کد خبر: ۴۵۱۵۸۴
زمان انتشار: ۱۰:۵۰     ۲۹ دی ۱۳۹۷
تهدیدات لایحه «FATF» برای دارو و غذا؛
از آنجا که دور زدن تحریم‌ها، خود اقدامی‌خلاف قانون در حقوق بین‌الملل محسوب می‌شود، می‌توان نتیجه‌گیری نمود که در صورت تصویب این کنوانسیون، شرکتها و نهادهای ایرانی که میخواهند تحریم‌های کشور آمریکا را دور زده و کالا و ارز وارد اقتصاد کشور نمایند، با مشکل مواجه میشوند چرا که متهم به پولشوئی می‌شوند.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، در صورت تصویب کنوانسیون پالرمو، عرضه نفت در بورس با مشکل مواجه می‌شود. روش‌های دور زدن تحریم با مانع رو به رو می‌شود و ورود ارز اسکناس به کشور گرفتار محدودیت‌های شدید خواهد شد. به گزارش فارس، این روزها قرار است کنوانسیون «سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فرا ملی»، معروف به کنوانسیون پالرمو، در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گیرد. این کنوانسیون که دی ماه سال گذشته در مجلس به تصویب رسید، در صورت تصویب، می‌تواند مشکلات و خسارت‌های فراوانی برای کشور به وجود آورد که یادداشت پیش‌رو قصد بررسی و تبیین آنها را دارد.

کنوانسیون پالرمو و مسدودسازی راه‌های دور زدن تحریم
در کنوانسیون پالرمو، تعهداتی به کشورهای عضو، تحمیل شده است که عمده آن در جرم‌انگاری پولشوئی، خلاصه می‌شود. در رابطه با پولشوئی نیز، ذکر شده است که پولشوئی به معنای شست و شو و پاکسازی عواید هر نوع جرم و اقدام خلاف قانونی است.

از آنجا که دور زدن تحریم‌ها، خود اقدامی‌خلاف قانون در حقوق بین‌الملل محسوب می‌شود، می‌توان نتیجه‌گیری نمود که در صورت تصویب این کنوانسیون، شرکتها و نهادهای ایرانی که میخواهند تحریم‌های کشور آمریکا را دور زده و کالا و ارز وارد اقتصاد کشور نمایند، با مشکل مواجه میشوند چرا که متهم به پولشوئی می‌شوند. این نکته قابل ذکر است که بانک مرکزی به دلیل مسائل پولشوئی مورد تحریم واقع شده است. در واقع این بانک به دلیل اینکه به نهادهای تحریمی، خدمات می‌داده است، با این اتهام روبه رو گشته است که از طریق فرآیندهای پولشوئی، نهادهای فوق را در دور زدن تحریم کمک می‌کرده است و به همین دلیل، با برچسب پولشوئی، به لیست تحریم‌های آمریکا رفته است. اما، تهدید فوق می‌تواند گستره بزرگی از اقدامات فعالانه ضد تحریمی‌کشور را مورد هدف قرار دهد.به عنوان مثال، عرضه نفت در بورس که یکی از راهکارهای جدی و کارآمد برای تحریم فروش نفت ایران است، با مشکل مواجه خواهد شد؛ چرا که در این فرآیند، مشخصات و هویت مشتری پنهان خواهد ماند و این پنهان‌سازی برای واریز و انتقال وجوه نفت، با توجه به مفاد کنوانسیون فعالیت مشکوک به پولشوئی قلمداد می‌شود چرا که در این کنوانسیون ذکر شده است که کشورها باید مبدا و مقصد و مشتریان یک معامله را به طرز شفافی مشخص کنند، حال اینکه در مکانیزم فروش نفت در بورس، قرار نیست این اتفاق بیافتد.

تهدیدات کنوانسیون پالرمو برای دارو و غذا
همچنین الحاق به این کنوانسیون می‌تواند خرید اقلام حیاتی دارو و غذای کشور از خارج را با محدودیت مواجه کند. توضیح بیشتر اینکه در زمینه واردات دارو، به واسطه محدودیت‌های تحریمی، کشور با مشکلات متعددی روبه رو است. طبیعی است که برای رفع این مساله راهکارهایی به غیر از راهکارهای متعارف تجاری در زمانی که کشور تحریم نباشد، مورد استفاده قرار گیرد.

به عنوان مثال از شرکت‌های پوششی برای سفارشات دارو و غذا ، استفاده شود که این امر به منزله پنهان سازی هویت مشتری اصلی است. اما این کنوانسیون این امر را در قسمت 2 پاراگراف الف بند 1 ماده 6، قبول نکرده و میگوید:« کشورها باید تدابیر قانونی اتخاذ نمایند تا مخفی نمودن یا کتمان ماهیت،مبداء ، محل، ترتیبات، جابجایی، یا مالکیت یا حقوق واقعی متعلق به اموال با آگاهی از آن که اموال مزبور، عواید حاص از جرم هستند؛ تخلف محسوب شود».

