وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از جوانان برومند گیلانی در جبهههای نبرد حق علیه باطل حاضر بودهاند، افزود: رشادتهای رزمندگان گیلانی در دوران دفاع مقدس در تاریخ ماندگار شده و شهدای گرانقدر گیلانی ما ازجمله سردار بیگلو، سردار املاکی و سردار خوشسیرت باعث افتخار گیلانیها در کشور هستند.
معاون رئیسجمهور با اشاره به اینکه بسیج فقط در یک بخش خلاصه نمیشود، گفت: بسیج دیگر فقط نظامی نیست بلکه اکنون در عرصههای گوناگون دستاوردهای بسیار فراوانی داشته و علیرغم فشارهای که از طریق دشمنان به بسیج وارد میشود، این نهاد و شجره طیبه هنوز با صلابت به کار خود ادامه میدهد.
نوبخت با اذعان به اینکه من خود را یک بسیجی کوچک میدانم، بیان کرد: آن زمانی که نیاز به پوشیدن لباس رزم بود همگی در صحنه بودیم و از کشور دفاع کردیم و امروز نیز دفاع از کشور، باید در بخش توسعه و عمران باشد و مسئولان باید خدمت به مردم را افتخار خود بدانند.
وی با بیان اینکه گیلان بعد از برنامهریزیهای ما چهارمین استان متصل به شبکه ریلی است، گفت: ارومیه، همدان و کرمانشاه نیز جزو سه استانی بودند که به شبکه سراسری ریلی متصل شدند و سرانجام قولی را که در رابطه با این چهار استان داده بودیم، عملی کردیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه مهمترین زیرساخت بااهمیت استان همین خط ریلی است،گفت: ما در استان گیلان فرودگاه، منطقه آزاد، بزرگراه، جنگل و دریا داشتیم و فقط خط ریلی جزو کمبودهای ما بود که خدا را شکر آنهم برطرف شد.
نوبخت با تشکر از روسای جمهور دولتهای گذشته افزود: روسای جمهور قبلی از جمله آقایان خاتمی و احمدینژاد بخشی از قسمتهای این پروژه را انجام دادند اما از 164 کیلومتر پروژه راهآهن قزوین به رشت، کمتر از ۴۰ کیلومتر در دولتهای گذشته انجام شد.
وی با اذعان به اینکه بلندترین پل ریلی ایران در قسمت منجیل با یک هزار و 430 متر وجود دارد، بیان کرد: بیتردید این راهآهن باید به انزلی و بعد از انزلی به آستارا متصل شود و در این زمینه با جمهوری آذربایجان توافقنامه امضاشده و آمادگی خودشان را اعلام کردند که نیمی از هزینه ریل رشت تا آستارا را پرداخت کنند.
معاون رئیسجمهور با اشاره به اینکه برای احداث راهآهن رشت به انزلی باید بیش از یک پیمانکار اعلام آمادگی کنند، گفت: ما آمادگی استقبال از پیمانکاران را در پروژه ریلی رشت به انزلی داریم.
نوبخت با بیان اینکه پول پروژه راهآهن قزوین رشت از خزانه دولت پرداخت شده افزود: باید دست تمامی کسانی را که تلاش کردند که ما در پیش مردم شرمنده نشویم، بوسید؛ زیرا در سختترین شرایط، کار راهآهن قزوین رشت را پیش بردند.
وی با اشاره به اینکه در اتصال راهآهن به آستارا
مشکل مالی وجود ندارد، بیان کرد: در رابطه با این بخش ریلی با کشور
آذربایجان توافق کرده ایم که نصف نصف هزینه کنیم و هرکدام 50 درصد هزینه
پروژه را پرداخت کنیم و برای فاینانس نیز چند پیمانکار چینی و منابع کشور
آذربایجان اعلام آمادگی کردهاند.
معاون رئیسجمهور با بیان اینکه
سرانجام کار راهآهن قزوین به رشت به پایان رسید، اما قول ما در موضوع
اشتغال هنوز محقق نشده، تصریح کرد: 14 برنامه برای ایجاد بیش از یک میلیون
شغل را در کشور برنامهریزی کرده و به تکتک استانها سفر و به استاندارها
تاکید کردهایم که بودجه مصوب شده در این زمینه را با برنامهریزی صحیح،
اجرایی کنند و مردم بدانند که مسئله اشتغال جزو برنامههای قوی ماست و این
اشتغال هیچ ربطی به تحریم ندارد.