فرجالله رجبی نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی که از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۲ شهردار شیراز بوده و یکی از مرتبطین ساختوسازهای انجامشده در محدوده دروازهقرآن محسوب میشود به تازگی گفته است: «ماجرای سیل شیراز را نباید به خطای انسانی تقلیل بدهیم، چون باعث میشود از سهم ملی خسارت محروم شویم!».
به عبارتی این نماینده مجلس معتقد است چنانچه در ماجرای سیل شیراز بخواهیم دولت را مکلف به پرداخت خسارت کنیم، باید اتفاقات تلخ روز پنجم فروردین را یک حادثه طبیعی و جوّی قلمداد کنیم، چراکه اگر عوامل انسانی را در سیلابی شدن معابر دخیل بدانیم، دولت حاضر به پرداخت خسارت نخواهد بود.
رجبی درحالی خواستار نادیده گرفتن خطای انسانی در ماجرای سیل شیراز میشود که خودش به مدت 6 سال در دهه هفتاد شهردار شیراز بوده و اغلب تصمیماتِ مربوط به ساختوسازهای محدودهی دروازهقرآن نیز در همان دهه هفتاد اتخاذ شده است. از طرفی مستندات منتشرشده مبنی بر احراز دخالت انسانی در حادثه سیل شیراز، این ظن را تقویت میکند که سخنان فرجالله رجبی در راستای سرپوش گذاشتن بر تخلفاتِ صورتگرفتهِ طی سالیان گذشته و دور کردن مقصرانِ واقعی حادثه سیل شیراز از کانونِ توجه مقامات قضایی بیان میشود.
همانگونه که پیش از این نوشته شد، براساس گزارش کمیته حقیقتیابِ شورایشهر و همچنین گزارش مقدماتی سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی، سیل شیراز ناشی از دستکاریِِ حسابنشده در حوزه آبریز دروازه قرآن و ناکافی بودن ظرفیت کانالهای انتقال آب در این محدوده و همچنین عدم لایروبی کانال بوده است و چنانچه مسئولین شهری در ظهر روز پنجم فروردینماه خطر سیل را جدی گرفته بودند، میتوانستند مسیر رفتوبرگشت در محدوده دروازهقرآن را قبل از آنکه خسارتی به بار آورد تخلیه کنند. (طبق گزارش کمیته حقیقتیاب، از اتمام بارندگی تا جاری شدن روانآب در مسیرهای منتهی به دروازه قرآن، ۲۶ دقیقه فرصت وجود داشته است.)
علاوه براین در سخنان فرجالله رجبی چند نکته نهفته است که باید موردتوجه قرار گیرد:
اول- یک نماینده مجلس بدون توجه به اینکه در محوریترین نهاد قانونگذاری کشور حضور دارد، تلاش میکند تا «قانون و حقیقت» نادیده گرفته شود. از اینرو انتظار میرود هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، انگیزه این نماینده مجلس از بیان سخنان فوق را بررسی کند.
دوم- با توجه به اینکه رجبی به مدت 6 سال سکاندار شهرداری شیراز بوده و برخی تصمیمات مهمِ عمرانی در دوره شهرداری وی اتخاذ شده است، دادستانی شیراز بعنوان مدعیالعموم و در راستای تکمیل پرونده سیل شیراز، میتواند رجبی را به دادگاه احضار کرده و نقش وی در خرابیهای اخیر را بررسی کند.
سوم- بعید است سخنان این نماینده مجلس از سر دلسوزی بوده و ارتباطی با تأمین خساراتِ سیلزدگان داشته باشد؛ چراکه میزان خسارتِ بهبارآمده پیش از این برآورد شده است و چنانچه روند قضایی در مسیر صحیح پیگیری شود و مستنداتِ تهیهشده در اختیار دادستانی قرار گیرد، مقصران این حادثه مشخص میشوند و موظف خواهند بود خساراتِ حادثه اخیر را جبران کنند.
چهارم- این احتمال وجود دارد که فرجالله رجبی بخواهد با تشبیه کردن حادثه دروازه قرآن به مناطقی همچون لرستان و گلستان، بر تخلفات صورتگرفته در شهر شیراز سرپوش بگذارد و دستکاریهای غیرکارشناسی در محدوده تنگه دروازهقرآن را از کانون توجه مقامات قضایی دور کند. (صدور مجوز ساختوساز و عدم جلوگیری از ساختمانسازیِ غیرمجاز در محدوده محله سعدی نیز از این ماجرا مستثنی نیست)
پنجم- خانواده متوفیان حادثه سیل شیراز بیش از آنکه بدنبال دریافت خسارت و دیه باشند، انتظار دارند مقصران این حادثهی دلخراش مشخص شوند و بدون ملاحظات قانونی و سیاسی مورد مجازات قرار گیرند. بر همین اساس تعیین مقصر یا مقصران حادثه سیل شیراز باید در اولویت کار مقامات قضایی باشد.
فارس - شیراز/ وحید عزیزی؛ روزنامهنگار