وی افزود: درصورت عدم کنترل وضعیت فعلی رشد مصرف، کشور مجدداً نیازمند واردات بیشتر خواهد بود. با این وضعیت، رشد شتابان مصرف بنزین ادامه دارد و در صورتی که تولید و مصرف را با هماهنگ نکنیم وارد دورهای با کمبود فزاینده خواهیم شد.
مشاور رئیسجمهور با بیان اینکه سیاست کارت سوخت براین اساس طراحی شد که سهمیهای متناسب با ۲۰ میلیون خودرو و ۱۲ میلیون موتورسیکلت موجود در کشور تعلق گیرد، خاطرنشان کرد: فلسفه وجود سهمیه بنزین نیز آن بود که منابع نفت و گاز کشور متعلق به عموم مردم است و بنابراین توزیع بنزین یارانهای بازگرداندن سهم اندکی از ثروت جامعه به خود مردم است، اما عملا کسانی که خودرو یا موتور ندارند از یارانه سوخت محروم و کسانی که چند خودرو یا موتور دارند از یارانه بیشتری استفاده میکنند.
آشنا تاکید کرد: لازم است تدابیری جهت اصلاح مبنای قیمت گذاری، مصرف سوخت و باز توزیع درآمدهای حاصل از سیاست های قیمت اتخاذ کنیم.
وی با اشاره به تبعات اجتماعی سیاست افزایش کافی قیمت پایه، آن را در حال حاضر امکانپذیر ندانست و گفت: باید به دنبال گزینههای دیگری باشیم.
این نشست با حضور گروهی از متخصصان حوزه انرژی، بانک و آیتی جهت بحث و بررسی پیرامون تولید فرآوردههای نفتی و توزیع آنها، مسائل مربوط به احتمال تحریمهای آتی و همچنین پیامدهای سیاسی، اجتماعی و امنیتی وضعیت فعلی و سناریوهای آیندهنگرانه برگزار شد.