به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه جوان، در ادامه روند افزایشی قیمت خودرو، امروز پراید با افزایش قیمت مجدد به
مرز ۴۰ میلیون تومان رسید. این در حالی است که هیچ رونقی در معاملات خودرو
نیست و کمتر خریداری در بازار وجود دارد. از سوی دیگر، فعالان بازار دلیل
رشد قیمتها را کاهش عرضه خودرو از سوی خودروسازان میدانند که در این باره
هنوز اقدامی انجام نشده است.
افزایش قیمت پراید به مرز ۴۰ میلیون تومان واکنش بسیاری از کاربران صفحات مجازی مثل توئیتر را به دنبال داشته است. حامد نظری در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «گرون شدن پراید مثل گرون شدن سیگاره، واسه سلامتی خودمونه.» کاربر دیگری با نام ممتنع نوشت: «پراید شده ۳۷ میلیون بعد میپرسن چرا گواهینامه نداری خب بگیرم که سوار چی بشم دقیقاً؟»
عسل نیز در صفحه توئیتر خود درباره قیمت این خودروی ارزان نوشت: «از این به بعد دیگه پراید ٣٥میلیونی هم آرزوست!»
یکی دیگر از کاربران توئیتر درباره افزایش قیمت پراید نوشت: «یادمه سال ۹۰-
۹۱ که پراید از ۷ میلیون رسید به ۲۰ میلیون ما جوک میگفتیم و میخندیدیم و
فکر میکردیم الکیه و دوباره میشه ۷ میلیون، ولی نشد!»
شوالیه سرخ نیز توئیت زد: «ما میگیم پراید کیفیت نداره اصلاً نباید تولید بشه اینا گرونش میکنن.»
شما نظر دهید، حاضرید پراید را به قیمت ۴۰ میلیون تومان بخرید؟ ؛اینجا
کاربر دیگر توئیتر با نام بلک نیز در این باره نوشت: «جوری شده که الان
پراید دارا، لاکچری محسوب میشن و دیگه میشه با پراید دور دور کرد و با
افتخار گفت: ماشین من پرایده! پراید ۴۰ میلیونی! مرسی از مسئولان که باعث
شدن ما پراید سوارا لاکچری بشیم.»
خودروسازان در ماههای اخیر به بهانه افزایش قیمت ارز از دولت و سازمان حمایت به صورت تلویحی خواستهاند که قیمت خودرو را افزایش دهند و به همین بهانه تصمیم به توزیع قطرهچکانی محصولات خود گرفتهاند. همین موضوع به نابسامانی بازار خودرو دامن زده و سبب شده قیمت خودرو در بازار آزاد تا دو برابر قیمت کارخانه نیز برسد.
سعید مؤتمنی، رئیس نمایشگاهداران خودرو با اعلام اینکه در خودروهای زیر
۳۰میلیون اختلاف قیمت از کارخانه تا بازار به ۱۳ میلیون تومان رسیده است،
گفت: در خودروهای ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومانی نیز اختلاف قیمت کارخانه تا
بازار به ۲۰ تا ۴۰میلیون تومان رسیده که این موضوع اصلاً منطقی نیست.
سعید مؤتمنی، با اشاره به اینکه متأسفانه نظارتی بر بازار خودرو نیست و
قیمتها سلیقهای تعیین میشود، اظهار داشت: در این شرایط بازار به نفع
واسطههاست، به این صورت که با خرید از نمایندگیها و فروش در بازار
سودهای هنگفت نصیب این افراد میشود. این در حالی است که برخی نمایندگیها
نیز محصولات خود را با قیمت آزاد به بازار عرضه میکنند و متأسفانه هیچ
نظارتی بر عملکرد شرکتها و نمایندگیها نمیشود.
مؤتمنی افزود: خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان نیز شاهد اختلاف ۳۹ تا ۵۰
میلیون تومانی از کارخانه تا بازار است. وی با اعلام اینکه در شرایط فعلی
خرید و فروشی در بازار انجام نمیشود و دلالان و واسطهگران یکهتاز بازار
هستند، تصریح کرد: قرار بود با فروش خودروسازان اوضاع بازار سامان پیدا
کند، اما تحویلهای بلندمدت و فروشهای محدود باعث شده رشد قیمتها در سطح
بازار قابل توجه باشد و نابسامانی بازار تشدید شود.
هنوز از یادها نرفته است که زمزمههای توقف تولید پراید از مدتها پیش آغاز شده بود و در سال گذشته مسئله توقف تولید این خودرو شدت گرفت تا جایی که مردادماه سال گذشته مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا با بیان اینکه قصد داریم به صورت خودجوش و پیش از اینکه زمان اجرای استانداردهای اجباری هشتادوسهگانه در تاریخ اول دی ماه ٩٧ برسد، پراید را از بازار خارج کنیم، گفت: «در مورد نگرانی مردم نسبت به جایگزینی پراید هم باید بگویم در سایپا مطالعات خوبی انجام شده و محصولاتی طراحی شده تا بتواند پاسخگوی نیازها باشد.»
این در حالی است که چند ماه بعد محمدرضا حقیقی، مدیر روابط عمومی گروه
خودروسازی سایپا در جمع خبرنگاران در زمینه توقف قطعی تولید پراید و اعلام
جایگزینی برای آن، اظهار داشت: «با توجه به شرایط کشور، قیمت و شرایط ارزی
که در حال حاضر وجود دارد هنوز جایگزین مناسبی را با حدود قیمت فعلی پراید
پیدا نکردهایم؛ بنابراین با روندی که وجود دارد همچنان پراید در حال تولید
است و بهمحض اینکه قرار شد تولید پراید بهصورت کامل متوقف شود،
اطلاعرسانیهای لازم انجام خواهد شد.» به نظر میرسد نه تنها قرار نیست
تولید پراید متوقف شود، بلکه قیمت آن نیز قرار است آنقدر گران شود تا
سایپاییها بتوانند خودروی جایگزین آن را پیدا کنند و از تولید آن دست
بکشند!
علی خاکساری، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به سؤال خبرنگار «جوان آنلاین» که قیمت پراید چقدر باید باشد، میگوید: «پراید نباید تولید شود و اگر هم تولید میشود، حداکثر قیمت آن باید ۲ تا ۳ میلیون تومان باشد.» او ادامه میدهد: «قیمت خودرو باید متناسب با درآمد مردم باشد و متأسفانه قیمت آن با ریال و دلار به ویران رفته است. ما هیچ معیار مناسبی برای تعیین قیمت خودرو نداریم و متأسفانه کسانی که نشستهاند و خودشان دارند جنگ زرگری راه میاندازند، قیمت را تعیین میکنند. اما طبیعتاً با این قیمتها مردم خریدار این خودرو نیستند.»
خاکساری در پاسخ به این سؤال که مگر کیفیت پراید افزایش پیدا کرده که
قیمت آن به ۴۰ میلیون تومان رسیده است، میگوید: «قیمت امروز خودروهای
داخلی هیچ ربطی به کیفیت آن ندارد. قیمت و کیفیت خودرو باید در چارچوب
بازار تعیین شود و زمانی اتفاق میافتد که ایرانیها مانند تمام مردم دنیا
به بازار آزاد خودروهای جهانی از چینی تا امریکایی دسترسی داشته باشند.»
این کارشناس خودرو در رابطه با افزایش بیمنطق قیمت خودرو در کارخانه و
بازار اظهار میدارد: «تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه تحت تأثیر
انحصاری است که در صنعت خودروسازی با حمایت از سیاستگذاران در شورای
سیاستگذاری خودرو دارد اتفاق میافتد.»
این روزها وجود نظارت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان برای
مدیریت بازار بیش از پیش احساس میشود، اما این سازمان سکوت کرده و راهکاری
برای جلوگیری از افزایش بیضابطه قیمت خودرو در سطح بازار ارائه نمیدهد،
در نتیجه مردم سردرگم شدهاند و نمیدانند که افزایش قیمت خودرو زیر سایه
نبود نظارت مسئولان تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