خیراله خادمی –مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اینکه برآورد اولیه خسارات وارد شده به شبکه ارتباطی کشور ناشی از وقوع سیل حدود ۲,۶۰۰ میلیارد تومان است، اظهار کرد: تصور میکنیم که در بررسیهای دقیقتر میزان این خسارت حدود ۱,۰۰۰ میلیارد تومان دیگر افزایش یابد که مربوط به استانهای گلستان، مازندران، ایلام، لرستان و خوزستان است و استان لرستان بیشترین خسارت وارده را متحمل شده است.
وی در پاسخ به اینکه به چه علت پلهای قدیمی با بیش از ۱۰۰ سال ساخت تخریب نشدهاند، اما شاهد فروپاشی پلهایی هستیم که بعضاً دو سال از زمان ساخت آنها میگذرد؟ تصریح کرد: اینگونه نیست که همه پلهای قدیمی سالم مانده و پلهای جدید تخریب شده باشند. باید بدانید اکثر پلهایی که در مسیر کشکان و سیمره از خرم آباد تا پلدختر قرار داشتند تخریب شدهاند و این موضوع به علت بالا بودن شدت بارندگی و فشار سیل است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه پلها برای دورههای زمانی مختلف و به طور مثال بازههای زمانی ۳۰ و یا ۱۰۰ ساله طراحی میشوند، گفت: پلها بر اساس آئیننامه راهسازی احداث میشوند و همان گونه که میدانید قالب آنها در آبراهها و در معرض سیل برای دوره زمانی ۳۰ ساله طراحی میشوند علت بالا نبودن میزان دوره زمانی ساخت آنها این است که توجیه اقتصادی ندارند و در آئیننامه راهسازی نیز این مسئله مدنظر قرار گرفته است.
وی افزود: در مورد دو پل جدید و قدیم کاکارضا در محور ارتباطی الشتر به خرم آباد باید خاطرنشان کرد که تیم فنی جهت بررسی به محل اعزام شده است تا مشخص شود به چه علت پل جدید تخریب شده و پل قدیم پابرجاست. شاید این مسئله به دلیل طراحی، جانمایی و یا ضعف ساخت باشد که به محض مشخص شدن آن اعلام خواهد شد.
خادمی تاکید کرد: اینگونه نیست که تمامی پلهای جدید تخریب و پلهای قدیم پابرجا باقی مانده باشند و تا جایی که اطلاع داریم تنها در این مورد چنین اتفاقی رخ داده است.
تکمیلی: