بسم الله الرحمن الرحیم
امروز مطلبی از جناب علوی بروجردی خواندم که خلاصه اش امضای اقتصاد آزاد بود و البته به اسم اینکه این اقتصاد عقلائی است و البته ایشان تاکید کرده بودند ما بیش از ۲۰ مورد حکم تاسیسی درباره اقتصاد اسلامی نداریم و بقیه اش امضایی است و چند نکته دیگر....
درباره اظهارات غیر کارشناسی ایشان درباره اقتصاد آزاد و این که فقط اقتصاد آزاد، اقتصادی عقلائی است؛ فقط به این نکته بسنده می کنم که در اقتصاد آدام اسمیتی بنابر تاکید خود ادام اسمیت؛ رذایل منشاء و مبنای تولید تحرک و ثروت در جامعه هستند و نه فضائل!
به عنوان مثال در مدل تشکیل سرمایه؛ فرآیند تجمیع سرمایه از طریق تحریک اصل آهنین منافع شخصی و حرص افراد (اصول الکفر ثلاثة: الحرص والاستکبار والحسد) صورت می پذیرد و البته در بخش مصرف هم رفع نیاز مبنای تولید نیست و تولید صنعتی به نیاز سازی کاذب و مصرفی شدن جوامع می انجامد. نفی عدالت و گسترش فاصله طبقاتی را نیز به موارد روشن دیگری که شرع مقدس بر ان تاکید کرده و اقتصاد آزاد آن را نادیده می گیرد؛ می توان اضافه نمود و البته صد ها اشکال دیگر که بعدا تفصیلا مطرح خواهم کرد...
حجت الاسلام علی کشوری در قم( نشست مورخ ۳۱-۴-۱۳۹۶)
پی نوشت:
جناب حجت الاسلام علوی بروجردی در دیدار با مدیران و روسای شعب بانک کوثر استان قم(۲۵ تیر ۱۳۹۶) اظهار کرده اند: من گاهی گفتهام با تعبیر «اقتصاد اسلامی» مخالفم. چون اقتصاد اسلامی همان اقتصاد عُقلایی است. مباحث اقتصادی ما محدود است و بیش از 20 موضوع نیست که در آنها حکم تأسیسی دادهایم. در بقیه موضوعات، حکم امضایی است. یعنی نگاه میکنیم و میبینیم که سیره عقلایی چگونه نگاه میکند. اگر با عمومات و اصلاحات ما منافات نداشت امضا میکنیم و بدینترتیب مشمول تأیید شرع میشود. منظور از عقلا چیست؟ عقلای عالم روشهای اقتصادی شناختهشده مقبولی پیش همگان دارند که مجموع آنها اقتصاد عقلایی میشود. شرع هم همین را میگوید. اسلام هم همین را میگوید. اقتصاد عقلایی اقتصاد آزاد است نه اقتصاد کمونیستی....