کد خبر: ۴۵۰۷۲۵
زمان انتشار: ۱۱:۲۹     ۰۹ دی ۱۳۹۷
یادداشت/
هادی چیت ساز
حضرت آقا در دیدار با طلاب تهران، به سه وظیفه امروز طلاب اشاره کردند که دومین وظیفه «هدایت سیاسی» بود. هدایتگری سیاسی و بصیرت افزایی سازمان روحانیت، نیاز به سه عنصر دارد:

1⃣ مطالعات سیاسی؛
حوزه در انقلابی زندگی می کند که خود را ریشه آن انقلاب می داند، ولی بسیاری از طلاب (شاید 95درصد)، نسبت به مبانی سیاسی، جریان شناسی، تاریخ معاصر و روش تحلیل سیاسی چندان اطلاعاتی ندارند.حضرت امام و آقا را از زبان سخنرانان و دیدن مستندات سیاسی، آن هم بر اساس دیدگاه سخنران و کارگردان می شناسند، نه آنکه خود بیانات و نظرات ایشان  را مطالعه کرده باشند. بدتر آنکه هیچ ماده درسی در حوزه وجود ندارد که طلاب را با مشی سیاسی امام و رهبری آشنا کند. بهتر است بگویم، دغدغه ای برای این مهم وجود ندارد. فقط با یک کتاب مطالعاتی در پایه شش (بخوانید یک جزوه تلخیص سؤالات) تکلیف را از سر خود بازکرده است.

2⃣  روشنگری تشکیلاتی و سازماندهی شده؛
هدایت سیاسی، نباید فقط در شب انتخابات محدود شود، بلکه باید روحانیت به صورت شبکه ای نه فردی، این مسئله را سازماندهی کند. تا حوزه این مسئله را به عنوان «سازمان نه صرفا یکی دو نفر» دنبال نکند، مطالبه حضرت آقا محقق نخواهد شد.

3⃣ مواضع انقلابی علما؛
مراجع و علما، نقش مهمی در هدایتگری سیاسی دارند؛ ایجاد و هدایت جریان های اصیل سیاسی، باید به دست علمای بصیر و فقیه شکل بگیرد، نه از سوی کسانی که تفکرات سیاسی غربی را ترویج می دهند.

اینکه عالمی خودش را کنار کشیده و کاری به سیاست نداشته باشد، امروز یک جریان سیاسی است که همان سکولارها و بخشی از متحجرین اند. امروزه حتی دیدارها و نشست و برخاست ها پیام سیاسی دارد و کسی نمی تواند از مسئولیت آن شانه خالی کند. اینکه با کدام وزیر و معاون و رئیس دیدار داشته باشند، و از کدام دغدغه بگویند، نشانگر موضع سیاسی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها