به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، اوایل خردادماه امسال
بود که بخش زیادی از رانندگان کامیون در اعتراض به مشکلات مالی و گرانی
قطعات کامیون، چند روزی از حمل بار خودداری کردند.
اعتراضات
کامیونداران چند دلیل عمده داشت که در اینباره میتوان به نرخهای
غیرواقعی کرایه حمل، افزایش قیمت لوازم یدکی پس از نوسانات ارزی، عدم
محاسبه قیمتهای حمل بار به صورت تن بر کیلومتر و نه توافقی و مهمتر از
همه رانتخواری و واسطهگری و دریافت کمیسیونهای سنگین از رانندگان در
پایانههای بار و توسط شرکتهای حمل و نقل، اشاره کرد.
اغلب رانندهها و
مالکان کامیون معتقد بوند در پایانههای بار به آنها اجحاف میشود، بارهای
خوشقیمت با دریافت حق واسطهگری و زیرمیزی ارائه میشود و شرکتهای حمل و
نقل کمیسیونهای سنگین و زیرمیزی دریافت میکنند.
در این راستا پس از
بروز این اعتراضات دولت و در زیرمجوعه آن وزارت راه و شهرسازی جلسات
مستمری برای رفع مشکلات کامیونداران با اتحادیهها و انجمنهای صنفی مربوط
برگزار کردند که به نتایج مثبتی رسید، اما برخی اهداف کامیوندارن هنوز
محقق نشده است.
در این راستا میتوان
به ساماندهی بیشتر مراکز بار، افزایش نرخ کرایه به طور متوسط 20 درصد و
ارائه لاستیک با نرخهای مصوب اشاره کرد.
در این راستا به تازگی
کانون انجمن صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای سراسر کشور در اینباره مواردی
را اعلام و به دستاورد جلسه با دولتاشاره کرده است.
در این اطلاعیه که به هیأت مدیره و دبیر انجمنهای صنفی رانندگان شهرستانهای سراسر کشور ارسال شده، آمده است: با
توجه به اعتراضات اول خردادماه 1397 رانندگان بخش حملونقل کالای کشور و
مطالبات به حق صنفی این عزیزان که منجر به برگزاری جلسات متعدد با حضور
وزیران راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ایجاد کار گروههای
ویژه در کمیسیونهای عمران، اجتماعی، امنیت ملی مجلس شورای و اسلامی،
سازمان برنامه و بودجه، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور، سازمان
تأمین اجتماعی و معاونت وزارت صنعت، معدن و تجارت شد، نتیجه اقدامات به عمل
آمده اعلام میشود.
* دستاورد جلسات دولت و اتحادیه و اصناف کامیوندارن
در این اطلاعیه به 11 دستاورد اشاره شده است:
1- افزایش 20 درصد نرخ کرایه حمل
2- اجرای فاز اول رصد نرخ و هزینههای حمل براساس تنکیلومتر تا تاریخ پنجم مرداد 1397
3- نصب دستگاه پوز در محل شرکتهای حمل و نقل جهت پرداخت کمیسیون،
راهاندازی سامانه پیامکی 3000141 جهت دریافت شکایات رانندگان و رسیدگی
فوری توسط سازمان و تشکیل کارگروه ویژه کمیسیون ماده 12 در محل تجمع مراکز
بار
4- صدور بخشنامههای کنترل و نظارت دقیق بر عملکرد شرکتها از قبیل
ممنوعیت صدور بارنامه در دفاتر بازاریابی، عده قطع خدمات پوشش بیمه تأمین
اجتماعی در صورت عدم توانایی دریافت (کارت سلامت)، شرایط و نحوه فعالیت
ناوگان ملکی شرکتهای حملونقل داخلی نظارت بر فعالیتها شرکتهای حمل و
نقل داخلی به ویژه تأیید بر درج صحیح مبلغ واقعی ارزش بار و همچنین مبلغ حق
بیمه، ایجاد سیستم یکپارچه بین بنادر، فقط ثبت یک نوبت برای یک
بارگیر، ممنوعیت دریافت هرگونه وجهی تحت عناوین پشت بارنامه، بار چینی،
انعام، گاراژداری، انبارداری و غیره از جانب مؤسسات و شرکتهای حملونقل از
رانندگان
5- ایجاد وحدت رویه در برخورد با تخلفات رانندگان در کمیسیون ماده 11 بدین ترتیب که برای اولینبار به رانندگان تذکر کتبی داده شود
6- در خصوص مشکلات پایانه بندر عباس، موافقت اجرای لینک مستقیم اعلام بار
با گمرک، برای صدور حواله بارگیری، و بارنامه شماره مجوز سالن اعلام بار
الزامی است (نصب سیستم D.L.L)
7-تعلیق نصب دستگاه سپهتن
8- لغو محدودیت منطقهبندی سوخت و لغو محدودیت سقف سهمیه سوخت براساس پیدایش
9-تداوم پرداخت 50 درصد حق بیمه تأمین اجتماعی توسط دولت طبق سنوات گذشته
10- انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی از تاریخ 97.5.1 برای شخص راننده و همسرش به صورت رایگان
11- عدم تمدید پروانه فعالیت شرکت خلیج فارس و شعب آن در سراسر کشور تا پرداخت کامل بدهی این شرکت به رانندگان
12- افزایش ضریب پرداخت حق بیمه رانندگان از 1.3 به 1.5 و افزایش حقوق بازنشستگی رانندگان.
در ادامه این
اطلاعیه کانون انجمن صنفی رانندگان ناوگان حمل کالای سراسر کشور آمده است:
همانطور که رانندهها استحضار دارند این مشکلات به صورت آنی به وجود
نیامده است که یک شبه قابل پیگیری و حصول نتیجه باشد؛ برخی از مطالبات نیاز
به تصویب قانون در بازه زمانی چند ماهه دارد و نیاز به کار کارشناسی دقیق که در آینده دچار
مشکل نشویم؛ در ضمن رانندهها خوب به این امر واقف هستند که توقف یک
هفتهای چه ضرر و زیانی به رانندگان وارد کرد، بنابراین ما رانندگان بخش
حمل کالای کشور اعلام میکنیم که منافقین، معاندین نظام جمهوری اسلامی و
استکبار جهانی و عوامل داخلی و خارجی آنها بدانند، ما رانندگان عاشق نظام
مقدس اسلامی و مقام معظم رهبری و مردم کشورمان هستیم و این مهم را به کرات
ثابت نمودهایم و مطالباتمان کاملاً صنفی بوده و خواستار حل مشکلات و پیگیری
از مجاری قانونی هستیم، ما رانندگان بخش حمل و نقل کالای کشور در 97.5.1
هیچگونه اعتصابی نخواهیم داشت و همانند چهل سال گذشته دشمنان نظام جمهوری
اسلامی را حسرت به دل گذاشته و پشتیبان و مطیع اوامر مقام ولایت همچون
گذشته هستیم.
در پایان این اطلاعیه
آمده است: خواهشمند است رؤسای انجمنهای صنفی رانندگان سراسر کشور به طور
شایسته همه پیگیریهای مستمر این کانون و اقدامات صورت گرفته توسط مسئولان
کشور را در چهل روز گذشته به همه رانندگان زحمتکش حوزه جغرافیایی فعالیت
خود اطلاعرسانی کنند.