به گزارش پایگاه 598، قائم پناه دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: هر چه در آموزش و پرورش هزینه شود، سرمایه گذاری محسوب میشود که مسلما بازدههای آن در زمان خود، در وقت خود، به مراتب بیش از آن مقداری که سرمایه گذاری مادی و معنوی شده، ارزش خواهد داشت.
وی افزود: هیچ کشوری بدون برخورداری از نیروی انسانی کارآمد، عالم، عاقل و متعهد، قادر نیست به پیشرفت نائل شود؛ ولو منابع زیرزمینی و ثروتهای گوناگون داشته باشد. ثروت اصلی برای هر ملتی، نیروی انسان است. معلمان این ثروت را از حالت بالقوه به بالفعل درمی آورند؛ لذا ریشه مشکلات و پیشرفت ها، اموزش و پرورش است.
قائم پناه تصریح کرد: آموزش و پرورش سنگ بنای آینده کشور است. ما اگر مشکلاتی در زمینههای اخلاقی و رفتاری، علمی، اعتماد به نفس ملی و عمومی و در زمینههای گوناگون دیگر داریم، در ریشه کاوی اینها به آموزش و پرورش میرسیم ... بازده آموزش و پرورش یک بازده حیاتی، تعیین کننده و ماندگار است. اگر آموزش و پرورش در یک کشور ارتقا پیدا بکند و اصلاح شود، در اقتصاد، سلامت و بهداشت، محیط زیست، مرگ ومیز، باروری، زیبایی و هنر، رفتارهای گوناگون مردم در سطح جامعه با یکدیگر، و فراتر از همه اینها، در دین، فلسفه و اخلاق تأثیر خواهد گذاشت؛ و این موضوع باید در دید مسئولین ما هم روشن شود تا نگاه هزینهای به آموزش و پرورش نداشته باشند و با این حال متاسفانه آموزش و پرورش اولویت اول دولت نیست.
وی بیان کرد: اگر آموزش و پرورش اولویت دولت نباشد، قطعا به سمت رشد و تعالی نخواهد رفت. نظام آموزش و پرورش را نمیتوان حزبی اداره کرد. نظام آموزش و پرورش متعلق به مردم و معلمانی است که سلیقههای گوناگون دارند و همه نیروها باید بسیج شوند تا آموزش و پرورش بتواند پرقدرت حرکت کند؛ لذا باید نگاه فراجناحی و غیرحزبی به نظام تعلیم و تربیت وجود داشته باشد.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نگاه کلان و نقشه جامع را شرط اول از شروط تحول در آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: ما در حال حاضر این نقشه را در دست داریم، نقشه ما که میتوان گفت: نقشه راه آموزش و پرورش است، سند تحول بنیادین بوده و این سند، نسخه شفا بخش آموزش و پرورش است.
قائم پناه با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سالهای گذشته، موکدا دلیل دوری آموزش و پرورش از جایگاه واقعی خود و ناتوانی در ارائه کارکرد مطلوب را در عدم ابتنای آن بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و وارداتی بودن نظام فعلی دانسته اند، افزود: ایشان بیان میکنند:" نظام آموزشی ما نظام وارداتی است و بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی و استوار نمیباشد" به استناد فرمایشات ایشان بسیاری از چالش ها، کاستیها و مسائلی که آموزش و پرورش با آن روبروست ریشه در مبانی نظری و روشهای وارداتی این نظام دارد که با اعتقادات، باورها، انتظارات و فرهنگ مردم مؤمن و خداجوی ما همخوانی ندارد. پس سوال این خواهد بود که تحول در آموزش و پرورش باید چگونه باشد؟
وی با تاکید بر اینکه تحول باید بر اساس ایجاد یک الگوی مستقل ایرانی و برخاسته از منویات و نیاز این کشور یعنی برخاسته از اسلام ناب و اسلام مورد اعتقاد ما باشد، اظهار کرد: ما باید چنین الگوئی به وجود بیاوریم. تحول باید ناظر به این باشد. هدف این الگوی جدید، این ترکیب و ساخت جدید برای آموزش و پرورش باید چه باشد؟ هدف، تربیت نیروی انسانی طراز جمهوری اسلامی است.
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: الگوی ما اکنون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میباشد که باید همه در اجرای آن تلاش کنیم.