کد خبر: ۴۵۷۱۲
زمان انتشار: ۱۳:۰۲     ۲۴ اسفند ۱۳۹۰
فرانسه سال گذشته میلادی به طور پیوسته درگیر بحران‌ اقتصادی بود و با تظاهرات‌های گسترده ضددولتی دست و پنجه نرم کرد و در حین این بحران اقتصادی با هدف کسب منافع اقتصادی اقدام به مداخله نظامی در خاک لیبی کرد.

خبرگزاری فارس در آستانه فرا رسیدن سال جدید برخی از مهمترین رویدادهای سال ۲۰۱۱ فرانسه را به شرح زیر منتشر می‌کند.

*رشد نرخ تورم فرانسه در سال ۲۰۱۱ میلادی

بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه آمار فرانسه موسوم به "اینسی" نشان می‌دهد که نرخ تورم این کشور در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۲٫۱ درصد رسیده و این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۱۰ میلادی ۱٫۵ درصد برآورد شده بود.

در سال ۲۰۱۱ قیمت محصولات انرژی در این کشور رشد ۱۲٫۳ درصدی داشته و در این میان محصولات نفتی با افزایش ۱۵٫۸ درصدی قیمت ها روبرو بوده است.در این میان

قیمت مواد غذایی نسبت به سال ۲۰۱۰ با ۱٫۹ درصد افزایش همراه بوده و این در حالی است که هزینه خدمات به خصوص در بخش های حمل و نقل و گردشگری رشد ۱٫۷ درصدی داشته است.مقامات فرانسوی اعلام کرده اند که برای سال ۲۰۱۲ هدف تورم را حداکثر ۱٫۷ درصد تعیین کرده‌اند.

 

*افزایش اسلام هراسی در فرانسه در سال ۲۰۱۱

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی گروه نظارت بر جرایم اسلام هراسانه مستقر در پاریس، شمار حملات اسلام هراسانه در فرانسه در سال ۲۰۱۱ در مقایسه با سال پیش از آن ۳۴ درصد افزایش یافته و اقدامات و تهدیدهایی که موضوع شکایت‌های رسمی به پلیس بوده از ۱۱۶ مورد در سال ۲۰۱۰ به ۱۵۵ مورد در سال ۲۰۱۱ رسیده که به نوعی افزایش ۹/۳۳ درصدی داشته است.علاوه بر این طبق اطلاعات موجود، حدود ۳۸ رویداد خشونت آمیز و حریق عمدی در مساجد مسلمانان و مراکز اسلامی گزارش شده که این تعداد در سال ۲۰۱۰ ، ۲۲ مورد بوده است.

بنا بر اعلام رئیس سازمان فرانسوی فرهنگ مسلمانان، میزان اسلام‌هراسی در جامعه فرانسه همواره بیش از آمار و ارقام اعلام شده است چرا که بسیاری از قربانیان این رویدادها از مراجعه به مراجع امتناع می‌کنند.

بی احترامی به مسلمانان در فرانسه گاه و بیگاه انجام می‌شود و این در حالی است که تا‌کنون هیچ گزارش و خبری مبنی بر شناسایی و مجازات عوامل این بی‌حرمتی‌ها توسط مقامات فرانسوی منتشر نشده است.

مسلمانان فرانسه بزرگترین جمعیت مسلمانان اروپا را تشکیل میدهند و اقلیت مسلمان فرانسه با پنج تا شش میلیون نفر جمعیت یک نماینده در مجالس ملی این کشور ندارند و حتی یک شهردار مسلمان نیز در فرانسه وجود ندارد.

 

*بحران اقتصادی فرانسه در سال ۲۰۱۱

سال ۲۰۱۱ سال بحران اقتصادی، رکود و بیکاری فرانسه بود. تهدید‌های موجود بر سر راه رتبه دولتی فرانسه ناشی از وخامت چشم‌اندازهای اقتصادی این کشور، سال ۲۰۱۱ را به سالی بسیار بد برای "نیکلا سارکوزی" رئیس‌جمهور فرانسه که در فاصله زمانی یک ماهه باقی مانده تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۲ در تلاش برای ابقا در سمت خود برای دومین بار متوالی است، تبدیل کرده است.

سال ۲۰۱۱ برای سارکوزی که به واسطه بحران منطقه یورو، رکود اقتصادی، افزایش بیکاری، قرار گرفتن مجلس سنا در اختیار احزاب چپ‌گرا و وقوع اتفاقاتی برای برخی از نزدیکانش از پای درآمده، سال دشوار و بسیار بدی بوده است.

سارکوزی وعده داده بود که سال ۲۰۱۱ سالی مفید و مؤثر برای فرانسویان و سال اتحاد برای خروج از بحران باشد اما هم‌اکنون شاهد آن هستیم که بازارهای مالی فرانسه جایگزین بازارهای غرق در بدهی یونان شده‌اند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش "اینسی"، رشد اقتصادی فرانسه طی سه ماه سوم 2011 به کمتر از 0.3 درصد رسید که این رقم نسبت به پیش‌بینی‌های اولیه در خصوص رشد اقتصادی این کشور 0.1 درصد کمتر بود.

بر اساس این گزارش کاهش تولیدات صنعتی فرانسه و تشدید بحران مالی و بدهی منطقه یورو تأثیر منفی زیادی بر رشد اقتصادی این کشور داشته است به گونه‌ای که رشد اقتصادی فرانسه نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز به 1.7 درصد رسیده است.

 

*افزایش بیکاری در فرانسه در سال ۲۰۱۱

وزارت کار فرانسه در پایان سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که شمار افراد جویای کار در پایان ماه دسامبر ۲۰۱۱ به ۲ میلیون و ۸۴۷ هزار نفر رسید.

نرخ بیکاری در فرانسه در سال ۲۰۱۱ با افزایش چشمگیر در مقایسه با سال پیش از آن به ۵.۶ درصد رسید.

برخی از کارشناسان معتقدند شرکت‌های پژو، سیتروئن و اس‌ای فرانسه که برای مبارزه با رکود اقتصادی شماری از کارکنان خود را اخراج کرده بودند، بار دیگر دچار رکود خواهند شد.اما به گفته تحلیلگران، با توجه به کاهش تولید فرانسه در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۱ و ادامه این روند تا کنون، اقتصاد این کشور شاید در حال حاضر دچار رکود است.تحلیلگران اعلام کرده‌اند، سیاست‌های اقتصادی سارکوزی به فعالیت‌های بازرگانی در فرانسه آسیب رسانده است.

 

*چشم‌اندازهای منفی اقتصادی فرانسه و نگرانی روزافزون فرانسویان از اوضاع اقتصادی

چشم‌اندازهای اقتصادی فرانسه با توجه به رشد منفی اقتصادی و افزایش بی‌سابقه شمار بیکاران در این کشور از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون، بسیار نامناسب است و فرانسویان به شدت نگران کاهش قدرت خرید خود در سال ۲۰۱۲ و افزایش قیمت مواد غذایی و حامل‌های انرژی در کشورشان هستند.

فرانسویان با طرح‌های ریاضت اقتصادی دولت و افزایش مالیات‌ها به شدت مخالفند و معتقدند که این طرح‌های ریاضتی وضعیت اقتصادی آنها را دچار مشکل کرده است و این مشلات را از چشم دولت می‌بینند.

این در حالیست که هم‌اکنون حدود دو سوم از فرانسویان نیز از "نیکلا سارکوزی" رئیس‌جمهور فرانسه و سیاست‌های وی ناراضی‌اند و معتقدند که سیاست‌های وی برای مقابله با بحران اقتصادی در کشور مؤثر و کارآمد نیست.

بنا بر اعلام کارشناسان مسائل اقتصادی، اوضاع اقتصادی اروپا رو به وخامت است، به‌گونه‌ای که گفته می‌شود اتحادیه اروپا وارد بدترین دوران اقتصادی خود پس از جنگ جهانی دوم شده است.

براساس گزارش رسمی کمیسیون اروپا، رکود و بحران اقتصادی در این اتحادیه که هم‌‌اکنون به اوج خود رسیده تا سال آینده ادامه خواهد یافت.

 

*تظاهرات‌های ضددولتی در فرانسه

شهرهای مختلف فرانسه در سال ۲۰۱۱ میلادی شاهد برگزاری چندین اعتصاب و تظاهرات عمومی در بخش‌های مختلف این کشور در اعتراض به سیاست‌های دولت بود و اعضای اتحادیه‌های مختلف این کشور اعم از دانشجویان، لوکوموتیورانان و کارمندان شبکه‌های حمل‌و‌نقل ریلی ظرف یکسال گذشته چندین تظاهرات اعتراض‌آمیز را در اعتراض به اصلاحات و سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت نیکلا سارکوزی اعم در خیابان‌های این کشور برگزار کردند. مردم فرانسه معتقدند که سیاست‌های سارکوزی برای مقابله با بحران اقتصادی جاری در کشور وضعیت آن‌ها را بدتر از قبل کرده و آنها امیدی به آینده خود ندارند.

 * آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در دو مرحله طی روزهای ۶ ماه مه و ۲۲ آوریل آینده برگزار خواهد شد.

رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری از روز گذشته در فرانسه آغاز شده و دیوارهاى شهرهاى مختلف این کشور مملو از پوسترها و برچسب‌هایى است که هر یک از مردمان این کشور اروپایى را به رأى دادن به یک نامزد فرامى‌خواند.

در میان ۱۲ نامزدى که در دو هفته فرصت تبلیغاتى شانس خود را براى کسب آراء مردمى ‌و راهى شدن به کاخ الیزه مى‌آزمایند ،نگاه غالب رأى‌دهندگان به سمت مثلثی است که اضلا‌ع آن را "فرانسوآ هلند" سوسیالیست، "نیکلا‌ سارکوزى" راست‌گرا و "ژان مارى لوپن" از جناح افراطى راست‌ها تشکیل مى‌دهند.

کارشناسان اعتقاد دارند در شرایط فعلى اگر حادثه‌اى غیرمنتظره و بى‌سابقه روى ندهد بعید به نظر مى‌رسد که ساکن بعدى الیزه فردى غیر از این سه نفر باشد.

این در حالی است که نظرسنجی‌های صورت گرفته در فرانسه نشان می‌دهند که فرانسوآ با برخورداری از حمایت ۲۷ درصدی مردم در دور نخست انتخابات، از بیشترین شانس برای پیروزی در دور اول برخوردار است و سارکوزی به احتمال زیاد از اولاند شکست خواهد خورد.

* مداخله نظامی فرانسه در لیبی

فرانسه در کنار انگلیس یکی از کشورهایی بود که در سال ۲۰۱۱ در کنار انگلیس بیشترین نقش را در جنگ لیبی داشت و علیرغم کسری بودجه ۶۸میلیارد یورویی و  مشکلات عدیده ‌اقتصادی با هزینه‌ روزانه یک میلیون یورو در این جنگ مشارکت کرد.

بنا به عقیده کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، مشارکت در جنگ‌های پر‌هزینه مختلف در سراسر جهان همواره برای کشورهای درگیر در آن منفعت‌هایی دارد که مطمئنا فرانسه هم از این قاعده مستثنی نبوده و این جنگ برای فرانسه نیز منافع اقتصادی در بر داشته است.

فرانسه در اقدامی آینده‌نگرانه به عنوان نخستین کشور اروپایی شورای مخالفان لیبی را به رسمیت شناخت چرا که اگر در آینده این دولت در لیبی روی کار بیاید، این مخالفان روابط خوبی با فرانسه برقرار خواهند کرد.

* فرافکنی‌های فرانسه در خصوص برنامه هسته‌ای ایران

فرانسه در سال گذشته نیز در ادامه مواضع خود علیه ایران اقدام به فرافکنی‌ علیه برنامه هسته‌ای این کشور کرد و بارها و بارها به بهانه نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین‌الملل انرژی اتمی توسط تهران، با پیوستن به جبهه غرب تحریم‌هایی را علیه کشورمان وضع کرد.

این در حالی است که ۱۶ آژانس اطلاعاتی – جاسوسی آمریکا اخیرا طی گزارشی مجددا اعتراف کردند که ایران به‌ دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و پس از سال ۲۰۰۳ تمام فعالیت‌های مرتبط با برنامه نظامی هسته‌ای را قطع کرده است.

کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا،انگلیس و فرانسه تا کنون تحریم‌های یکجانبه بسیاری را علیه ایران به بهانه متوقف کردن برنامه هسته‌ای کاملا صلح آمیز ایران تصویب کرده‌اند، اما این تحریم‌ها بیش از اینکه به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کند، نه تنها موفق نبوده بلکه به شکوفایی و خودکفایی بیشتر ایران نیز انجامیده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری کامل و همه‌جانبه‌ای را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته و آژانس نیز در گزارش‌های مکرر خود درباره برنامه هسته‌ای ایران، بر عدم انحراف این برنامه و تطابق کامل آن با توافقات بین‌المللی تأکید کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها