کد خبر: ۴۵۹۰۴
زمان انتشار: ۱۱:۳۱     ۲۵ اسفند ۱۳۹۰
حدود سه هفته از سفر چاوز به کوبا به منظور انجام عمل جراحی می‌گذرد و با وجود فشارهای اپوزیسیون شورای وزیران ضمن ارتباط مداوم با رئیس‌جمهور همه امور کشور را با انگیزه بیشتر تحت کنترل دارد.

به گزارش خبرنگار فارس از منطقه آمریکای لاتین، ونزوئلا بیش از سه هفته را بدون حضور فیزیکی "هوگو چاوز" سپری کرده است، اما در این مدت اتفاق خاصی رخ نداده و طرح‌های سیاسی تحت رهبری رئیس‌جمهور همچنان ادامه می‌یابند و شاید انگیزه بیشتری نیز برای اجرای آنها وجود داشته باشد.

رئیس‌جمهور ونزوئلا 24 فوریه به هاوانا رفت و سه روز پس از آن برای خارج کردن تومور سلول‌های سرطانی مورد عمل جراحی قرار گرفت. چاوز پس از عمل جراعی اعلام کرد که عمل موفقیت‌آمیزی داشته است.

وی دو روز پس از عمل جراحی در گفت‌وگویی تلفنی با چند تن از وزرای کابینه خود صحبت کرد و دستوراتی درباره موضوعات مختلف به آنها داد.

در حالی که رئیس‌جمهور ونزوئلا دوران بهبودی خود را در پایتخت کوبا می‌گذراند، اعضای شورای وزیران به رهبری موقت "الیاس خاوا"، معاون اجرایی رئیس‌جمهور، حضور پر رنگی در چند بخش پایتخت و نقاط دیگر کشور دارند.

اعضای شورا در فعالیت‌هایی همچون تحویل مسکن، نمایشگاه مواد غذایی، اقدامات اجتماعی، افتتاح صنایع کلیدی برای توسعه کشور حضور دارند و حتی در رابطه با مبارزات انتخاباتی فعالیت می‌کنند.

در روزی که چاوز تحت عمل قرار گرفت، خاوا، "رافائل رامیرز"، وزیر نفت و معدن و "خورخه خیوردانی"، وزیر توسعه، 14 توافقنامه را با چین به امضاء رساندند.

رامیرز که رئیس شرکت نفتی دولتی ونزوئلا نیز هست، اظهار داشت این توافقنامه‌ها به میزان 10 میلیارد دلار از ونزوئلا حمایت مالی می‌کنند. وی این توافقات را دارای بالاترین اهمیت استراتژیک برای کشور توصیف کرد.

روز پس از آن نیز همه اعضای دولت گزارش عملکرد خود در سال 2011 را نزد مجلس ملی ارائه کردند و خاوا طی سخنرانی خود در برابر نمایندگان مجلس به فعالیت موفقیت‌آمیز دولت در این دوره اشاره کرد.

وزیران به طور پیوسته و برای تضمین تداوم همه وظایف، در جبهه‌های مختلف طرح سیاسی تحت رهبری چاوز با یکدیگر هماهنگ هستند.

"ماریا دل پیلار هرناندز"، وزیر جوانان ونزوئلا، روز 28 فوریه و در پایان نشست شورای وزیران اظهار داشت: بیش از همیشه کار می‌کنیم تا ملت ونزوئلا بتواند روی دولت حساب کند.

اما در این برهه وزرا تنها نیستند بلکه سایر مقامات دولتی و سیاسی نیز تلاش کرده‌اند تا حرکت پیوسته کشور در غیاب رئیس‌جمهور را تضمین کنند. در این میان می‌توان به فعالیت‌های بی وقفه "دیوسدادو کابیو" در دور دوم ریاست بر مجلس ملی و نایب رئیس حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا ،به همراه سایر رهبران این جبهه سیاسی اشاره کرد.

می‌توان به این افراد فرمانداران و شهرداران ایالت‌ها و شهرهای عضو حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا و نمایندگان سازمان‌های اجتماعی در قطب بزرگ میهن‌پرستی را افزود.

اقدامات برجسته گروه‌های مختلف طی روزهای اخیر در ایالت‌های سوکره، یاراکوی، فالکون، مریدا و باریناس نیز نتیجه حضور مقامات دولتی و حزبی در این مدت و همچنین ماحصل حمایت حداکثری مردم از چاوز و طرح سیاسی تحت رهبری وی است.

همچنین باید تجمعات و راهپیمایی‌های زنان در پنجشنبه گذشته به مناسبت روز جهای زن و تجمع جوانان در روز شنبه را به همین شکل تفسیر کرد.

از سوی دیگر اپوزیسیون فشارهای بی ثبات کننده خود را پس از خروج چاوز از کشور تشدید و تلاش کرد نوعی بی‌نظمی در کشور ایجاد کند، اما موفقیتی در این مسیر به دست نیاورد.

شب گذشته چهار تن از پنج معاون رئیس‌جمهور و همچنین چهار وزیر از جمله وزیر دفاع به هاوانا سفر کرده و گفت‌وگوهای مفصلی را با چاوز ترتیب دادند.

چاوز در این ملاقات‌ها اظهار داشت اکثریت مردم ونزوئلا نگران وضعیت سلامتی رئیس‌جمهور و بازگشت وی به کشور هستند، با این وجود چه رئیس‌جمهور حضور فیزیکی در ونزوئلا داشته باشد و چه نداشته باشد زندگی در این کشور به صورت طبیعی ادامه می‌باید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها