وی با اشاره به اینکه پروژه آزادراه مراغه- هشترود یکی از پروژههای ترانزیتی کشور به شمار میرود، گفت: این پروژه نه تنها این منطقه را برخوردار میکند، بلکه آذربایجان غربی را به آزادراه تبریز-تهران متصل کرده و راه دسترسی به شمال عراق را هموار میکند. این محور، به یکی از کریدورهای بینالمللی ایران بدل میشود.
وی ادامه داد: نکته مهم این است که پروژههای آزادراهی با مشارکت بخش خصوصی احداث میشوند.
اسلامی با بیان اینکه پیشرفت این پروژه در حال حاضر حدود ۳۰ درصد است، گفت: اما بخشهایی از این پروژه بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این امید وجود دارد که بتوان با تزریق منابع، این دو قطعه را هرچه زودتر به مرحله بهرهبرداری رساند.
وی ادامه داد: موضوعی که امروز حائز اهمیت است، این است که پروژههایی که پیشرفت بیشتری دارند و به بهبود کیفیت تردد و نقل و انتقالات کمک میکنند، بهویژه پروژههایی که کریدورهای اصلی کشور را تشکیل میدهند، سرعت ببخشیم.
اسلامی افزود: واریانت دیگری برای قطعه چهار این آزادراه پیشنهاد شده که از مهندسان مشاور خواستیم این واریانت را بررسی کنند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکل لاستیک کامیون گفت: با هماهنگی با وزارت صمت، واردات لاستیک را از انحصار خارج کرده و اجازه دادیم لاستیک کامیون از تمام مرزها و مناطق آزاد وارد کشور شود. بحمدالله گشایش خوبی صورت گرفت.
وی ادامه داد: اخیرا توافق بزرگی با یک واردکننده جدید صورت گرفته که لاستیک استاندارد به کشور وارد کند. به رانندگان و کامیونداران اطمینان می دهم که وزارتخانه به تعهدات خود عمل کرده و متناسب با میزان پیمایش و حمل بار به کامیون ها لاستیک تعلق می گیرد.
اسلامی به بروز برخی تخلفات نیز اشاره کرد و گفت: به میزانی که لاستیک وارد کشور شده، توزیع نیز صورت گرفته است. اما متاسفانه شاهد تخلفاتی نیز بوده ایم. ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ تومان به لاستیک کامیون تعلق میگیرد، گاها دیده شده که به عنوان مثال ارز دریافت شده، اما لاستیک وارد نشده و یا پس از واردات احتکار شده است.
وی افزود: این اقدامات به
بازار و مردم لطمه زد. به همین دلیل تعزیرات حکومتی و قوه قضایبه با این
دست افراد برخورد کرده و ما امیدواریم با نظارت دقیقی که اکنون صورت
میگیرد، دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.
فارس