کنوانسیون پالرمو و تشویش در بازار ارز
اما با توجه به اوضاع بازار ارز، یکی از ملزومات اساسی برای تنظیم این بازار، ورود ارز نقدی و یا اسکناسی به کشور به منظور کاهش قیمت‌ها در این بازار است. اما این کنوانسیون مانع این امر خواهد شد چرا که از کشورها می‌خواهد به‌منظور مقابله موثر با پولشوئی، برای جا به جایی وجوه نقد و ارزهای اسکناسی در مرزهای کشور خویش، تدابیری از جمله گزارش‌دهی و بررسی موردی انجام دهند.

این تدابیر در مجموع باید به کاهش ورود ارزهای اسکناسی منتهی شود چرا که از دید این کنوانسیون ورود بالای ارز اسکناسی، بستر و زیرساخت خوبی برای انواع فعالیت‌های پولشویانه است. مشاهده می‌شود که این خواسته کنوانسیون در تضاد با تدابیر موثر به منظور مقابله با التهابات بازار ارز است.با توجه به این موارد، جا دارد اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، دقت کافی نسبت به تهدیدات کنوانسیون پالرمو داشته باشند و تصمیم بگیرند که در دوران بازگشت تحریم‌های ظالمانه کشور آمریکا علیه جمهوری اسلامی، منافع ملی به طور حداکثری رعایت شود. بدیهی است با توجه به تهدیداتی که برای این کنوانسیون برشمرده شد، منطقی می‌آید که اعضای مجمع، با رعایت احتیاط تصمیم مناسب بگیرند.

کره شمالی با وجود پیوستن به CFT و پالرمو از لیست سیاه FATF خارج نشده است+ سند
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دولت یازدهم در تیرماه 1395 و به دنبال پذیرش برنامه اقدام گروه ویژه اقدام FATF برای ایران، وارد تعاملات جدی با این نهاد بین الدولی شد و تعهد داد که این برنامه 41 بندی را اجرایی کند.

طبق اظهارات حسین قریبی، دستیار وزیر امور خارجه و مسئول پرونده FATF در این وزارتخانه در مصاحبه با روزنامه خراسان در تاریخ ۲۳ مهرماه امسال، 37 بند از این 41 بند اجرایی شده است.

اما دو ماده 28 و 29 برنامه اقدام تصریح می‌کند ایران باید به دو کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (موسوم به CFT) و مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (موسوم به پالرمو) بپیوندد که هنوز این بخش از برنامه اقدام اجرا نشده است.تلاش‌های فراوان دولت برای پیوستن به این کنوانسیون‌ها، با هدف خروج کشورمان از حالت اقدام متقابل یا لیست سیاه FATF صورت می‌گیرد.

به همین دلیل، مجلس از سوی دولت تحت فشار زیادی قرار گرفت و لوایح الحاق ایران به این کنوانسیون‌ها در مجلس مورد تصویب قرار گرفت و با ایرادات شورای نگهبان و اصرار مجلس بر مصوبات خود، اکنون این لوایح باید در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شوند.

اما برای گرفتن تصمیم دقیقتر در این زمینه، اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام اولا باید به این نکته توجه داشته باشند که همه فشارها برای الحاق ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT برای این است که ایران از لیست سیاه FATF خارج شود. ثانیا باید پاسخ این سوال را بیابند که آیا با الحاق به این کنوانسیون‌ها، از لیست سیاه FATF خارج می‌شویم یا نه؟

آیا با الحاق به کنوانسیون‌های CFT و پالرمو، از لیست سیاه FATF خارج می‌شویم؟
برای پاسخ به این سوال، تا کنون جواب‌های فنی و دقیقی داده شده است.
 از جمله اینکه:الف- به دلیل سازوکار تصمیم‌گیری «اجماع موثر» (یعنی برای اتخاذ یک تصمیم یا همه باید موافق باشند، یا فقط یک مخالف وجود داشته باشد) در مجمع عمومی‌FATF و وجود چهار عضوی که برخورد کاملا سیاسی با ایران دارند و مخالف سرسخت خروج کشورمان از لیست سیاه هستند، خروج از این لیست عملا غیرممکن است – FATF/ در بیانیه‌های خود حرفی از خروج ایران از لیست سیاه نزده و صرفا درباره گام های بعدی (که احتمالا تامین مالی صنعت موشکی خواهد بود)، سخن گفته است./ج- دیوید لوئیس دبیر اجرایی FATF در مصاحبه با بی بی سی در تاریخ ۲۳ مهرماه صریحا گفته است هیچ تضمینی وجود ندارد که ایران پس از اجرای خواسته‌های FATF، از لیست سیاه خارج شود.

وضعیت کره شمالی، دلیل دیگری بر احتمال بسیار اندک خروج ایران از لیست سیاه
اما دلیل روشن دیگری که نشان می‌دهد لزوما پیوستن ایران به کنوانسیون‌های CFT و پالرمو منجر به خروج نام کشورمان از لیست سیاه FATF نمی‌شود، وضعیت کره شمالی در این نهاد بین الدولی است. واقعیت این است که کره شمالی از 25 جولای 2013 عضو کنوانسیون CFT و از 17 ژوئن 2016 عضو کنوانسیون پالرمو شده اما هنوز از لیست سیاه FATF خارج نشده است! تصاویر زیر نشان می‌دهد که بر خلاف ادعای بسیاری از موافقین FATF، کره شمالی عضو هر دو کنوانسیون شده است.

* عصرایرانیان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها