وی افزود: به دنبال سبکهای مدیریت آمریکایی و ژاپنی نروید لذا مطابق فرهنگ همان کشوری که در آن زندگی میکنیم، سبک مدیریتی داشته باشید فرهنگ کشور ما خانواده محور است و سبک مدیریت ما باید به صورت مدیریت خانواده باشد.
وزیر آموزشوپرورش باید نفوذ داشته باشد
فانی با اشاره به اینکه وزیرآموزش و پرورش، مدیرکل، مدیر مدرسه و رهبر آموزشی است، اظهار کرد: رهبری آموزشی در مدیریت آموزشی به معنای اعمال نفوذ در همه نیروها است و مدیر مدرسه وقتی رهبر آموزشی است که بر دانشآموز، معلم، اولیا و نهادهای محلی نفوذ داشته باشد و آنان با رغبت دستورات وی را اجرا کنند در حقیقت وزیر باید در نقشش نفوذ داشته باشد.
5 شرط برای جلب اعتماد معلمان
وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: جلب اعتماد معلمان مهمترین ویژگی یک رهبرآموزشی است، یعنی وزیر باید اعتماد معلم، مدیر و دانشآموز را کسب کند، برای ایجاد این اعتماد 5 شرط اول صداقت و شرط دوم شایستگی است که نیروها شایستگی وی را بپذیرند.
فانی شرط سوم را وفاداری دانست و گفت: ایجاد وفاداری نسبت به سازمان و همکاران نیاز است چهارمین شرط ثبات رأی و فکر و پنجمین شرط، شفافیت است. با این پنج شرط قدرت نفوذ به وجود خواهد آمد و میتوانیم رهبرآموزشی داشته باشیم البته این پنج شرط باید در ادراکات مخاطبین وجود داشته باشد بنابراین باید ادراک صداقت، شایستگی، وفاداری، ثبات و شفافیت را در همکاران به وجود بیاوریم.
نیاز به رفتار شهروندی سازمانی؛ فراتر از وظیفه کارکردن بدون انتظار پاداش
فانی با اشاره به رفتار شهروندی سازمانی خاطرنشان کرد: این رفتار یعنی افرادی در سازمان داشته باشیم که فراتر از وظیفه کار کنند و انتظار پاداش نداشته باشند و در فرهنگ ما این رفتار شهروندی معادل ایثار است و اگر رهبر آموزشی باشد و رفتار شهروندی سازمانی داشته باشیم، شرایط بسیار عالی خواهد بود.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه برای ایجاد رفتار شهروندی سازمانی چند نکته لازم است،گفت: اولین و مهمترین نکته ادراک عدالت است که سه نوع عدالت رویهای، توزیعی و مراودهای داریم و در سازمان باید رویه و مقررات توأم با عدالت باشد و در مراودات دقت در اعمال عدالت داشته باشیم.
رضایت شغلی شرط اینکه معلم فراتر از وظیفهاش ایفای نقش کند
وی در ادامه اذعان کرد: نکته دوم رضایت شغلی است لذا اگر انتظار داریم که معلم فراتر از وظیفه خودش انجام دهد، باید رضایت شغلی داشته باشد چنانچه تحقیقات نشان میدهد که تنها پرداخت حقوق مکفی رضایت شغلی ایجاد نمیکند و باید از روابط انسانی استفاده کنیم.
فانی تصریح کرد: سومین شرط، رهبری پرجاذبه است یعنی شخصیت شما آنقدر متعالی باشد که افراد شما را دوست داشته باشند و چهارمین، ویژگیهای شخصیتی کارکنان سازمان است و آخرین شرط بازنگری در شاخصهای ارزیابی عملکرد است.
چرا به آموزشوپرورش توجه کافی نمیشود؟
فانی با تشکر از زحمت های بطحایی در طول دوران وزارتش، با بیان اینکه حسینی مدیری از جنس مدیران اجرا است، اظهار کرد: آموزش و پرورش نهاد دیر بازده است و دولتها به دنبال فعالیتهای زود بازده هستند و به همین علت ممکن است توجه کافی به آموزش و پرورش نداشته باشند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: با توجه به دو سال باقی مانده از دولت، اولین مشکل در آموزش و پرورش محدودیت زمانی است که نمیتوانیم کارهای وسیع انجام بدهیم.
آموزشوپرورش نیازمند ثبات و آرامش
وی با اشاره به اینکه باید اولویتها را درنظر بگیریم، اظهار کرد: به استقرار ثبات و آرامش در آموزش و پرورش نیاز داریم و اکنون جای بحثهای هیجانی و مطالعه نشده نیست تا ابتدای سال تحصیلی کمتر از سه ماه فرصت داریم و باید همه انرژی را دربازگشایی مدارس داشته باشیم و بر فضاهای آموزشی، ساماندهی نیروی انسانی، تجهیز و نوسازی مدارس در استان سیل زده، مطالبات فرهنگیان و... تمرکز کنیم.
وی توسعه مشارکت، بهسازی منابع انسانی، تمرکز زدایی و مدیریت آموزشگاهی را برنامههای مهمی دانست و تاکیدکرد: برای ارتقای مدرسه و رویکرد مدرسه محوری، آموزش مدیران کارسازترین سیاست است چرا که منابع پاسخگو نیست بنابراین کار را از مدیر مدرسه آغاز کنیم تا مهارتها و دانش مدیران ارتقا پیدا کند.
فانی در پایان اظهارکرد: توصیه میکنم در کل کشور چند مرکز دائمی آموزش مدیریت برای مدیران مدارس راهاندازی کنیم که این مراکز دارای اعضای هیئت علمی باشند و به طور متمرکز بر این موضوع کار کنند لذا اگر مدیر خوب داشته باشیم با همین منابع و تجهیزات اتفاقات خوبی میتوان رقم زد.