مه شكن جلو و عقب - چراغ خطر سوم - تنظيم زاويه نور چراغ هاي جلو از داخل" | |
آينهها | "تنظيم آينه هاي جانبي برقي - آينه روي آفتابگير سمت شاگرد" | |
شیشه ها | شيشه بالابر درهاي جلو و عقب برقي | |
تزئینات | تريم مشكي | |
تجهیزات ایمنی | "سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) - سيستم هشدار دهنده مركزي ورود غير مجاز - هشداردهنده موانع عقب - سيستم عيب يابي هوشمند ( مالتي پلكس ) - قفل مركزي با ريموت كنترل - كمربندهاي ايمني جلو با قابليت تنظيم ارتفاع" | |
رینگ و لاستیک | رينگ فولادي 14 اينچ | |
صندلی | "صندلي راننده با قابليت تنظيم ارتفاع - پشت سري صندليهاي جلو با تنظيم ارتفاع - پشت سري صندلي عقب يكپارچه با صندلي" | |
سایر تجهیزات | "ستون فرمان جمع شونده(تلسكوپي) - بازکن قفل در صندوق عقب از داخل - صفحه نمايشگر روي داشبورد - نمايشگر دماي محيط - سيستم روشنايي موقت در محيطهاي تاريك - سيستم كنترل بخار بنزين" |
پیشرانه و مشخصات فنی
دو نسخه رانا از نظر فنی تفاوت آنچنانی با یکدیگر ندارند و هر دو به پیشرانه TU5، وام گرفته شده از پژو ۲۰۶، مجهز هستند. این پیشرانه تنفس طبیعی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه به حجم ۱۵۷۸ سی سی، قادر به تولید ۱۰۵ اسب بخار (5800rpm) و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر (4000rpm) است.
یک گیربکس ۵ سرعته دستی نیز وظیفه انتقال نیرو به چرخهای جلو را برعهده دارد. کلیه مشخصات فنی خودروی رانا، اعلان شده از سوی سازنده را میتوانید در جدول زیر مشاهده نمایید:
نوع موتور | TU5 | |
حجم موتور (cc) | 1587 | |
حداکثر توان موتور (hp) | 105 اسب بخار در 5800 دور در دقيقه | |
حداكثر گشتاور (Nm) | 142 نيوتن متر در 4000 دور در دقيقه | |
نسبت تراكم | 10.5 | |
تعداد سوپاپ | 16 | |
نوع سوخت سازگار | بنزين بدون سرب با اكتان 95 | |
سيستم انژكتوري | پاشش چند نقطه اي | |
استاندارد حد آلايندگي | يورو 4 | |
حداکثر سرعت (km/h) | 189 | |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 12 | |
سيستم انتقال قدرت | دستي پنج سرعته | |
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) | 5.4 | |
مصرف سوخت تركيبي (Lit/100 km) | 6.6 | |
طول خودرو (mm) | 4292 | |
عرض خودرو(mm) | 1684 | |
ارتفاع خودرو (mm) | 1453 | |
فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm) | 2445 | |
وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافي (kg) | 1109 | |
گنجايش مخزن سوخت (Lit) | 50 |
رقبا و محصولات مشابه
از جمله حریفان رانا در بازار ایران می توان از خودروهایی نظیر: پژو206 صندوقدار، تندر90، پژو405 و انواع سمند نام برد.
قیمت انواع کارکرده رانا
بهای متوسط رانا EL بدون رنگ مدل 91 تا 93، بسته به شرایط و جزییات هر خودرو از 45 تا 55 میلیون تومان در بازار (مرداد 98)، داد و ستد میشود.
همچنین رانا LX مدل 94 تا 98 بدون رنگ، از متوسط قیمتی 58 تا 80 میلیون تومان برخوردار شده است. لازم به ذکر است که با توجه به نوسانات نرخ ارز، احتمال تغییر قیمتها وجود دارد.
مزایا و معایب
نکات مثبت
- قیمت متعادل نسبت به پژو 206 و تندر 90
- فراوانی قطعات یدکی
- مشخصات فنی قابل قبول به خصوص در زمینه ترمزگیری
نکات منفی
- متریال نامرغوب کابین
- فضای محدود ردیف عقب
- عایق کاری ضعیف کابین و نفوذ زیاد صدا به کابین خودرو
- کیفیت ناچیز قطعات یدکی