در متن کامل این مصوبه که در جلسه ۸۰۷ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده، آمده است: مصوبه «راهبردها و اقدامات فرهنگی حمایت از کالای ایرانی در سطوح خانواده، جامعه و سازمانها و دستگاههای دولتی و غیر دولتی» که در جلسه ۸۰۷ مورخ ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی به تصویب رسیده است، ابلاغ میشود.
این مصوبه در بخش فرهنگی، تبلیغی و ترویجی، شامل موارد تقویت هویت و غرور ملی در اقشار جامعه بهویژه کودکان، نوجوانان و جوانان با کمک گروههای مرجع و جلوگیری از هرگونه اقدام تضعیفکننده اتحاد و انسجام ملی با تأکید بر ایجاد انس، علاقه و تعصب به مؤلفههای هویت ملی همچون پرچم و سرود ملی و افتخار به ایرانی بودن، تبلیغ حمایت از کالای ایرانی و تولید و مصرف آن بهعنوان ضرورت، عرق و افتخار ملی و نماد استقلال، خوداتکایی، خودباوری و هویت ملی، نهادینهسازی، خوداتکایی و تبدیل آن به باور ملی و تبیین پیامد وابستگیهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مصرف کالای خارجی، ترویج فرهنگ تحریم مصرف کالای قاچاق است.
همچنین در بخش ترویج فرهنگ رقابت سالم و سازنده میان تولیدکنندگان کالای ایرانی نکاتی مانند تضمین ارتقای کیفیت کالای ایرانی با رویکرد مرغوبیت کالا، براساس رعایت استانداردها و ارزیابی مستمر آنها، فراوانی، تنوع محصول، قیمت مناسب و افزایش قدرت انتخاب مشتری، فرهنگسازی در زمینه رعایت انصاف، اخلاق کسب و کار، حقوق و نیاز مصرفکننده و گسترش کمی و کیفی خدمات پس از فروش ابلاغ شده است.
این مصوبه در بخش حمایت مادی و معنوی، تبلیغی و ترویجی از سرمایهگذاری، کارآفرینی، تولید، عرضه و مصرف کالاهای ایرانی نیز بر اصلاح رویکرد تبلیغات عمومی به حمایت از تبلیغ محصولات استاندارد تولید داخل از رسانههای داخلی و فضای شهری و حمایت از تبلیغ محصولات ایرانی در رسانهها و شبکههای بینالمللی خارجی زبان و تأکید بر لزوم استفاده از نامهای ایرانی و خط و زبان فارسی در معرفی و تبلیغ کالا، نشان دادن و برجستهسازی استفاده از کالاهای ایرانی توسط بازیگران در فیلمهای سینمایی، سریالهای تلویزیونی، هنرهای نمایشی و تئاتر براساس ضوابط و مقررات و ساخت و پخش سریالهای نمایشی فاخر، مستندهای علمی و کاربردی، برنامههای آموزشی و کارشناسی نقد و مناظره، جشنوارههای مرتبط درخصوص حمایت از تولید ملی، کالای ایرانی و کارآفرینان و تولیدکنندگان درجهت آموزش و ترویج کارآفرینی تأکید دارد.
همچنین برنامهریزی برای ایفای نقش زنان در خانواده در راستای مصرف کالای ایرانی و اصلاح الگوی مصرف، ترویج مشارکت عمومی در حمایت از کالای ایرانی با استفاده از ظرفیت گروههای مردمی، اصناف، دانشگاهیان، هنرمندان و ورزشکاران، حمایت از شکلگیری نمانام (برند) های ویژه کالاهای ایرانی و معرفی آن در سطح کشورهای اسلامی، منطقه و جهان نیز ابلاغ شده است.
در این مصوبه حمایت از تولید آثار، محصولات و نشانهای تجاری فرهنگی با
رویکرد اسلامی- ایرانی و صادرات آنها نیز با تاکید بر نکات علمی، مهارتی،
فناوری و نوآوری، جهتدهی طرحهای پژوهشی کاربردی و پایاننامههای تحصیلات
تکمیلی به تولید دانش، فناوری، کالاها و خدمات ایرانی و حمایت از آنها،
ترویج شرکتهای دانشبنیان و واحدهای تحقیق و توسعه، ترویج فرهنگ خرید
محصولات شرکتهای دانشبنیان
فرهنگسازی، ترویج، تقویت و توسعه شاخههای کار و دانش در هدایت تحصیلی دانشآموزان تاکید دارد.
در تبصره این مصوبه نیز آمده است: وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری؛ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ آموزش و پرورش؛ صنعت، معدن و تجارت؛ اقتصاد و دارایی و ورزش و جوانان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی، سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان ملی استاندارد موظفند براساس وظائف ذاتی و ظرفیتها و امکانات، حسب مورد، برنامه های اجرایی بندهای مرتبط و متناظر با خود را تدوین و اجرا کنند و گزارشی از نتایج اقدامات بهعمل آمده را سالانه به دبیرخانه شورای عالی ارائه کنند.