به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598-محمد ایمانی: دولت
ضمن افزایش 20 درصدی قیمت، بنزین را از خرداد ماه سهمیه بندی می کند.
احتمالا نرخی بالای دو هزار تومان هم برای بنزین مصرفی مازاد بر سهمیه
تعیین خواهد شد. اینها مباحثی است که دولت به جلسه هماهنگی اقتصادی سران
قوا برده است.
با
اجرای سهمیه بندی بنزین از سال 86، متوسط مصرف روزانه بنزین به 60 میلیون
لیتر کاهش یافت. اما با حذف کارت سوخت، این رقم به 90 تا 100 میلیون لیتر
رسید و اواخر پارسال تا سقف 135 میلیون لیتر در روز هم بالا رفت. حذف کارت
سوخت، حذف شفافیت آماری و موجب تشدید قاچاق بود.
با
این روند ممکن است مجبور باشیم بنزین را با قیمت روز دنیا وارد کنیم، در
حالی که به قیمت یارانه ای قاچاق می شود! روزانه 100 میلیارد تومان خسارت
کشور از قاچاق بنزین است؛ ماهانه سه هزار میلیارد و سالانه 36 هزار میلیارد
تومان. این را با رقم یارانه پرداختی در هر ماه که حدود ٣٨٠٠ میلیارد
تومان است، مقایسه کنید. می شد این پول هنگفت صرف حمایت از تولید و ایجاد
اشتغال شود. متاسفانه دولت، صرفا از سر لجبازی با دولت قبل و تداوم دو قطبی
های عوام فریبانه، کارت سوخت را حذف و موجب بازگشت قاچاق در 6 سال اخیر
شد.
دولت،
شش سال خلاف مصلحت عمل کرد و قیمت بنزین را با وجود افزایش سالانه تورم-
که به 40 درصد و بالاتر هم رسید- ثابت نگه داشت؛ سپس، چند ماه بعد از
انتخابات ریاست جمهوری 96، خواستار افزایش انفجاری قیمت به جبران آن کوتاهی
چند ساله شد!
دولت
آن زمان ادعا کرد با دو برابر کردن قیمت بنزین می توان 50 تا 200 هزار شغل
ایجاد کرد و این در حالی بود که مرکز پژوهش های مجلس ضمن یک پژوهش
اقتصادی تصریح کرد 480 هزار شغل با تورم ناشی از افزایش 100 درصدی قیمت
بنزین از بین می رود. همان زمان روزنامه شرق، میزان شغل های نابود شونده در
صورت دو برابر شدن قیمت بنزین را 800 هزار شغل برآورد کرد .
با
افزایش تدریجی و سالانه قیمت در حد 15 تا 20 درصد، می شد قیمت را در
مقایسه با کشورهای همسایه که سوخت به آنجا قاچاق می شود، واقعی تر کرد و
مجبور نبود ناگهان در لایحه بودجه 97، پیشنهاد افزایش 50 تا 100 درصدی قیمت
را روی میز نمایندگان مجلس گذاشت. که با مخالف مجلس هم رو به رو شد.
بنزین،
کالایی راهبردی است. چنان که چند سال قبل، در اولویت تحریم های غرب علیه
ایران قرار گرفت. اما متأسفانه دولت به جای مدیریت مصرف، روش های غلطی را
پیشه کرد که به وابستگی و مصرف بیشتر - ولو به نفع واردکنندگان خاص- می
انجامید.
در
این میان، هر چند قرارگاه سازندگی خاتم الانبیای سپاه، با احداث و راه
اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، نقش مهمی در خودکفایی بنزین داشت، اما
سرعت افزایش مصرف و قاچاق، می تواند مجددا برای کشور تهدید اقتصادی فراهم
کند.
موضوع
قاچاق و هد رفت منابع، در دوره کمبود در آمد نفت و منابع سرمایه گذاری و
ایجاد اشتغال، آسیب مهمی است و سهمیه بندی می تواند راه آن را ببندد. اکنون
با آشکار شدن نتایج خسارت بار سوء تدبیر دولت، باید مسیر اشتباه را
تدریجا تصحیح کرد. و البته ضرورت دارد مقصران این خسارت و سوء تدبیر از
طریق مجلس و قوه قضائیه مواخذه شوند. نباید هزینه آزمون و خطا یا لجبازی
برخی مدیران دولت را مردم بپردازند.