کد خبر: ۴۵۴۳۸
زمان انتشار: ۱۲:۰۲     ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
کارگردان «دموکراسی تو روز روشن» گفت: فیلمساز باید به معضلی که در فیلم مطرح می‌کند اشراف داشته و به گونه‌ای آن را مطرح کند که در جامعه باعث سیاه‌نمایی نشود.

«علی عطشانی» کارگردان سینما در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار سینمایی فارس درباره ساخت فیلم‌های اجتماعی و معضلاتی که در این گونه از فیلم‌ها مطرح می‌شود و پیامدهایی که در جامعه دارد، گفت: بسته به نوع موضوع اجتماعی که فیلمساز به آن می‌پردازد و آن را بررسی می‌کند، راه برون‌رفت از معضل و ارایه پیشنهاد برای حل معضل متفاوت است. ممکن است معضلی در اجتماع وجود داشته باشد که نه تنها فیلمساز بلکه سیاستگذاران و دولتمردان هم تاکنون نتوانستند راه حلی برای آن پیدا کنند.

وی در ادامه گفت: ‌بعضی مواقع موضوع‌هایی از این دست در جامعه وجود دارد اما کسی به آن توجه نمی‌کند ولی راه برون‌رفت یافتن از این مشکل و مسئله، نیاز به یک کارشناسی و ‌یک بررسی عمیق دارد که طبیعی است در این مواقع فیلمساز و یا هنرمند تنها می‌تواند به آن اشاره کند و تنها آن را طرح کند.

کارگردان «دموکراسی تو روز روشن» در ادامه گفت: بعضی از مواقع هست که فیلمساز می‌تواند همزمان با انتقاد کردن و طرح موضوع راه حل پیشنهادی را هم بگوید آنچه در هر دو نوع این رویدادها باید به آن توجه کرد انتخاب پایان‌بندی مناسب برای فیلم است، چه قرار باشد‌ فیلمساز خودش راه‌برون رفت را بگوید و چه طرح موضوع کند باید یک پایان‌بندی مناسبی برای فیلم در نظر گرفته شود.

وی در ادامه گفت: بسیاری از فیلم‌هایی که ساخته می‌شود تاثیر مستقیمی روی جامعه دارد. از فیلم‌های سینمایی هم که بگذریم تاثیر رسانه‌هایی مانند تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی که فیلم در آن ارایه می‌شود تاثیر مستقیم بر خانواده‌ها خواهد داشت. یکی از کاربردهای سینما این است که هنرمند باید دغدغه روز جامعه را بداند و به آن‌ها بپردازد. من سعی کردم در فیلم‌هایی که کار می‌کنم در هر یک موضوعی که دغدغه جامعه است و معضل و سوال مردم است را مطرح کنم. در این میان طبیعتاً سینما، مخاطب و اجتماع نیاز به فیلم‌های ملودرام هم دارد نیاز به فیلم‌هایی که فقط برای تفریح ساخته شود.

عطشانی در ادامه افزود: فیلم‌های اجتماعی که می‌خواهد حرفی داشته باشد و قصد دارد اوضاع اجتماعی کشور را نقد کند، خوب است که در موضوع‌های اجتماعی دو خصوصیت داشته باشد و دو‌ شاخصه‌ را در نظر بگیرد، حسن تشخیص و حسن برخورد. فیلمساز باید‌ موضوعی را که قصد طرح آن را دارد خوب بشناسد و ببیند آیا واقعاً آن موضوع را به عنوان یک معضل به درستی نشان می‌دهد یا خیر. همچنین این معضل را به گونه‌ای نشان ندهد که در جامعه باعث سیاه‌نمایی شود و جامعه بد نشان داده شود. در همه جوامع آدم‌های خوب و بد داریم‌.

«تلفن همراه رئیس جمهور» در خاتمه افزود: حسن تشخیص به اشراف فیلمساز به موضوعی که مطرح می‌کند بستگی دارد، فیلمساز علاوه بر شناخت از معضل باید شرایط فعلی جامعه را برای طرح موضوع در نظر بگیرد و ببیند آیا مسئله مناسب برای مطرح کردن است یا باعث دامن زدن به این موضوع ‌خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها